۲۸ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۲۳
کد خبر: 82866609
T T
۰ نفر

كاهش سفر ايرانيان به خارج در نوروز 97

۲۸ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۲۳
کد خبر: 82866609
كاهش سفر ايرانيان به خارج در نوروز 97

تهران- ايرنا- روزنامه ايران با اشاره به هشدار وزارت خارجه به مسافران نوروزي درباره حمل طلا به هند، نوشت: به‌دنبال گران شدن ارز به‌نظر مي‌رسد ايراني‌ها مسيرهاي ارزان و كشورهاي همسايه را جايگزين سفر اروپايي و امريكايي كردند. به‌گزارش روزنامه ايران آمارهاي رسمي نشان مي‌دهد كه 8 هزار ايراني نوروز امسال به تركيه مي‌روند.

در ادامه اين گزارش مي خوانيم: اين آمار را رئيس هيأت اجرايي اتحاديه آژانس‌هاي سياحتي تركيه در منطقه مارماريس به خبرگزاري آناتولي مي‌دهد. وزارت امور خارجه هم طي اطلاعيه‌اي از هموطناني كه قصد سفر به خارج از كشور در ايام نوروز را دارند خواست قبل از انجام سفر علاوه بر ملاحظه هشدارهاي مسافرتي مندرج در تارنماي وزارت امور خارجه، توجه ‏خاصي به اعتبار گذرنامه، اخذ رواديد معتبر سفر و هشدارهاي پزشكي، بهداشتي و امنيتي كشور مقصد داشته باشند.‏

تركيه به‌دليل حضور بي‌شمار ايراني در صدر پرداخت خسارت‌هاي بيمه به مسافران ايراني است. يكي از كارگزاران بيمه در اين‌باره به «ايران» مي‌گويد: «آسيب‌هاي وارده در شهر بازي‌هاي تركيه در بالاترين رده‌هاي پرداختي خسارت بيمه مسافر به گردشگران ايراني‌ست.»

«علي كرلي» مي‌گويد: «ميزان توجه گردشگران ايراني به تركيه در مقايسه با نوروز سال قبل به بالاترين سطح خود رسيده است و امسال ميزبان هشت هزار گردشگر خواهيم‌ بود.» از سوي ديگرخبرگزاري آناتولي اعلام كرد يك كاروان 1200 نفري از گردشگران ايراني كه به مناسبت تعطيلات عيد نوروز به شهر مارماريس سفر كرده‌اند با گل و شيريني مورد استقبال قرار گرفتند. رئيس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران هم از كاهش 30 درصدي سفرهاي خارجي خبر مي‌دهد. او بيش از هرچيزي گران شدن ارز و افزايش 20تا70 درصدي قيمت تورهاي خارجي را باعث اين كاهش مي‌داند.

به‌نظر مي‌رسد ايراني‌هايي كه هرسال به سفر به كشورهاي مختلف اروپا مي‌رفتند، امسال تركيه را جايگزين مقاصد سال‌هاي گذشته خود كرده‌اند. يكي از مسافران تركيه به «ايران» مي‌گويد با توجه به گراني مقاصد سفر اروپا امسال نوروز را در تركيه خواهند بود. سفر به تركيه براي هر نفر از خانواده سه نفره او سه ميليون و 500 هزارتومان هزينه دارد. آنها 7 روز در استانبول خواهند بود. البته تورهاي لحظه آخري استانبول هم همچنان ايراني‌ها را براي سفر به اين كشور (همسايه شمالي)دعوت مي‌كنند. قيمت تورهاي لحظه آخري به 1.5 ميليون تومان براي هر نفر مي‌رسد البته كساني كه در سال‌هاي گذشته از اين آفر‌ها استفاده كرده‌اند مي‌گويند كه سفري با كيفيت پايين داشته‌اند. اين در حالي است كه سفرهاي با كيفيت به تركيه دو تا سه برابر فصل‌هاي ديگر افزايش قيمت داشته‌اند.

رفيعي با تأييد بر اينكه دستورالعملي در ارتباط با اعمال ممنوعيت يا محدوديت در مسير خارجي به تازگي ابلاغ نشده است، درباره مجوز پروازها در مسيرهاي خارجي كه در نوروز سال پيش با تأخير صادر شد و برنامه تورها را در برخي مسيرها دچار اختلال و تعداد سفرها را محدود كرد، به ايسنا مي‌گويد: «امسال برخلاف گذشته اتفاق خوبي افتاد و مجوز پروازها در مسيرهاي خارجي بويژه تركيه كه قبلاً با محدوديت و مشكلاتي مواجه بود، دو سه ماه قبل از نوروز صادر شد و مشكلي وجود ندارد.» به گفته او سازمان هواپيمايي حتي نياز مسيرهاي هوايي كه سفرهاي بيشتري داشتند را تأمين كرد و مجوزهاي بيشتري را به ايرلاين‌ها ايراني داد، به همين دليل در تعطيلات نوروزي پروازهاي داخلي در مسيرهاي خارجي سهم بيشتري به نسبت شركت‌هاي هواپيمايي خارجي دارند.

