ورود قاچاق از طریق مناطق آزاد اذهان را از دیگر مبادی منحرف نكند

تهران- ایرنا- دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: طرح این كه قاچاق از طریق مناطق آزاد صورت می گیرد، باعث انحراف اذهان از توجه به مبادی دیگر ورود قاچاق می شود.

به گزارش روز جمعه ایرنا از مركز حراست نهاد ریاست جمهوری و حراست های تابعه، مرتضی بانك در جلسه اسفند ماه شورای هماهنگی حراست های سازمان های تابعه نهاد ریاست جمهوری با محوریت دفاتر حراست سازمان های مناطق آزاد تجاری ، صنعتی و ویژه اقتصادی همچنین با اشاره به این كه این تصور اشتباه است كه قاچاق كالا فقط از طریق مناطق آزاد انجام می شود، گفت: كل درآمد مناطق آزاد یكهزار و 200 میلیارد تومان است و هر منطقه حدودا 150 میلیارد تومان و كمتر از یك میلیون نفر جمعیت دارد و مساحت كل مناطق نیز شش هزار و500 كیلیومتر می باشد كه 800 كیلومتر آن مرز است.
بانك گفت: در مقابل هشت هزار و 500 كیلومتر مرز در سایر نقاط كشور داریم كه نیاز به حفاظت بسیار جدی دارد تا بتوان ممنوعیت واردات كالای قاچاق را بهتر مدیریت كرد.
مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: از راهبردهای اصلی حراست ها نخست پیشگیری است؛ نگذاریم سرمایه های انسانی هدر بروند.
وی ادامه داد: از الزامات اداری – اجرایی سازمان ها حضور و وجود حراست هر دستگاه است كه سلامت اداری – اطلاعاتی سیستم را تضمین می كند. ایجاد تفكر یكسان در ارتباطات و ساماندهی این ارتباطات در نقطه مركزی از ضروریات است.
مشاور رییس جمهوری اظهارداشت: با توجه به اینكه مسایل اقتصادی از مهمترین مسایل مناطق آزاد می باشد لذا حراست باید بصورت مستمر به عنوان گوش و چشم سازمان قبل از اینكه مسایل حاد شوند اطلاع رسانی و پیشگیری نماید؛ مهمترین عنصر حفاظتی–حراستی پیشگیری است خصوصا در رابطه با منابع انسانی كه مصونیت آنها تامین شود.
بانك با اشاره به سه راهبرد اصلی برای حراست ها، گفت: اولین راهبرد پیشگیری است كه نگذاریم سرمایه های انسانی هدر بروند و دومین راهبرد هدایت سرمایه های انسانی است كه نگذاریم این ظرفیت از گردونه خارج شوند.
وی با بیان این كه سومین راهبرد در خصوص گزارشاتی است كه مكتوب می شوند و بعدا مبنای قضاوت و تصمیم گیری قرار می گیرند؛ اگر گزارش براساس ذهنیت های غیر تخصصی و غیر اداری باشد جمع كردن آن ساده نیست .
دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: جریاناتی علاقمند هستند به دلایل مختلف سیستم را نسبت به تصمیم گیری ها با ابهام مواجه نموده و شرایط منفی بوجود آورند و در واقع سیاه نمایی كنند. بطور مداوم همه فعالیت های ما را زیر سئوال می برند وموارد مثبت را بیان نمی كنند تا در نهایت به پای ناكارآمدی نظام نوشته شود.
بانك افزود: معمولا نیروهای كارآمد را هدف قرار می دهند كه باید حفاظت و حراست شوند وقتی كه پرونده ای برای موضوعی تشكیل می شود خروج از پرونده خیلی زمان بر است . یك سیستم علمی دقیق باید برای گزارشات حراستی حفاظتی تعریف شود .بعضا در گزارشات حب وبغض ها مشاهده می شود ، وقتی گزارشات مستند شوند، خروج از آنها سخت می شود. بهتر است بسیاری از مسایل بجای تبدیل به گزارش بصورت گفتگوی چهره به چهره حل شود.
وی ادامه داد: نكته مهم در خصوص مناطق آزاد، تفاوت ماهیتی آن با سایر مناطق است كه نیاز به مكانیزم های جدیدی دارد حتی در مسایل حفاظتی – امنیتی كه می بایست با مكانیزم های خاص خود حفاظت و حراست شود ، مثلا آزاد بودن ویزا در مناطق ازاد مكانیزم های حراستی خاص خود را می خواهد و اگر بخواهیم مانند سایر مناطق كشور به آن بنگریم در واقع ماهیت خود را از دست می دهد .
مشاور رئیس جمهوری اضافه كرد: سرمایه گذاران باید اعتماد كنند هر اقدامی كه باعث شود سرمایه گذار فرار كند مغایر با روح قوانین است. قوانین و مقررات باید تنقیح شود الان برخی از آنها باعث پیچیدگی در كارها و مانعیت كار شده است .
بانك با اشاره به اقدامات توسعه ای انجام شده در مناطق آزاد گفت: در صدد هستیم با ایجاد پنجره واحد در واقع برای شفاف سازی فعالیت های مناطق آزاد اتاق شیشه ای درست كنیم . این تجربه موفق در برخی كشورها باعث از بین رفتن فساد شده است .
وی افزود: پیشنهاد داده ایم با ایجاد منطقه آزاد فرودگاهی، تمام فعالیت هایمان حتی دبیرخانه در آنجا مستقر شود. سرمایه گذاران خارجی كه وارد ایران می شوند همانجا جلسات و اقدامات لازم انجام شود و در واقع مركزیت كارها در منطقه آزاد فرودگاهی باشد.
در این جلسه رییس شورای هماهنگی حراست های سازمان های تابعه نهاد ریاست جمهوری نیز توضیحاتی در خصوص اثر بخشی هماهنگی های ایجاد شده بین حراست های تابعه از جمله دفاتر مركزی حراست سازمان های مناطق آزاد ارائه داد.
سیام 1053*2017
۰ نفر