۲۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۷:۰۳
کد خبر: 82866218
T T
۰ نفر

ساخت حسگر ايمني گاز بر اساس فناوري گرافين

۲۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۷:۰۳
کد خبر: 82866218
ساخت حسگر ايمني گاز بر اساس فناوري گرافين

تهران- ايرنا- محققان چيني نوعي حسگر گاز طراحي كردند كه قادر است عملكرد حس بويايي سگ را شبيه سازي كند.

به گزارش روز يكشنبه گروه علمي ايرنا از ساينس، بخش دروني بيني سگ دربرگيرنده مجموعه وسيعي از مويرگ‌ها است كه امكان حس كردن مولكول‌هاي بودار را با تمركز بسيار كم فراهم مي‌كند.
حس بويايي سگ 20 برابر قوي‌تر از انسان است و همان عملكرد حس بينايي در زندگي روزمره انسان‌ها را دارد؛ به همين دليل محققان در ساخت حسگر جديد از حس بويايي سگ ها الهام گرفتند.
محققان براي شبيه سازي ساختار درون بيني سگ از اكسيد گرافين و نوعي پليمر استفاده و نانوساختارهايي شبيه به طومار ايجاد كردند كه امكان حس كردن گاز را فراهم مي‌كند؛ پليمر مورد استفاده در اين تحقيقات پلي استيرن سولفات است كه به منظور استخراج يون‌هايي مانند پتاسيم، كلسيم و سديم از محلول‌ كاربرد دارند.
نانوطومارهايي كه با استفاده از اين پليمر ساخته شدند، شكلي شبيه به لوله دارند كه در دماي بالا پايداري خود را حفظ مي‌كنند و طول عمر زيادي دارند. در واقع پايداري نانوطومارها حاصل استفاده از اين پليمر است كه با استفاده از شيوه خشك‌ كردن انجمادي ساخته شده است. اين شيوه شامل انجماد و تصعيد آب موجود در پليمر با استفاده از فشار است. با استفاده از اين شيوه يك الگوي كاملا يكدست از ساختارهاي غيرمتراكم به دست مي‌آيد.
محققان براي آزمايش عملكرد نانوطومارهاي حاصل از اين فرآيند، آنها را درون حسگرهاي گاز مورد استفاده قرار دادند و دريافتند اين نانوطومارها بسيار حساس بوده و آماده توليد انبوه هستند.
گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه ACS Nano منتشر شده است.
علمي (6)**9259**1834
۰ نفر