۴ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۰۰
کد خبر: 82870131
T T
۰ نفر
یك اخراج توییتری دیگر؛ كابینه ترامپ جنگ طلب تر می شود

تهران- ایرنا- رسانه های آمریكایی پیام توییتری رئیس جمهوری این كشور مبنی بر بركناری مشاور امنیت ملی و جایگزینی چهره ای به شدت تندرو را اقدامی برای شكل دادن ترامپ به كابینه ای امنیتی و جنگ طلب ارزیابی می كنند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده یك بار دیگر یك مقام ارشد كاخ سفید را اخراج كرد. وی برای چندمین بار با یك پیام توییتری به همه حرف و حدیث ها در چند هفته اخیر پایان داد و به شایعه اخراج ژنرال «اچ. آر. مك مستر» مشاور امنیت ملی كاخ سفید رنگ واقعیت بخشید و به صورت رسمی وی را اخراج كرد. ترامپ همچنین «جان بولتون» سفیر سابق آمریكا در سازمان ملل در دولت جرج بوش را به عنوان سومین مشاور امنیت ملی برگزید.
ترامپ در پیامی توییتری از خدمات مشاور پیشین تقدیر كرد و وی را دوست همیشگی خود دانست و افزود از ۹ آوریل (20 فروردین) بولتون كار خود را در پست جدید آغاز خواهد كرد. ترامپ در كمتر از یك سال و نیم ریاست جمهوری نشان داد از اقدامات نامتعارف استقبال می كند. از این رو اخراج مك مستر همچون اخراج وزیر امور خارجه بحث برانگیز نبود زیرا پس از اخراج جنجالی و نامعمول «ركس تیلرسون» و با توجه به شایعه هایی كه در مورد جابجایی مشاور امنیت ملی وجود داشت، افكار عمومی برای این تغییر آماده شده بود.

** بولتون؛ دوست صهیونیست ها و تروریست ها
جان بولتون سومین مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری ایالات متحده است كه پس از كناره گیری «مایك فلین» و اخراج مك مستر به تیم همفكران و نزدیكان دونالد ترامپ اضافه می شود. دونالد ترامپ بارها از نزدیكانش به علت اختلاف نظر با آن ها انتقاد كرده بود. یكی از مهمترین تضاد دیدگاه ها در میان نزدیكان ترامپ در زمینه موضوع ایران و توافق هسته ای بوده است. تارنمای روزنامه «وال استریت ژورنال» در این باره نوشت: ترامپ در توجیه اخراج ناگهانی تیلرسون یك نمونه از ناهماهنگی ها با را موضوع برجام عنوان كرد. طی حدود یك سال گذشته ترامپ چندین بار تصمیم خود را برای لغو برجام گرفته بود اما مشاوران ترامپ مانع از این كار شدند. در واقع رایزنی ها و فشارهای سه نفر (تیلرسون و مك مستر در كنار وزیر دفاع آمریكا) تا به حال موجب حفظ توافق هسته ای شده است.
این روزنامه افزود: اكنون حلقه تندروهای هم نظر با ترامپ در كاخ سفید در حال كامل شدن است و رئیس جمهوری آمریكا، وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی را انتخاب كرده است كه به شدت با وی در امور بین المللی به ویژه ایران هم عقیده هستند.
جان بولتون در زمان ریاست جمهوری جورج بوش از كارشناسان برجسته امور كنترل تسلیحات و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه آمریكا به شمار می رفت. وی پیش از ریاست جمهوری «باراك اوباما» دوره ای را به عنوان سفیر آمریكا در سازمان ملل متحد مشغول فعالیت بود. این جمهوریخواه تندرو دوستی نزدیكی را با صهیونیست ها دارد و با منافقان هم ارتباط گسترده ای را برقرار كرده است. وی در چند سال اخیر در گردهمایی های این گروه تروریستی در فرانسه حاضر شده و در آن سخنرانی كرده است.
تارنمای نشریه «نیویوركر» در تحلیلی با عنوان «یك جنگ طلب دیگر كه می گوید ایران را بمباران كنید وارد كاخ سفید شد» آورد: تندروها به كاخ سفید نزدیك تر می شوند. ترامپ یك دگرگونی دیگر را در گروه نزدیكان خود ایجاد و فردی را انتخاب كرد كه موضعگیری های وی در مورد ایران حتی بسیار تندتر از خود ترامپ است. در واقع اكنون خشن ترین دیپلمات آمریكا در قرن بیست ویكم به پست مهمی گمارده می شود.
این تحلیل یادآور شد كه بولتون همیشه حامی مخالفان نظام ایران (منافقان) بوده است. این گروه متهمند كه پیش از انقلاب چند تن از كاركنان آمریكایی داخل ایران را ترور كردند و حتی تصمیم داشتند سفیر واشنگتن در تهران را بربایند. آن ها در طول جنگ صدام علیه ایران هم در عراق مستقر بودند و در سال 1997 در فهرست گروه های تروریستی دولت آمریكا قرار گرفتند.

** كابینه ترامپ جنگ طلب تر می شود
بولتون سال گذشته سخنان تندی را علیه ایران عنوان كرد و حتی از تغییر نظام در ایران با استفاده از روش های سخت و نظامی هم سخن گفته بود.
تارنمای شبكه تلویزیونی «فاكس نیوز» كه ارتباط نزدیكی با تندروهای آمریكا و از جمله بولتون دارد در زمینه رویكرد تیم ترامپ به برجام نوشت كه با انتصاب بولتون توافق هسته ای را باید تمام شده دانست. وی یكی از سرسخت ترین منتقدان این توافق بود و بارها به رئیس جمهوری آمریكا اصرار كرد كه نه تنها به دنبال هیچ جایگزین یا اصلاحاتی بر آن نباشد بلكه آن را از بین ببرد و تحریم های سختی را علیه ایران دوباره از سر بگیرد.
بنا بر ادعای این رسانه، بولتون هر اقدامی را برای بستن مسیرها به روی ایران انجام خواهد داد تا تهدیدات پیش روی آمریكا و رژیم صهیونیستی را رفع كند.
تارنمای «بلومبرگ» هم در گزارشی عنوان داشت اكنون رئیس جمهوری آمریكا فرصت را به بولتون داده است تا توافقی را كه خود به دنبال اصلاح و تثبیت آن است، نابود سازد. بولتون سناریوهای خود را به صورت صریح پیشتر بیان كرده است و گرچه همه با آن موافق نیستند اما به نظر می رسد بولتون در تلاش است تا این كشتی را غرق كند. حتی گفته می شود بولتون خط مشی ها برای خروج از برجام را تدوین كرده و در حال هماهنگی با متحدان اروپایی است.
به نوشته بلومبرگ ترامپ به دنبال ایجاد تغییرات در توافق هسته ای است اما بولتون می خواهد روسیه و چین را كه در سال 2015 در گفت وگوهای هسته ای با ایران مشاركت داشتند از فرایند مشورت با واشنگتن كنار بگذارد.
ارزیابی نیویوركر با بیان اینكه با حضور «مایك پومپئو» به جای تیلرسون و افزوده شدن جان بولتون سیاست های جنگ طلبانه آمریكا در سراسر جهان تشدید می شود، افزود اكنون تنها یك ژنرال بازنشسته عملگرا (جیمز متیس) به عنوان وزیر دفاع باقی مانده است. این سوال مطرح است وی تا چه زمانی در این منصب باقی خواهد ماند؟

پژوهشم**9130**9279
ایرنا پژوهش، كانالی برای انعكاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران و جهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.
۰ نفر