۱۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۸:۲۸
کد خبر: 82878479
T T
۰ نفر

چین از آمریكا شكایت كرد

۱۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۸:۲۸
کد خبر: 82878479
چین از آمریكا شكایت كرد

پكن - ایرنا - به دنبال بالا گرفتن جنگ تجاری میان چین و آمریكا، پكن امروز پنجشنبه اعلام كرد در سازمان تجارت جهانی از آمریكا شكایت و در چارچوب مكانیز حل و فصل مناقشات، به صورت رسمی درخواست مشورت با آمریكا را مطرح كرده است.

به گزارش ایرنا، وزارت بازرگانی چین با انتشار بیانیه ای در این زمینه اعلام كرد: با توجه به خودداری آمریكا از مذاكره با چین درباره جبران خسارت در ارتباط با اعمال تعرفه بر كالاهای این كشور براساس ضوابط سازمان تجارت جهانی، چین ناچار به آغاز فرایند حل مناقشات در این سازمان به منظور دفاع از حقوق و منافع مشروع خود شده است.
در این بیانیه آمده است: بازرسی 232 آمریكا به بهانه حفظ امنیت ملی صورت گرفته است اما هدف واقعی آن حمایتگرایی تجاری است آمریكا از یك سو برخی كشورها و مناطق را از این بازرسی معاف كرده اما از سوی دیگر از برخی اعضای سازمان تجارت جهانی از جمله چین عوارض گمركی اخذ می كند.
این بیانیه می افزاید: این اقدام آمریكا با اصل 'عدم تبعیض' نظام تجارت چندجانبه مغایرت داشته و تعهدات آن كشور به سازمان تجارت جهانی درباره كاهش تعرفه عوارض گمركی و منافع مشروع چین را نقض كرده است.
بازرسی 232 به بازرسی دولت آمریكا از كالاهای وارداتی مظنون به آسیب رسان به امنیت ملی این كشور توسط وزارت بازرگانی بر اساس ماده 232 قانون گسترش تجارت مصوبه سال 1962 اطلاق می شود.
آمریكا ماه گذشته تصمیم گرفت با وجود اعتراضات جهانی، بر واردات فولاد از برخی از كشورها از جمله چین 25 درصد و بر واردات آلومینیوم نیز 10 درصد تعرفه اعمال كند.
به دنبال این اقدام آمریكا، وزارت بازرگانی چین نیز اعلام كرد در مقابله با اعمال تعرفه آمریكا بر روی كالاهای چینی، این كشور نیز بر 128 قلم كالای وارداتی از آمریكا از جمله گوشت خوك و میوه ها تعرفه اعمال كرده است.
دفتر نمایندگی تجاری آمریكا موسوم به (USTR) نیز در ادامه جنگ تجاری با چین، یك روز بعد، فهرست جدید خود برای اعمال تعرفه بر روی 1300 كالای وارداتی دیگر از چین از جمله كالاهای صنعت هوافضا، تكنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی، محصولات رباتیك و ماشین آلات به ارزش 50 میلیارد دلار را منتشر كرد.
چین نیز مجددا مقابله به مثل كرد و یك روز بعد از این تصمیم آمریكا، در اقدامی مشابه بر لیست جدیدی از محصولات وارداتی آمریكا از جمله سویا، خودرو و محصولات شیمیایی، تعرفه اعمال كرد.
در همین حال سخنگوی وزارت خارجه چین نیز اعلام كرد اگر آمریكا اصرار به مبارزه تجاری دارد چین به طور قاطع تا آخرین لحظه می ماند و كنار نمی كشد.
'گنگ شوانگ' در نشست مطبوعاتی بار دیگر نسبت به جنگ تجاری چین و آمریكا واكنش نشان داد و افزود: با این وجود درب مذاكرات با چین همواره باز است اما مشورت و مذاكره باید براساس احترام متقابل و رفتار برابر صورت گیرد.
در واقع به نظر بسیاری از تحلیلگران، آمریكا این بار خیلی جدی تر از قبل روی چین متمركز شده است و این نشان می دهد دونالد ترامپ رییس جمهور آمریكا در حال عمل به وعده ای است كه در كارزار انتخاباتی داده بود.
او گفته بود وقتی قدرت را در اختیار بگیرد بتدریج تعرفه بر روی كالاهای چینی را تا 45 درصد افزایش می دهد او تا كنون بخش عظیمی از این قول خود را عملی كرده است و از یك ماه دیگر این اتفاق خواهد افتاد.
چین می گوید مازاد تجاری 275 میلیارد دلاری در برابر آمریكا دارد ولی آمار واشنگتن رقم 375 میلیارد دلار را ثبت كرده است.
**آساق**1904**

سرخط اخبار جهان