۱۵ اسفند ۱۳۹۶، ۳:۱۲
کد خبر: 82852863
T T
۰ نفر
روسیه: هدف قطعنامه اخیر شورای حقوق بشر دفاع از ساكنان غوطه شرقی نیست

مسكو - ایرنا - روسیه با انتقاد از قطعنامه جدید شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره وضعیت غوطه شرقی كه به پیشنهاد انگلیس تصویب شد، اعلام كرد كه این قطعنامه دفاع از حقوق ساكنان منطقه غوطه شرقی را هدف قرار نداده است.

به گزارش ایرنا، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز دوشنبه با تصویب قطعنامه ای، خواستار تحقیق فوری در مورد وضعیت غوطه شرقی نزدیك دمشق پایتخت سوریه و فراهم شدن دسترسی به این منطقه برای انتقال كمك های بشردوستانه شد.
وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام كرد: با تاسف تاكید می كنیم كه این ابتكار با وضع واقعی دفاع از حقوق بشر در سوریه یا نیازهای ساكنان غوطه شرقی به كمك های انسانی هیچ وجه مشتركی ندارد.
در بیانیه اضافه شده است: برای اثبات دیدگاه خود به موضع هیات انگلیس مولف این قطعنامه اشاره می كنیم كه با حمایت آمریكا اصلاحات پیشنهادی روسیه و برخی كشورهای دیگر در محكومیت تروریسم در سوریه و گلوله باران مناطق مسكونی شهر دمشق و درخواست از ستیزه جویان برای آزاد نگهداشتن ساكنان غوطه شرقی در خروج از این منطقه را رد كرد.
بیانیه می افزاید: نمایندگان آمریكا و انگلیس در واقع عدم تمایل خود برای اجرای مفاد قطعنامه 2401 شورای امنیت سازمان ملل را اثبات و حمایت از ستیزه جویان در غوطه شرقی را كه بسیاری از آنها با سازمان تروریستی القاعده مرتبط هستند را مورد تایید قرار دادند.
وزارت خارجه روسیه از تمام كشورهای دارای نفوذ بر گروه های ستیزه جو دعوت به اعمال نفوذ بر آنها در راستای توقف اقدام های جنگی و ارسال كمك های انسانی به غوطه شرقی و خروج افراد علاقه مند به ترك این منطقه كرده است.
در قسمت دیگری از بیانیه گفته شده است: روسیه به نوبه خود با همه طرف های روسی برای حل و فصل هر چه سریعتر مناقشه و برقراری مذاكرات صلح بین طرف های علاقه مند به آن و ریشه كنی كامل تهدیدهای تروریستی همكاری می كند.
براساس گزارش رسانه ها، شورای حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه به قطعنامه ای رای داد كه خواستار تحقیقات مستقل و جامع كارشناسان حقوق بشری در مورد وقایع اخیر در غوطه شرقی شده است.
در این قطعنامه كه با 29 رای موافق، چهار رای مخالف و 14 رای ممتنع تصویب شد، درخواست دسترسی به غوطه شرقی برای انتقال كمك های بشردوستانه مطرح شده است.
اروپام*391* 1346** 1859
آدرس ما در تلگرام: t.me/irnaint

سرخط اخبار جهان