۱۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۵:۵۱
کد خبر: 82856822
T T
۰ نفر
روس ها در صف انتظار امضای قراردادهای جدید نفتی با ایران

تهران- ایرنا- شركت های روسی كه با مطالعه 11 میدان نفت و گاز ایران، ركورددار امضای تفاهمنامه نفتی با ایران به شمار می روند، بزودی قرارداد نهایی توسعه سه میدان نفتی دیگر را امضا می كنند.

به گزارش ایرنا، پس از مدت ها فراز و نشیب قرار است قراردادهای جدید توسعه میدان های نفتی با شركت های بین المللی به امضا برسد كه این بار، قرعه به نام شركت های روسی افتاده است.
با وجود اینكه 36 تفاهمنامه مطالعات میدان های نفتی ایران پس از توافق هسته ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترك) با شركت های بین المللی به امضا رسیده اما به علت برخی ملاحظات داخلی و بین المللی، امضای قرارداد نهایی آنها به تاخیر افتاده است.
نخستین قرارداد جدید نفتی ایران مربوط به توسعه فاز 11 پارس جنوبی بود كه دوازدهم تیرماه امسال بین شركت ملی نفت و كنسرسیوم بین المللی به رهبری شركت نفتی توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا شد.
قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی بستر را برای امضای سایر قراردادها فراهم كرد و در این میان، مذاكره با شركت های روسی با سرعت بیشتری پیش رفت.
هفت شركت روسی مطالعه 11 میدان نفت و گاز ایران را در اختیار گرفته اند كه در میان سایر كشورهای فعال در ایران، پیشتاز محسوب می شوند.
اكنون نیز 2 شركت روسی مذاكرات مربوط به توسعه سه میدان نفتی را به پایان رسانده و آماده امضای قرارداد نهایی شده اند.
هنوز جزییات این قراردادها اعلام نشده كه البته علت آن، مشخص است؛ نگرانی از كارشكنی مخالفان دولت و فشارهای دولت آمریكا سبب شده است 2طرف تاكنون از اعلام جزییات خودداری كنند.
در این پیوند معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت همزمان با سفر اخیر هیات ایرانی به مسكو از نهایی شدن مذاكرات با 2 شركت روس برای حضور در صنعت نفت ایران خبر داد و گفت: این مذاكرات مربوط به سه میدان است.
«امیرحسین زمانی نیا» اضافه كرد: با توجه به اینكه روابط همكاری ایران و روسیه در بخش انرژی سابقه چندانی ندارد، مذاكرات برای همكاری و به نتیجه رساندن آن قدری طولانی شده است.
زمانی نیا یادآوری كرد مطالعه 11 میدان نفت و گاز ایران به هفت شركت بزرگ روسیه سپرده شده است و مذاكره مربوط به سه میدان با 2 شركت روس مراحل پایانی خود را طی می‌كند.
وی تصریح كرد: این مذاكره ممكن است ظرف هفته‌های آینده به امضای قرارداد منجر شود.
معاون وزیر نفت، همكاری انرژی ایران و روسیه را موتور محركه دیگر همكاری‌ها میان 2 كشور عنوان كرد و افزود: در نخستین كمیته مشترك وزارتی انرژی ایران و روسیه مقرر شد شركت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه با تشكیل كمیته كاری پروژه گازرسانی به پاكستان و هند از طریق خلیج فارس و دریای عمان را بررسی عملیاتی كنند.
خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز بتازگی به نقل از وزیر انرژی روسیه اعلام كرد:‌ شركت‌های نفتی روسی تا بیست و یكم مارس (اول فروردین) قرارداد توسعه میادین نفتی ایران را با طرف ایرانی امضا می كنند.
«الكساندر نواك» همچنین اضافه كرد ایران آماده عرضه نفت خام به روسیه است اما این به قراردادهای آینده با خریداران نفت بستگی دارد.

**سایر محورهای همكاری تهران- مسكو
نخستین نشست كارگروه خط لوله صادرات گاز ایران به هند و پاكستان نیز در حاشیه سفر هیات ایرانی در محل وزارت انرژی روسیه و با حضور شركت گازپروم برگزار شد.
معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت در این باره گفت: این خط لوله قرار است گاز ایران را از جاسك و از طریق دریا به پاكستان و هند منتقل كند.
روسیه و ایران آبان ماه امسال و در حاشیه سفر رییس جمهوری روسیه به ایران یادداشت تفاهمی را برای ساخت خط لوله گاز 1200 كیلومتری از ایران به هند امضا كردند كه به گفته وزیر انرژی روسیه، در این پروژه افزون بر روسیه و ایران، شركت‌های هندی و پاكستانی نیز مشاركت دارند.
وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران نیز پیشتر در یك گفت‌ و گوی تلویزیونی در این زمینه گفته بود: شركت گازپروم روسیه در مذاكره با ما ابراز علاقه كرد در پروژه انتقال گاز ایران به پاكستان و هند مشاركت داشته باشد. ما نیز آمادگی خود را برای صادرات گاز ایران اعلام كردیم و قرار شد گازپروم روسیه هماهنگی‌های لازم را با پاكستان و هند انجام دهد.
در هفته گذشته چهاردهمین كمیسیون مشترك ایران و روسیه در 15 كارگروه به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران و وزیر انرژی روسیه از طرف روس در مسكو برگزار شد.
این كمیسیون پانزدهم اسفند با امضای 6 تفاهمنامه به كار خود پایان داد.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*2022*1961
۰ نفر