۲۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۷:۲۶
کد خبر: 82865248
T T
۰ نفر
رئیس كل بانك مركزی: ایران آماده اتصال كارت های بانكی با عمان است

تهران- ایرنا- رییس كل بانك مركزی با استقبال از حضور بانك های عمانی در ایران و آمادگی اتصال سوئیچ كارت های بانكی بین دو كشور، گفت: عمان در كنار روابط مستحكم سیاسی و اقتصادی می تواند پایگاه صادرات مجدد و مركز روابط بانكی بین المللی برای ایران باشد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی بانك مركزی، ولی الله سیف امروز(شنبه) در دیدار وزیر امور خارجه و معاون رییس شورای رئیسان كل بانك مركزی عمان با یادآوری روابط دو كشور، اظهار داشت: روابط سیاسی میان دو كشور تاریخی، بسیار عمیق و طولانی است و انتظار می رود روابط اقتصادی نیز همپای روابط سیاسی گسترش و تعمیق یابد.
وی به عزم و اراده مسئولان ارشد 2 كشور برای توسعه روابط اقتصادی اشاره كرد و گفت: پیش نیاز روابط اقتصادی، ایجاد ارتباطات بانكی است و این موضوع باید در اولویت قرار گیرد، البته نباید فقط بر روابط اقتصادی مستقیم طرفین تمركز كرد بلكه با توجه به ظرفیت های منطقه می توانیم با همكاری های گسترده، نقش فعال تری در بازار های كشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج فارس داشته باشیم.
سیف به ظرفیت های اقتصادی در منطقه اشاره كرد و گفت: وجود بازار بیش از 400 میلیون نفری، فضای مناسبی ایجاد كرده است كه می توان با نقش فعال تری از ظرفیت این بازار استفاده كرد، ضمن آنكه عمان ظرفیت مناسبی برای تبدیل شدن به حوزه صادرات مجدد دارد و در این میان بانك ها می توانند با فعالیت دوجانبه، موثر واقع شوند.
رییس شورای پول و اعتبار از پذیرش ضمانت نامه های بانك های ایرانی برای سرمایه گذاران ایران در عمان ابراز خرسندی كرد و ادامه داد: اقدام اخیر بانك های عمان در پذیرش ضمانت نامه بانك های ایرانی آثار مثبتی در ایجاد روابط بانكی دو كشور داشته است.
وی ابراز امیدواری كرد این‌گونه همكاری ها كه افق روشنی برای گسترش روابط بانكی است بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
وی یادآورشد: همچنین بانك مركزی ایران نیز با تسهیل شرایط در مقررات و دستورالعمل های بانكی، زمینه سرمایه گذاری خارجی را در كشور فراهم آورده است و امیدواریم بانك مركزی عمان نیز در این مسیر همراهی لازم را داشته باشد.
رییس كل بانك مركزی به حمایت های بانك مركزی عمان در گسترش روابط بانكی اشاره كرد و گفت: حمایت بانك مركزی عمان در روابط بانكی با ایران مشهود و دستاوردهای كنونی نیز مرهون همكاری ها و پشتیبانی بانك مركزی عمان است.

** درخواست سیف برای طرح مسایل در كمیته مشترك بانكی
سیف با اشاره به تشكیل كمیته مشترك بانكی ایران و عمان خواستار طرح مسایل پیش رو در این كمیته شد و گفت: این كمیته بانكی می تواند با شناسایی موانع و بررسی راه كارهای مناسب، گام بلندی در گسترش روابط بانكی و تعیمق هرچه بیشتر آن بردارد.

** آمادگی اتصال سوئیچ كارت های بانكی ایران به عمان
وی همچنین از آمادگی اتصال سوئیچ های كارت های بانكی ایران به بانك های عمانی خبر داد و گفت: آمادگی داریم با اتصال سوئیچ كارت های بانكی دو كشور، زمینه خدمات رسانی به گردشگران طرفین را درفضای فناوری های نوین فراهم كنیم.

** استقبال از تاسیس شعب بانك های دو كشور
سیف از تاسیس شعب بانك های دو كشور در سرزمین های طرفین استقبال كرد و گفت: بانك مركزی ایران از حضور بانك های عمانی در ایران استقبال می كند و در مقابل بانك های تجاری ایران نیز مشتاق حضور در آن كشور برای ارایه خدمات به فعالان اقتصادی و گردشگرانند و معتقدیم این موضوع در تعمیق و گسترش روابط بسیار موثر است.
وی با یادآوری اینكه بانك مسقط در تهران دفتر نمایندگی دارد، افزود: اگر تصمیم داشته باشند بانك مركزی از تبدیل شدن آن به شعبه استقبال می كند.

** گسترش روابط بانكی با «سواپ ارزی» با پول ملی
رییس كل بانك مركزی، ایده «سواپ ارزی» برای مبادلات بانكی دو كشور براساس پول ملی را راهكاری مناسب برای گسترش ارتباطات بانكی دانست و گفت: این اقدام نیازمند بررسی راهكارها و پیشنهادهای كارشناسان 2 كشور در كمیته مشترك است و باید مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان برای دیدار و گفت وگو با همتای ایرانی و دیگر مقام های كشورمان و رایزنی و تبادل نظر درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای، دیروز (جمعه) وارد تهران شد.
عمان در میان كشورهای جنوب خلیج فارس، دارای سیاست های مستقلی بوده و روابط تهران و مسقط همواره در بهترین سطح بوده است.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*2022** 2023

سرخط اخبار اقتصاد