۱۶ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۲۸
کد خبر: 82854355
T T
۰ نفر

سیف: بانك ها نباید بستر پولشویی باشند

۱۶ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۲۸
کد خبر: 82854355
سیف: بانك ها نباید بستر پولشویی باشند

تهران - ایرنا - رییس كل بانك مركزی گفت: مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، از ضرورت های اساسی در نظام بانكی كشور است و بانك ها نباید بستر پولشویی باشند.

به گزارش ایرنا، ولی اله سیف در نشستی با مدیران عامل شبكه بانكی كشور ضمن بیان الزامات تطبیق با قوانین و استانداردهای بین المللی بانكداری، بر لزوم اهتمام ویژه بانك ها نسبت به ایجاد واحد «مدیریت رعایت» و تقویت ساختار آن تاكید كرد.
سیف افزود: مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم یك ضرورت ملی است كه از نظر قانونی و شرعی مورد تاكید قرار گرفته و نقش مهمی در جلوگیری از فساد دارد.
رییس كل بانك مركزی تصریح كرد: دقت نظر در تكمیل اطلاعات مشتریان در موقع افتتاح حساب، اولین حلقه از زنجیره طبقه بندی مشتریان و گامی مهم در زمینه مبارزه با پولشویی و انطباق با قوانین بین المللی است. لذا بانك ها باید به سرعت اقدامات لازم در خصوص طبقه بندی مشتریان و تعیین سطح فعالیت آنها را بر اساس استانداردها انجام دهند.
بنا بر اعلام روز چهارشنبه بانك مركزی، رییس شورای پول و اعتبار خاطرنشان كرد: بر اساس استانداردهای جهانی، تعیین سطح فعالیت مشتریان بر اساس مشخصاتی اعم از شغل، سن، منطقه جغرافیایی و میزان گردش حساب انجام می شود.
وی تاكید كرد: بر این اساس هر تراكنش مغایر با سطح فعالیت مشتری بایستی در بانك ها گزارش و بررسی شود. این امر در نهایت موجب پیشگیری از بروز عملیات مشكوك به پولشویی و تامین مالی تروریسم شده و در افزایش سلامت و شفافیت نظام بانكی موثر است.
به گزارش ایرنا، با توجه به تصویب قوانین «مبارزه با پولشویی» و «تامین مالی تروریسم» هر دو این اقدام ها در قوانین ایران جرم محسوب می شود و متخلف تحت پیگرد قضایی و قانونی قرار می گیرد.
سیف همچنین با اشاره به نقش «مدیریت رعایت» در بانك ها گفت: به نظر می رسد هنوز كاركرد واحد مدیریت رعایت در بانك های ما به خوبی اجرایی نشده كه این امر مانعی جدی برای انطباق فعالیت نظام بانكی با اصول بانكداری مدرن است.
وی افزود: در شرایط امروز لزوم ایجاد و ارتقای این بخش در بانك ها بیش از پیش احساس می شود. بانك مركزی این موضوع را به طور جدی پیگیری می كند و آمادگی دارد در این خصوص به كمك بانك ها بیاید تا شاهد اصلاح فرآیندها و تقویت جایگاه مدیریت رعایت در بانك ها باشیم.
رییس كل بانك مركزی با بیان اینكه در سال های گذشته با پدیده ناخوشایند موسسات اعتباری غیرمجاز مواجه بودیم كه صدمات فراوانی به نظام بانكی كشور وارد كردند، گفت: باید از اتفاقات گذشته درس بگیریم و حال كه این معضل به پایان رسیده است، نباید اجازه دهیم كه نظام بانكی بستری برای پولشویی، معاملات مشكوك و عملیات زیرزمینی باشد.
سیف همچنین با اشاره به نقش كاركنان بانك ها در ارتقای سلامت نظام بانكی گفت: كاركنان بانك ها بایستی نسبت به موارد مشكوك در شعب حساس باشند و هرگونه تخلف و سهل انگاری را پیگیری و گزارش كنند.
سیف افزود: شفاف سازی عملیات بانكی در كشور یكی از اهداف اصلی بانك مركزی است و بانك ها نباید با انگیزه جذب سپرده، قوانین و استانداردها را نادیده بگیرند.
رییس كل بانك مركزی همچنین بر اهمیت توجه به افكار عمومی توسط بانك ها تاكید كرد و گفت: امروز افكار عمومی یك شریك استراتژیك برای نظام بانكی است.
رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینكه عده ای درصدد هستند تا با افزایش بی اعتمادی به نظام بانكی به اعتبار بانك ها ضربه زده و منافع خود را تامین كنند، افزود: خوشبختانه احساس می شود با اقداماتی كه به تازگی و به ویژه در خصوص ساماندهی موسسات غیرمجاز انجام شده، اعتماد افكار عمومی به شبكه بانكی افزایش یافته و آرامش بر بازار پولی كشور حاكم شده است.
سیف ادامه داد: رویكرد آگاهی بخشی و آموزش اثرگذار در اطلاع رسانی بانك ها بایستی در اولویت قرار گیرد و تبلیغات صرف و یكسویه دیگر كارآمد نیست.
وی افزود: تبیین اهداف و رسالت های بانكداری برای آحاد جامعه به منظور اصلاح انتظارات افراد از نظام بانكی و توانمندسازی آنها برای پالایش اطلاعات صحیح از اخبار غیرواقعی و نادرست باید از سوی بانك ها مورد توجه قرار گیرد.
سیف تصریح كرد: ارتقای سطح اطلاع رسانی و شفافیت اطلاعاتی برای گروه های مختلف جامعه به افزایش نظارت عمومی و در نهایت اصلاح رویه ها و اقدامات غلط منجر خواهد شد.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*2025*1597
۰ نفر