۱۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۴:۳۶
کد خبر: 82879581
T T
۰ نفر
ایران و تركیه برای همكاری در بخش كشاورزی و صنایع غذایی تفاهم نامه امضا كردند

تهران - ایرنا - تفاهم نامه همكاری در بخش های كشاورزی و غذا بین كانون انجمن های صنایع غذایی ایران و اتحادیه مركزی تعاونی های اعتباری كشاورزی تركیه امروز (شنبه) در اتاق بازرگانی ایران به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، براساس این تفاهم نامه قرار است از ظرفیت های كشاورزی و صنایع تبدیلی و تكمیلی دو كشور استفاده شود تا بتوانند غذای سالم و با كیفیت كشورهای خود و منطقه را تامین كنند.
توسعه شهرك های كشاورزی با سرمایه گذاری مشترك ایران و تركیه یكی از بندهای این تفاهم نامه است.
«حسین پیرموذن» عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران در دیدار با «فاحرتین پویراز» مدیرعامل تعاونی های اعتباری كشاورزی تركیه گفت: در زمان تحریم های ظالمانه علیه ایران بین دو كشور ایران و تركیه مناسبات و روابط خوبی برقرار بود.
وی اظهار داشت: دولت ایران در بحث های تجاری با همسایه ها پیشنهاد همكاری با تركیه را به اتاق بازرگانی ایران توصیه كرده و از قوی ترین اتاق های مشترك با اتاق ایران و تركیه است.
پیرموذن افزود: دو سال قبل هیات ایرانی میهمان اتاق تركیه بود كه مذاكرات خوبی با بخش خصوصی و همكاری دانشگاهی، گمركی و شناخت شركت ها و سایت بازرگانی اتاق ایران و تركیه صورت گرفت و توافق مشترك امروز در حال اجراست.
وی درباره گسترش شهرك های صنعتی گفت: دو كشور درباره ایجاد و توسعه شهرك های صنعتی مشترك توافق كردند كه با برنامه ریزی تجار دو كشور تلاش داریم تا در ایران شهرك های صنعتی مجهزی ایجاد شود.
پیرموذن ادامه داد: شهرك های صنعتی قزوین و قم و چند منطقه دیگر را به طرف ترك پیشنهاد داده ایم كه در حال بررسی هستند.
وی اضافه كرد: بخش عمده همكاری های مشترك بین دو كشور درباره صنعت غذاست بنابراین با نگاهی تازه می توانیم از ظرفیت این شهرك ها در حوزه صنعت غذا استفاده كنیم.

*بازار كشاورزی و صنایع غذایی ایران با كمك دانش و تكنولوژی تركیه توسعه می یابد
«سید محمدرضا مرتضوی» رئیس كانون انجمن های صنایع غذایی ایران نیز در این دیدار گفت: با تصمیم اتحادیه كشاورزان تركیه و كانون صنایع غذایی ایران تلاش داریم از پتانسیل های دو كشور برای توسعه بازارهای كشاورزی و صنایع غذایی استفاده كنیم.
وی اظهارداشت: امضای این تفاهم نامه به معنی بهره وری بیشتر از پتانسیل كشاورزی و صنایع غذایی دو كشور است و امیدواریم از تجربیات تركیه برای ایران بتوانیم استفاده كنیم زیرا ما ظرفیت های خالی زیادی در صنعت غذا داریم كه باید به عنوان یك نقطه قوت در مبادلات آینده در تبادلات با طرف تركیه ای می توان به كار گرفته شود.
وی با بیان اینكه این مهم نیازمند زیرساخت های مناسب است كه از مسیر زراعت می گذرد، تصریح كرد: تلاش داریم از دانش و ظرفیت های بزرگترین سازمان زراعی تركیه و منطقه بهره مند شویم.
مرتضوی به آمار بانك جهانی درخصوص تولید ناخالص داخلی ایران و تركیه اشاره كرد و گفت: هر دو كشور جز 20 كشور اول دنیا در تولید ناخالص داخلی قراردارند به طوری كه تركیه رتبه 14 و ایران رتبه 18 را به خود اختصاص داده بنابراین لازم است دو كشور به زیرساخت های مناسب مجهز شوند.

*تركیه آمادگی تامین مواد غذایی ایران را دارد
«فاحرتین پویراز» مدیركل تعاونی های اعتباری كشاورزی تركیه با تاكید بر اینكه ایران و تركیه دو كشور دیوار به دیوار یكدیگر هستند، گفت: این دو كشور دارای روابط همه جانبه سیاسی و اقتصادی هستند بنابراین این دو نقش پررنگی در جغرافیای جهان اسلام دارند.
وی با بیان اینكه حضور این دو كشور در كناریكدیگر موجب رفع مشكلات دو كشور و حتی كشورهای منطقه می شود، افزود: گسترش روابط دو كشور در آخرین مذاكره رئیسان جمهوری دو كشور مورد تاكید قرار گرفت بنابراین براساس ابلاغ رئیس جمهوری تركیه مبنی بر توسعه روابط اقتصادی ما وظیفه خود را برای نزدیكی با ایران جدی گرفته ایم.
این مسئول ترك تصریح كرد: به منظور اجرای اصولی این تفاهم نامه در بخش كشاورزی و غذا نیازمند نظارت و همكاری دو كشور هستیم زیرا تركیه و ایران نسبت به یكدیگر نقش مكملی دارند.
مدیركل تعاونی های اعتباری كشاورزی تركیه استفاده از تكنولوژی را در بخش های یاد شده موثر دانست و اظهار داشت: با تكمیل بخش های كشاورزی و صنایع غذایی می توانیم نقص های دو كشور را در این زمینه ها برطرف كنیم.
پویراز با تاكید بر اینكه ما وظیفه تامین غذای سالم، كیفی و ارزان را برعهده داریم، گفت: اكنون تعاونی كشاورزی تركیه دارای 1200 كارخانه و یك میلیون و 100 هزار عضو كشاورز و صنایع غذایی تاثیرگذار است كه علاوه بر خرید تضمینی از پنج میلیون كشاورز وظیفه تامین 80 میلیون نفر جمعیت، 30 میلیون نفر گردشگر و 3 میلیون نفر مهاجر سوری را دارد.
وی اظهارداشت: اكنون ما با دو مانع همكاری های مدت دار و بلند مدت روبرو هستیم اما تلاش داریم این مشكلات را با حفظ كیفیت تولیدات خود برطرف كنیم.
وی گفت: تركیه آمادگی دارد محصولات كشاورزی، نهاده ها و مواد غذایی مورد نیاز ایران را به هر میزان و كیفیت تامین كند و در مقابل محصولات مورد نیاز خود را در بخش كشاورزی و صنایع غذایی از ایران وارد كند.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**9186*2025

سرخط اخبار اقتصاد