۲۳ اسفند ۱۳۹۶، ۷:۳۴
کد خبر: 82861900
T T
۰ نفر
تداوم جنگ تجاری كاخ سفید؛ ترامپ در اندیشه افزایش تعرفه واردات از چین

تهران - ایرنا - یك هفته پس از اعلام تعرفه های جدید آمریكا بر واردات فولاد و آلومینیوم، برخی منابع از قصد ترامپ برای اعمال تعرفه های جدید بر واردات برخی محصولات چین خبر می دهند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه از قصد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا برای اعمال تعرفه های جدید به واردات برخی محصولات از چین كه ارزشی بالغ بر 60 میلیارد دلار دارد، خبر داد.
یك منبع دیگر به رویترز گفته كه این تعرفه ها در ارتباط با ماده 301 قانون مالكیت معنوی آمریكا است و در آینده ای بسیاری نزدیك اعلام خواهد شد.
این تعرفه ها در ابتدا بر محصولات فناوری اطلاعات، محصولات الكترونیك مصرفی و مخابراتی اعمال می شود، اما احتمال گسترش آن ها به 100 محصولات وارداتی از چین وجود دارد.
گفته می شود كه چین با اتخاذ سیاست های سرمایه گذاری خاص باعث شده شركت های آمریكایی اسرار فناوری خود را در قبال به دست آوردن امكان فعالیت در این كشور در اختیار پكن قرار دهند و اعمال این تعرفه ها از سوی ترامپ برای تنبیه چین است.
در حالی كه تعرفه های اعلام شده بر واردات فولاد و آلومینیوم از سوی ترامپ كه كشور خاصی را هدف نگرفته بود نگرانی های بسیاری از سوی كشورهای مختلف به دنبال داشت، تعرفه های جدید هدفمند علیه چین ممكن است واكنش مستقیم و سخت پكن را برانگیزد.
پیشتر اداره بازرسی وزارت بازرگانی چین در بیانیه ای شدید اللحن ضمن مخالفت شدید با تصمیم آمریكا برای افزایش تعرفه محصولات فوق، تاكید كرد كه این تصمیم تلاشی خطرناك است و واشنگتن در حال برهم زدن نظم بین المللی تجاری است.
همچنین تولیدكنندگان عمده فولاد در چین از دولت خود خواستند در اقدامی قاطع، تعرفه واردات محصولاتی نظیر فولاد ضد زنگ، زغال سنگ و تولیدات الكترونیكی از آمریكا را افزایش داده و اقدام مشابه برای واردات فولاد، ورق گالوانیزه، لوله، زغال سنگ و همچنین محصولات كشاورزی و الكترونیكی انجام دهد.
با این وجود، 'ژانگ شان' وزیر بازرگانی چین روز یكشنبه در نشست عمومی مجلس ملی نمایندگان خلق چین در پكن گفت: چین جنگ تجاری را نمی خواهد و این كار را آغاز نخواهد كرد.
پس از اعلام تعرفه های آلومینیوم، كشورهای بسیاری خواستار معافیت از آن شده و تهدید كردند كه در غیر این صورت دست به اقدامات تلافی جویانه خواهند زد.
اتحادیه اروپا اعلام كرد كه تا 90 روز دیگر با شكایت از آمریكا به سازمان تجارت جهانی از اقدامات متقابل علیه واشنگتن استفاده خواهد كرد.
شبد**9416**1379
۰ نفر