۱۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۲۶
کد خبر: 82878100
T T
۰ نفر

پاكستان با كمك چین ماهواره به فضا می فرستد

۱۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۲۶
کد خبر: 82878100
پاكستان با كمك چین ماهواره به فضا می فرستد

اسلام آباد - ایرنا - روزنامه پاكستانی 'دنیا' امروز پنجشنبه اعلام كرد: این كشور بزودی با كمك چین دو ماهواره سنجش از دور به فضا پرتاب كند.

به گزارش ایرنا، این روزنامه اردو زبان چاپ اسلام آباد افزود: آكادمی راه اندازی فناوری خودروی چین قرار است تا ماه ژوئن 2018 (خرداد 97) این دو ماهواره را به فضا بفرستد.
روزنامه پاكستانی با اشاره به قابلیت این ماهواره ها در بررسی و نظارت بر بادها و امواج دریاها، خاطرنشان كرد: با استفاده از تصاویر مـاهواره ای و فناوری سـنجش از دور، مـی تـوان بـا هزینـه و زمـان كمتـر، طیـف وسـیعی از پروژه ها را در سطح جهـانی، منطقـه ای، ملـی، اسـتانی و حتی محلـی بـه نتیجـه رسـاند.
روزنامه دنیا نوشت: همچنین، قابلیـت تكـرار تصویربرداری مــاهواره ای از یك محل بــه فاصــله زمــانی چنــد ســاعت تــا چنــد روز در طــول مــاه یــا ســال، امكــان مطالعــات تغییرات و پایش پدیـده هـای زمینـی را به خـوبی فـراهم می سازد.
طی روزهای گذشته نیز اخباری مبنی بر فروش فناوری یك موشك پیشرفته موسوم به «ام آی آر وی» از سوی چین به پاكستان كه به كمك آن می‌توان موشك‌ را به چند نوع سلاح و سیستم پیشرفته مجهز كرد، در رسانه ها منتشر شد.
بر اساس اخبار منتشره، با كمك تكنولوژی موشكی چین، موشك‌های ساخت پاكستان قادر به انهدام همزمان چند هدف و نابودی سیستم‌های دفاعی دشمن خواهند بود.
چین با اعلام خبر فروش تكنولوژی موشكی 'ام آی آر وای' به پاكستان از رضایت كامل ارتش این كشور نسبت به عملكرد این سیستم خبر داد.
نخستین موشك مجهز به سیستم پیشرفته موشكی چین موسوم به ام آی آر وای سال گذشته در موشك ابابیل ساخت ارتش پاكستان با موفقیت آزمایش شد.
موشك بالستیك «ابابیل» بردی برابر با 2200 كیلومتر دارد و می تواند همزمان چند هدف را مورد اصابت قرار دهد.
در زمینه موشك های بالستیكی كه ارتش پاكستان در اختیار دارد و قابلیت مجهز شدن به تكنولوژی چین را دارند می‌توان علاوه بر موشك بالستیك «شاهین» به موشك پیشرفته «نصر» اشاره كرد.
پاكستان انواع موشك كروز « بابر» را در اختیار دارد كه از زمین و دریا به سمت هدف شلیك می شوند و اخیرا پیشرفته ترین مدل موشك كروز تحت عنوان موشك كروز «رعد» نیز در اختیار ارتش این كشور قرار گرفته است كه قابلیت شلیك از جنگنده به سمت هدف را دارد.
آساق*274*6125** 1049

سرخط اخبار جهان