۲۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۷:۱۵
کد خبر: 82890414
T T
۰ نفر
نخستین قفل كشتیرانی ایران دربهمنشیر بهره برداری شد

آبادان -ایرنا- نخستین قفل كشتیرانی ایران و دریچه انسداد در سد سلولی بالا دست رودخانه بهمنشیر با اعتباری بالغ بر 390 میلیارد و 18 میلیون ریال روز چهارشنبه با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا با افتتاح این طرح از پیشروی آب شور دریا به رودخانه بهمنشیر جلوگیری شده و با تاثیرگذاری بر شرایط جزر و مد رودخانه بهمنشیر، تامین آب خام پایدار جهت صنعت و 32 هزار هكتار از اراضی كشاورزی شهرهای آبادان و خرمشهر امكان پذیر شد.
براساس این گزارش اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه از محل درامدهای عمومی و صندوق توسعه ملی تامین شده است.
سد بالادست بهمنشیر كه اولین سد سلولی ایران محسوب می شود از نوع سلولی - سپری به طول 160 متر و ارتفاع سازه ای 16 متر از پی طراحی و اجرا شده است.
معبر كشتیرانی این سد به منظور حفظ قابلیت ترابری رودخانه بهمنشیر با دریچه انسداد از نوع مایتر به طول 25متر و ارتفاع هشت متر و وزن 110 تن طراحی شده است.
پل متحرك این سد كه در شرق شهرستان خرمشهر در حال احداث است نخستین پل متحرك پس از انقلاب شكوهمند اسلامی است كه توسط متخصصان داخلی در كشور طراحی و در دست اجراست.
این پل از نوع باسكولی به طول 44 متر و عرض 10 متر به وزن 306 تن بوده كه با توجه به كاهش عرض رودخانه به موجب احداث این سد، پل متحرك با ظرفیت عبور 200 تن بار و مفصل چرخشی به نحوی كه بتواند عبور بار ترافیك جاده ای را ممكن سازد، طراحی شده كه پس از نصب جك های آن در سال جاری به بهره برداری می رسد.
سد سلولی مدور بالادست رودخانه بهمنشیر، معبر كشتیرانی، دریچه انسداد و پل متحرك آن توسط سازمان آب و برق خوزستان به عنوان كارفرما، شركت مهندسی مشاور مهاب قدس به عنوان مشاور و شركت ساختمانی ژیان به عنوان پیمانكار اصلی در شرق شهرستان خرمشهر و 120 كیلومتری جنوب شهرستان اهواز احداث شده است.
وزیر نیرو به منظور بازدید از تصفیه‌خانه‌ها و بررسی وضعیت آب منطقه آزاد اروند ظهر امروز وارد آبادان شده و مورد استقبال جمعی از مسئولان این منطقه قرار گرفت.
این سفر 2 روزه خواهد بود و پس از افتتاح و بازدید طرح های ارائه شده در خرمشهر به بهبهان برای آبگیری سد تنظیمی آریوبرزن و بهره‌برداری از واحد دوم نیروگاه مارون، سفر خواهد كرد .

7165/6002/7100

سرخط اخبار استان‌ها