۲۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۸:۵۴
کد خبر: 82863687
T T
۰ نفر
چین: برجام الگوی حل سیاسی و صلح آمیز مسایل بین المللی است

پكن - ایرنا - سخنگوی وزارت خارجه چین از توافق هسته ای ایران و قدرت های بزرگ موسوم به 'برجام' حمایت كرد و گفت: برجام الگوی حل سیاسی و صلح آمیز مسائل بین المللی است.

به گزارش ایرنا، 'لو كانگ' امروز پنجشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پكن در پاسخ به سوالی درباره تحولات صورت گرفته در وزارت خارجه آمریكا و تاثیر آن بر توافق هسته ای گفت: برجام یك توافق تاریخی است كه باید از آن حراست شود.
وی برجام را یك توافق بسیار مهم و حاصل تلاش كشورهای مختلف و بازیگران مهم دانست كه نشانی از كوشش وافر جامعه بین المللی برای رسیدن به یك اشتراك نظر و جامع است.
لوكانگ گفت: الگوی برجام در اختیار جامعه بین المللی است و باید در موضوعات دیگر نیز از ثمره های آن بهره گرفت.
او حصول برجام با بهره گیری از گفت و گوهای سیاسی در یك مسیر صلح آمیز را مورد اهتمام قرار داد و گفت: تا زمانی كه این توافقنامه برای همه طرف ها قابل احترام است و پایبندی به آن مورد تایید قرار می گیرد و منافع جامعه بین المللی را تامین می كند چین هم به آن پایبند خواهد بود و مفاد آن را با دقت و با جدیت اجرا خواهد كرد.

** قانون تحمیل شده تجاری آمریكا را نمی پذیریم
سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به مناقشه اخیر تجاری كشورش با آمریكا گفت: پكن در تجارت، بر تعهدات خود، ضوابط سازمان تجارت جهانی و توافقات حاصله با طرفین پایبند است اما به هیچ وجه قانون تحمیل شده یك جانبه آمریكا را نمی پذیرد.
او ابراز امیدواری كرد دو طرف مسایل را با روش های سازنده و از طریق افزایش منافع مشترك حل كنند.
وی در ارتباط با خواست آمریكا از چین برای كاهش كسری تجاری افزود: روابط تجاری دو كشور با سابقه 40 ساله، برای دو طرف مفید بوده است و اگر این روابط تنها برای چین مفید بود تا امروز ادامه نمی یافت.
لوكانگ ادامه داد: كشمكش های تجاری پیشین پكن و واشنگتن همواره با روش های سازنده حل و فصل می شد و امروز همچنان اطمینان داریم این روش ها تاثیرگذار است.
وی تاكید كرد تاریخ نشان می دهد جنگ تجاری برای هیچكدام از طرفین مفید نخواهد بود و چین نیز قاطعانه از منافع خود دفاع می كند.

** روسیه و انگلیس به بحران دیپلماتیك پایان دهند
سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار امیدواری كرد انگلیس و روسیه بر اساس حقایق و از طریق گفت و گو، به مناقشات و بحران دیپلماتیك مربوط به مسمومیت جاسوس پیشین روسیه در انگلیس پایان دهند.
وی با اشاره به اینكه روسیه و انگلیس از اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل هستند گفت: امیدوارم دو كشور از طریق مذاكرات، مساله فعلی را حل كنند چون حفظ ارتباط و همكاری میان اعضای دایمی شورای امنیت امری بسیار مهم است.
سرگئی اسكریپال جاسوس پیشین روسیه كه در بریتانیا زندگی می‌كرد، هفته گذشته به همراه دخترش، بیهوش روی یك نیمكت در مركز خریدی در شهر سالزبوری پیدا شد.
براساس ادعای رسانه های انگلیسی، حال هر دو وخیم است و پلیسی كه اولین بار آنها را پیدا كرد نیز در بیمارستان بستری است.
اسكریپال 66 سال داشت و سال 2010 میلادی در یك تبادل جاسوسی میان آمریكا و روسیه به انگلیس پناهنده شد؛ در آن معاوضه، مسكو چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریكا مبادله كرد.
وی پیشتر مامور اطلاعاتی روسیه بود كه به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس در سال 2006 میلادی به 13 سال حبس در مسكو محكوم شد؛ او متهم بود كه هویت جاسوسان روس در اروپا را به سازمان جاسوسی ‌ام.ای.6 می دهد.
لندن مدعی است كه مسكو وی را مسموم كرده است این در حالی است كه برخی از تحلیلگران با مبهم خواندن این ادعا، اذعان كرده اند مسمومیت اسكریپال می تواند از سوی هر سازمان جاسوسی دیگر اروپایی از جمله انگلیس اتفاق افتاده باشد.
**آساق**1904**

سرخط اخبار جهان