** خالي بودن خيلي از تورهاي خارجي
گراني ارز به گفته فعالان گردشگري باعث شده تا تورهاي زيادي جاي خالي داشته باشند. اين مسأله باعث شده تا برخي آژانس‌ها نرخ تورها را كاهش دهند. تورهاي گرجستان، آذربايجان، تركيه و ارمنستان كه در هفته آخر زمستان نرخ آن به زير يك و نيم تا دو ميليون تومان رسيده بود، براي تعطيلات نوروزي دست كم تا دو برابر افزايش نرخ داشته است. در مسير صربستان كه امسال ويزاي آن براي ايراني‌ها حذف شده و به يكي از مقاصد اصلي ايراني‌ها تبديل شده، قيمت‌ها افزايش قابل ملاحظه‌اي داشته و تور 5 شبه آن با اقامت در يك هتل 4 ستاره براي هر نفر از 4 تا 7 ميليون تومان قيمت دارد. به گفته «رفيعي» رئيس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي، دستورهايي براي كنترل نرخ بليت هواپيما داده شده كه احتمالاً در روزهاي آينده اثرات آن ديده شود، ولي در بليت‌هاي از پيش خريداري شده، اثري نخواهد داشت.

البته او اعتقاد دارد، گراني بليت‌هاي هواپيما در مسيرهاي دورتر مثل كوالالامپور يا چين ملموس‌تر است، اما در مسيرهاي كوتاه چندان محسوس نيست، هرچند كه اثر خود را گذاشته و سفرهاي خارجي را امسال دو تا سه برابر به نسبت قيمت زمستان گران‌تر كرده است.

** با توتون و تنباكو به مسافرت نرويد
وزارت امورخارجه در اطلاعيه‌اي به منظور اجتناب از بروز هرگونه مشكل از مسافران ايراني به نقاط مختلف دنيا خواست ضمن به‌همراه داشتن نشاني نمايندگي جمهوري اسلامي ايران ‏در كشور مقصد، در‌صورت بروز مشكل در اسرع وقت مراتب به اطلاع نمايندگي كشورمان رسانده شود.

رعايت قوانين و مقررات دولت مقصد در مدت اقامت، رعايت قوانين و مقررات گمركي و نيز مقررات مربوطه به انتقال پول نقد(اعلام ارز همراه و همراه نداشتن ‏بيش از ده هزار دلار يا معادل آن) و همراه نداشتن مواد مخدر، توتون و تنباكو و هرگونه مواد مشابه مشكوك از توصيه‌هاي اكيد دستگاه ديپلماسي به هموطناني است كه مي‌خواهند در ايام نوروز به خارج از كشور سفر كنند.

همچنين همراه نداشتن دارو و قرص‌هاي ممنوعه بنابر اعلام كشور مقصد (از جمله قرص‌هاي كدئين‌دار استامينوفن، ‏آرام‌بخش و...)‏، همراه نداشتن سلاح سرد و گرم، رعايت هنجارهاي فرهنگي و اجتماعي كشور مقصد كه در تعارض با ارزش‌هاي ايراني اسلامي نيست، اعتماد ننمودن به افراد ناشناس و نسپردن مدارك هويتي به آنها از ديگر توصيه‌هاي نوروزي دستگاه ديپلماسي است.

وزارت امور خارجه همچنين از هموطناني كه قصد مسافرت به خارج از كشور دارند خواسته است در تمام مراحل سفر از قبول كردن بسته‌هاي افراد غير خودداري كنند و به اعتبار گذرنامه، مدت ويزا و رعايت مقررات مربوط به ثبت اقامت در كشور مقصد توجه داشته باشند.

‏در اين اطلاعيه به هموطنان توصيه شده است به هشدارهاي پزشكي و بهداشتي و واكسينه نمودن خود توجه كنند و از سفر به مناطق ناامن و بدنام و بدون مطالعه وضعيت امنيتي كشورهاي مقصد پيش از عزيمت به آنجا اجتناب نمايند.‏ دستگاه ديپلماسي كشورمان از هموطنان خواسته است در صورت بروز هرگونه مشكل موضوع را به بخش كنسولي سفارت يا سركنسولگري جمهوري اسلامي ايران اطلاع‌رساني كنند همچنين از هموطنان خواسته شده به محدوديت حمل طلا در سفر به خارج از كشور خصوصاً سفر به هندوستان توجه كنند.‏
وزارت امور خارجه در نهايت از هموطناني كه قصد سفر به خارج از كشور را دارند خواسته است قبل از سفر به كشور مورد نظر شماره تلفن و نشاني نمايندگي جمهوري اسلامي ايران ‏در محل اقامت را در اختيار داشته باشند.

*منبع: روزنامه ايران؛ 1396،12،28
**گروه اطلاع رساني**1699**2002
۰ نفر

سرخط اخبار پژوهش