۳ فروردین ۱۳۹۷، ۱۶:۳۱
کد خبر: 82869741
T T
۰ نفر
صادرات ايران در مسير رهايي از محصولات نفتي

تهران - ايرنا - صادرات به عنوان موتور محركه اقتصاد و رمز بقاي كشورها در بازارهاي جهاني، نقش مهمي در عرصه اقتصاد ايفا مي كند.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش‌هاي خبري ايرنا، دولت ها به عنوان مجري قانون به دنبال راهكار و سياست هايي هستند تا بتوان با تكيه بر آن، ضمن تقويت ظرفيت‌هاي پيشين توليد و ايجاد ظرفيت‌هاي جديد، راه توسعه صادرات كشور را در سطح بين‌المللي فراهم كند.
با هموار شدن مسير توسعه صادرات، امكان استفاده از بازارهاي جهاني براي رشد توليد داخلي مهيا شده و بنگاه‌هاي توليدي قادر خواهند بود از محدوديت هاي بازار داخلي رهايي يافته و هدف گذاري خود را حضور مستمر و پررنگ در بازار هاي جهاني قرار دهند.
يكي از مهم‌ترين اقدامات دولت دوازدهم تدوين بسته سياستي براي سال 96 بود كه براساس آن بايد صادرات كشور رشدي 25 درصدي داشته باشد. بر اين اساس دولت تصميم گرفت با «افزايش پوشش بيمه صادراتي»، «اصلاح نرخ تسهيلات»، «اصلاح هزينه حمل‌ونقل»، «افزايش مشوق‌هاي صادراتي از 300 به 400 ميليارد تومان كه از سوي سازمان برنامه و بودجه پرداخت مي‌شود» و «كاهش محدوديت ورود موقت براي صادرات» مشوق هايي براي رشد صادرات غير نفتي را در دستور كار قرار بگيرد.
اين سياست ها موجب شد تا صادرات غير نفتي ايران در 11 ماهه سال 96 به 42 ميليارد دلار برسد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل به ميزان 4.96 درصد افزايش داشته است.
در اين گزارش بيش از 20 مقصد به عنوان مقصد كالاي ايراني مشخص شد كه چين نخستين مقصد صادراتي بود و نزديك به 21 درصد از كل ارزش صادرات را به خود اختصاص داد
عراق به عنوان دومين مقصد صادراتي كالاهاي ايراني نزديك به 15 درصد از كل ارزش صادرات را از آن خود كرد. همچنين بيش از 14 درصد از سهم ارزشي صادرات متعلق به امارات و 5. 9 درصد مربوط به كره جنوبي بود.
براساس گزارش گمرك جمهوي اسلامي ايران در 9 ماه منتهي به آذر سال 96 گروه همكاري‌هاي اسلامي (OIC) بزرگ‌ترين بازار كالاهاي ايراني در مدت زمان مذكور بوده است. ارزش صادرات كالا به اين گروه ‌15 ميليارد و 722 ميليون دلار است .
اين شرايط موجب شده تا ميزان صادرات غيرنفتي ايران در 11 ماهه نخست سال 5 گذشته درصد افزايش پيدا كند.
يادآور مي شود در مدت 11 ماهه سال گذشته 39 ميليارد و 719 ميليون دلار كالا به خارج از كشور صادر شد. و دراين مراودات تجارت خارجي ايران با اتحاديه اروپا از رشد 52 درصدي برخوردار و به 21 ميليارد يورو رسيد.
آمار 9 ماهه وزارت جهاد كشاورزي در سال گذشته نيز حكايت از رقم چهار ميليارد دلاري براي صادرات محصولات كشاورزي دارد . حدود 50 درصد اين صادرات مربوط به محصولات باغي بود كه رقمي بالغ بر يك ميليارد و 922 ميليون دلار برآورد شد.
در اين آمار محصولات زراعي با 944 ميليون دلار در جايگاه دوم و دام و طيور با 716 ميليون دلار در جايگاه سوم قرار گرفته است. ميزان صادرات محصولات دريايي و شيلات در 9 ماه سال گذشته نيز به 281 ميليون دلار رسيد است.
افزايش 50 درصدي صادرات فولاد و محصولات فولادي در سال گذشته نيز نشان از اتفاقات خوب در حوزه صنعت دارد.
اين خبر را «محمد شريعتمداري» وزير صنعت، معدن و تجارت در مراسم بهره‌برداري از طرح‌هاي فولادي و نيروگاهي چادرملو اعلام كرد.
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت : بيش از 6 ميليون تن فولاد خام و محصولات فولادي به جهان صادر شده است .
به گزارش گروه تحليل ، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا ،
بهبود نسبي وضعيت صادرات كشور به ويژه صادرات غيرنفتي در سال 1396 نويد بخش مقاوم شدن ايران در برابر آسيب‌هاي اقتصاد تك ‌محصولي است.
نوسان شديد درآمدهاي ناشي از صادرات نفت خام و تجديد ناپذير بودن اين محصول بايد سياست گذاران و برنامه ريزان كشور را به اين باور برساند كه توسعه صادرات غيرنفتي و رهايي از اقتصاد تك‌محصولي، ضرورتي اجتناب ناپذير به شمار مي رود كه راهكار جايگزين آن فقط استفاده از ساير ظرفيت هاي داخلي و جذب سرمايه گذاري خارجي براي صادرات آن‌ها مي باشد.

**پژوهشم**2052**1601**
ايرنا پژوهش، كانالي براي انعكاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و پژوهش هاي خبري ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شويد.
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد