۲۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۸:۴۵
کد خبر: 82867864
T T
۰ نفر

سناتور سندرز:آمریكا دستیار سعودی در جنگ یمن است

۲۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۸:۴۵
کد خبر: 82867864
سناتور سندرز:آمریكا دستیار سعودی در جنگ یمن است

نیویورك- ایرنا- سناتور دموكرات آمریكایی با انتقاد از ادامه جنگ در یمن آمریكا را دستیار ائتلاف سعودی در این جنگ دانست و از كنگره خواست تا جلوی آن را بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برنی سندرز روز سه شنبه در صحن سنای آمریكا در حمایت و تشریح قطعنامه پیشنهادی خود كه خواستار توقف كمك های نظامی اطلاعاتی آمریكا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن شده است، افزود: مقامات آمریكایی خودشان بارها اظهار كرده اند كه یمن در معرض بزرگترین قحطی تاریخ است.
وی ادامه داد: 23 میلیون نفر از مردم یمن بسیار فقیر هستند و بیش از 3 میلیون نفر در این كشور آواره و بی خانمان شده اند. یك و نیم میلیون نفر هم به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند.
سناتور دموكرات آمریكا اضافه كرد: بیش از 20 میلیون نفر از مردم یمن به كمك های ضروری انسانی نیازمند هستند و این ها نتایج جنگ ائتلاف سعودی در این كشور است.
سندرز اظهار كرد: رئیس جمهوری آمریكا و برخی اعضای كنگره معتقدند كه آمریكا باید در كنار ائتلاف سعودی بایستد و آمریكا را به ادامه جنگ در یمن تشویق می كنند. اما من امیدوارم كه اعضای كنگره به این كه عربستان به این فاجعه انسانی ادامه دهد، رای منفی دهند.
وی تصریح كرد: اگر از جنگ در یمن حمایت می كنید به این قطعنامه رای ندهید.
نامزد انتخابات چهل و پنجم ریاست جمهوری آمریكا افزود: در جنگ عراق و ویتنام كه در دوره روسای جمهوری جمهوریخواه و دموكرات روی داد، كنگره در وقوع این جنگ كوتاهی كرد.
سندرز با بیان این كه 15 سال پیش در چنین روزی جنگ عراق شروع و بغداد بمباران شد، گفت: این جنگ باعث ناآرامی بیشتر در منطقه همچون سوریه شد و یقینا داعش هیچگاه از منطقه خارج نخواهد شد.
وی ادامه داد: این اقدام باعث درگیری سعودی و ایران و نایبان آن ها در لبنان، یمن و سوریه شد.
این سناتور آمریكا با یادآوری این كه در جنگ عراق مستقیم یا غیر مستقیم حدود 400 هزار عراقی كشته شدند، اظهار كرد: جنگ عراق ناآرامی را افزایش و امنیت را كاهش داد. مقامات دولت بوش می گفتند كه رژیم صدام حسین به دنبال دستیابی به بمب هسته ای است در حالی كه درست نبود.
سندرز یادآور شد: دیك چنی گفت صدام حسین علیه دوستان و متحدان منطقه ای ما است، آن هم درست نبود. مقامات آمریكا به مردم ما دروغ گفتند.
وی تاكید كرد: مردم آمریكا این دروغ را باور كردند و كنگره هم مخالفتی نكرد.
سناتور دموكرات آمریكا به جنگ ویتنام كه در دوره یك رئیس جمهوری دموكرات اتفاق افتاد و علیه كمونیست شكل گرفت اشاره كرد و گفت: آمریكا در جنگ یمن هم از عربستان حمایت اطلاعاتی و نظامی دارد و این باعث كشیده شدن داعش و القاعده به آن كشور شد.
سندرز بار دیگر از اعضای سنا خواست تا با رای مثبت به قطعنامه پیشنهادی خود، حمایت از ائتلاف سعودی در جنگ یمن را پایان دهند.
قطعنامه توقف حمایت از ائتلاف سعودی ها در حالی در سنای آمریكا مطرح شده است كه محمد بن سلمان ولیعهد پادشاهی سعودی شامگاه دوشنبه برای یك سفر طولانی مدت به واشنگتن آمده است.
او قرار است تا ساعتی دیگر با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا دیدار كند.
اروپام**1429

سرخط اخبار جهان