۱۵ اسفند ۱۳۹۶، ۳:۵۸
کد خبر: 82852868
T T
۰ نفر
معاون ترامپ: برجام جلوی هسته ای شدن ایران را نگرفت

نیویورك-ایرنا- معاون اول «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا در ادامه تلاش های ضد برجامی خود می گوید، توافق هسته ای فاجعه باری كه دولت قبلی امضا كرد جلوی ایران را برای رسیدن به سلاح هسته ای نگرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «مایك پنس» شامگاه دوشنبه در نشست كمیته عمومی آمریكایی-اسرائیلی(ایپك) این مطلب را مطرح كرد.
وی افزود: ما در این دولت به اهداف هسته ای و موشكی ایران رسیدگی خواهیم كرد و اگر ایران به قانون عمل نكند و مذاكرات نتیجه ندهد به سرعت از توافق هسته ای خارج خواهیم شد.
معاون اول ترامپ با تكرار ادعاهای ضد ایرانی خود اضافه كرد: آمریكا هرگز اجازه نخواهد داد كه ایران سلاح هسته ای داشته باشد.
پنس كه بارها ارادتش را به رژیم صهیونیستی با اظهارات ضد ایرانی ابراز داشته ادعا كرد، ماه گذشته هواپیمای بدون سرنشین ایران به اسرائیل تجاوز كرد و پاسخ رژیم صهیونیستی به آنها نشان داد كه حركات تحریك آمیز در منطقه بدون پاسخ نخواهد ماند.
سخنان معاون اول رئیس جمهوری امریكا علیه ایران و برجام در حالی مطرح می شودكه «یوكیا امانو» مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نهمین بار پایبندی ایران به برجام را تایید كرد، اما امریكا با مانع تراشی در اجرای توافقنامه هسته ای به خروج از این معاهده چند جانبه و بین المللی و مورد تایید شورای امنیت تهدید می كند.
وی در ادامه در باره دور جدید روابط آمریكا و رژیم صهیونیستی گفت: به خاطر دوستی رئیس جمهوری ترامپ، روابط امریكا با اسرائیل هرگز اینقدر نزدیك نبوده است و من از طرف او به شما می گویم كه امریكا در كنار اسرائیل خواهد ایستاد.
پنس كه به تازگی به سرزمین های اشغالی سفر كرده است، ادعا كرد: روابط اسرائیل و امریكا در قلب مردم ما به هم بافته شده است و مردم امریكا همواره حس نزدیكی به مردم اسرائیل داشته اند. ما با اسرائیل می ایستیم زیرا ارزش های ما یكی است.
وی ادامه داد: رئیس جمهوری ترامپ قول داد كه اسرائیل ابزار و منابع لازم را برای دفاع از خود خواهد داشت و امروز حمایت امریكا از اسرائیل بیش از هر زمان دیگری است.
معاون اول ترامپ مدعی شد: ترامپ گفته كه با تروریسم اسلامی مبارزه خواهد كرد و ما تا روزی كه داعش از بین برود مبارزه خواهیم كرد.
پنس به راهبرد آمریكا در سازمان ملل هم اشاره كرد و گفت: با تلاش های نیكی هیلی روزهای «زدن اسراییل» در سازمان ملل به پایان رسیده است.
وی به تصمیم ترامپ در انتقال سفارت این كشور به قدس افتخار كرد و افزود: در حالی كه هر رئیس جمهوری دیگری در دو دهه قبل قول داده بود كه پایتخت اسرائیل را به رسمیت بشناسد، ترامپ نه تنها قول داد بلكه به آن عمل كرد.
پنس مدعی شد: در ماه می امسال ما سفارت امریكا را در بیت المقدس باز خواهیم كرد. ما باور داریم كه این تصمیم نه تنها به نفع امریكا بلكه به نفع صلح است. در زمان ترامپ،‌ امریكا كاملا به صلح میان فلسطین و اسراییل متعهد خواهد بود.
وی ادامه داد: بگذارید واضح بگویم كه ما درباره نهایت این موضوعات همچون مرزها و محل های درگیری هیچ موضعی نداریم.
معاون اول ترامپ در حالی نسبت به ماهیت تصمیم دولت امریكا درباره قدس و مرزهای سرزمین اشغالی اظهار نظر نمی كند كه مدعی است امریكا هرگز اجازه تهدید امنیت اسرائیل را نخواهد داد.
پنس درباره مذاكرات سازش هم گفت: با مصر، اردن و عربستان سعودی و دیگر كشورهای عرب صحبت كرده ایم و امروز دشمنان گذشته به دوست تبدیل شده اند.
اروپام*م.ع*شبس*1613

سرخط اخبار جهان