۲۵ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۴۹
کد خبر: 82885764
T T
۰ نفر
یورش به سوریه برای احیای حیثیت برباد رفته- اداره كل پژوهش ایرنا

تهران- ایرنا- آمریكا در تنگنایی خودساخته و برای فرار از بار سنگین یك عقب نشینی آشكار، حملاتی را به خاك سوریه انجام داد؛ یورشی كه بنا بر اعلام مقامات نظامی آمریكا با پرهیز از هرگونه اصطكاك با روس ها صورت گرفته و به نظر نمی رسد تاثیری بر اوضاع میدانی سوریه داشته باشد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، آمریكا با همراهی فرانسه و انگلیس بامداد روز شنبه (بیست و پنجم فروردین ماه) در حملاتی هوایی و موشكی به خاك سوریه تجاوز كرد تا خود و متحدان اروپایی را از سرشكستگی بین المللی در عرصه سوریه و در برابر رقیب شرقی رها سازد.
پس از این حملات بود كه «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریكا از پایان عملیات نظامی در سوریه خبر داد و «جوزف دانفورد» رییس ستاد مشترك ارتش آمریكا اعلام كرد اهداف حمله چند ساعت پیش، برای جلوگیری از درگیری با نیروهای روسیه شناسایی شده بود.
نگاهی به فضای بین المللی طی روزهای اخیر، انگیزه مهاجمان و شرایط یورش به سوریه را برای كشورهای غربی، موقعیتی ناگزیر به تصویر می كشد، چنان كه «ترزا می» نخست وزیر انگلیس نیز در ارتباط با این رخداد اعلام داشت گزینه ای به جز حمله به سوریه پیش روی آمریكا، انگلیس و فرانسه نبوده است.
گریزناپذیر بودن این حمله را البته بیش از هر چیز باید ناشی از تبلیغات فراوان «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریكا برای نشان دادن چهره ای عملگرا و قاطع در عرصه بین المللی دانست.
در مقابلِ فضاسازی های جنگ طلبانه، واكنش قاطع روسیه به پیام های توییتری و سخنان تحریك آمیز ترامپ، وی را به سمت تعلل و انفعال سوق داد و حتی اسباب ریشخند رییس جمهوری آمریكا را از سوی مقامات روسیه و بسیاری از ناظران و رسانه های بین المللی فراهم ساخت. این در حالی بود كه رهبران فرانسه و انگلیس مجدانه به دنبال اقناع و اجماع داخلی به منظور نشان دادن ضرب شستی كاری به روسیه بودند.
به عبارتی دیگر، رییس جمهوری آمریكا كه بی اعتنا به قواعد سیاست ورزی بین المللی، اصول مذاكره و چانه زنی دیپلماتیك و حتی آموزه های «رئالیسم راهبردی» نظیر باقی گذاشتن جایی برای بازگشت از مواضع سرسختانه، تنها یك گزینه را پیش رو می دید، در انتخاب این گزینه نیز شاهد فشارهایی پیرامونی بود.
از دید برخی تحلیلگران، عقب نشینی آمریكا و كشورهای اروپایی در برابر روسیه بر سر بحران سال 2014 اوكراین، تكرار این عقب نشینی را در سوریه به منزله سرافكندگی تمام عیار غرب در برابر قدرت روزافزون مسكو به ثبت می رساند و همین موضوع سبب شد در مقاطعی سران پاریس و لندن برای حمله به سوریه و رویارویی با روس ها گوی سبقت را از ترامپ بربایند.
از سوی دیگر قول و قرارهای رییس جمهوری آمریكا با سران سعودی و صهیونیستی برای شدت عمل در برابر محور مقاومت موجب شد تا ترامپ مجبور شود به رغم همه تمایلات شخصی خود به همكاری و روابط حسنه با مسكو، به قول روس ها مسیر سناریویی از پیش تعیین شده را بپیماید.
با وجود اقدام آمریكا و متحدان اروپایی واشنگتن برای انجام حمله ای كوتاه و سریع به سوریه كه تاثیرچندانی هم بر تحولات میدانی و روند شكست های پیاپی تروریست ها در این كشور نخواهد داشت، این رخداد همچنان كه مقامات مسكو تصریح داشته اند تبعاتی جدی به دنبال خواهد داشت.
آنچه مشخص است این كه توقف فرایند پاكسازی نهایی سوریه از گروه های تروریستی و معارضان دولت و نیز جلوگیری از تحقق پیروزی نهایی برای دمشق و همپیمانان «بشار اسد»، مهمترین عاملی بود كه مهاجمان را برای عملیاتی نظامی در سوریه برانگیخت، اما شرایط به وجود آمده در روزهای اخیر این عملیات را به شكل یك اجبار و نه یك انتخاب برای غربی ها ظاهر ساخت.
رخدادهای بامداد امروز برای برخی یادآور موقعیتی نظیر ساقط كردن جنگنده سوخوی روسی از سوی تركیه بود كه موقعیتی دشوار را بین دو كشور و در عرصه سوریه پدید آورد. خودداری روسیه از پاسخ عجولانه و اعمال فشار حساب شده مسكو اما در ادامه آنكارا را در موقعیت عذرخواهی از این رخداد قرار داد.
به نظر می رسد روسیه نیز برای پاسخ به این حملات، در ابتدا نیرویی مضاعف را در همكاری با ارتش و دولت سوریه به منظور یكسره كردن كار گروه های تروریستی وابسته به اتحاد عبری- عربی- غربی به كار بسته و در ادامه به تسویه حساب عملی و بین المللی با رقبای غربی خواهد پرداخت.

پژوهشم **9275**9279
ایرنا پژوهش، كانالی برای انعكاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.
۰ نفر