۱۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۴۸
کد خبر: 82852139
T T
۰ نفر
همدستی عربستان با رژیم صهیونیستی علیه مقاومت از زبان پژوهشگر لبنانی

بیروت-ایرنا-«علی دربج» پژوهشگر لبنانی و نویسنده كتابی درباره روابط محرمانه رژیم صهیونیستی و كشورهای حاشیه خلیج فارس در گفت و گو با ایرنا به ارزیابی ابعاد همكاری سعودی ها و صهیونیست ها علیه محور مقاومت پرداخت.

به گزارش ایرنا، چندی پیش مركز پژوهش های فلسطینی و راهبردی «باحث» در بیروت، كتابی را با عنوان «روابط محرمانه اسرائیلی_خلیجی، واقعیت ها و ابعاد» منتشر كرد كه در آن به بررسی روابط پنهانی كشورهای عربی خلیج فارس با رژیم صهیونیستی پرداخته شده است.
در مقدمه این كتاب آمده است: با عقب گرد برخی كشورهای عربی خلیج(فارس) و در راس آنها عربستان سعودی از مساله اصلی امت اسلامی و عربی، تمركز بر روی این اصل كه خطر اصلی تهران است، ایران به عنوان دشمن شماره یك این كشورها معرفی شد. در این راستا موضع رسمی برخی از كشورهای منطقه و نگاهشان به اسرائیل دچار تحولی ریشه ای شد و به جای آن ایران خطری مشترك برای دولت های عبری و عربی به شمار رفت و از سوی دو طرف بر این موضع رسمی تاكید شد.
در این كتاب، روابط كشورهای عربی خلیج فارس با رژیم صهیونیستی از ابتدا و حتی پیش از اعلام موجودیت این رژیم تا امروز بررسی شده و در بخش دیگری از مقدمه كتاب نیز بیان شده است: سال هاست «روابط خلیجی_اسرائیلی» بر پایه دیدگاه «دشمنِ دشمنِ من، دوستِ من است» ادامه و توسعه یافته است.
علی دربج نویسنده این كتاب با اشاره به اینكه ریاض و ابوظبی در این پیچ تاریخی، بیشترین نقش را در عادی سازی روابط با تل آویو ایفا كرده و تلاش می كنند تا این رابطه در همه كشورهای عربی ایجاد شود، می گوید: در حالی كه عربستان سعودی، نقش رهبری سیاسی این جریان را بر عهده دارد، امارات در پشت پرده، بازیگر اصلی برقراری رابطه با اسرائیل در زمینه های اقتصادی، دیپلماتیك، امنیتی، و نظامی است.
وی تاكید می كند: همین ها (عربستان و امارات) در نوك پیكان مقابله با محور مقاومت قرار گرفتند و بر اساس راهبردهای سیاسی و نظامی آمریكا، هفت سال است كه منطقه را به آتش كشیده اند، و نزدیك به سه سال است كه ملت مظلوم یمن را شبانه روز بمباران می كنند.
در ادامه متن كامل گفت و گوی ایرنا با علی دربج نویسنده كتاب می آید:

*ایرنا: هدفتان از این نوشتن این كتاب و انجام این پژوهش چه بود؟
**دربج: در ابتدا به ملت بزرگ ایران و رهبری حكیم آن درود می فرستم چرا كه آنها تاثیر فراوانی بر مسائل مهم امت اسلامی گذاشته و نقش اساسی در شكست رژیم صهیونیستی و پیروزی علیه تروریسم تكفیری داشته اند.
از آنجا كه اخبار روابط پنهانی كشورهای خلیج(فارس) با رژیم صهیونیستی هر روز بیشتر می شد، بر آن شدیم تا خوانندگان در كشورهای عربی را در جریان آنچه می گذرد، بگذاریم. ما از این جهت به فكر افتادیم تا نقش كشورهای عربی این منطقه به ویژه سعودی ها را در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی فاش و بررسی كنیم، چرا كه اگر این رابطه عادی و علنی شود، در واقع تفكر عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی پیروز و به یك واقعیت تبدیل می شود. همه خواهند دید كه كشورهای اسلامی و عربی كه مرجعیت هم دارند با اسرائیل رابطه برقرار كردند، بنابراین شهروندان و فعالانی كه در كشورهای اسلامی یا حتی كشورهای دیگر جهان برای مقابله با رژیم صهیونیستی به تحریم كالاهای اسرائیلی و رویارویی فرهنگی و فكری با رژیم اشغالگر مشغول هستند، احساس خواهند كرد كه دیگر كارشان نتیجه ای ندارد و به در بسته خورده اند.

*ایرنا: چرا شما بیشتر روی عربستان تمركز كردید؟
**دربج: عربستان، مكارانه پشت شعارهای بزرگ اسلامی از جمله خدمت به حرمین شریفین خود را پنهان می كند، ولی در واقعیت نوك پیكان مقابله با جنبش های مقاومت است و اكنون به پیش قراول عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. تاریخ عربستان سعودی مملو از خیانت های مختلف است.
تاریخ عربستان سعودی شروعش با خیانت استز تاریخ سعودی ها از ابتدا با مقابله با جنبش های آزادی بخش و حركت های عربی اصیل همراه بوده است. این اواخر به خصوص در طول سه سال گذشته روزی نیست كه اخبار را دنبال كنید اما نبینید كه یك جایی دیداری بین یك مسئول سعودی با اسرائیلی بوده است، یا روزی نیست كه در آن هماهنگی میان كشورهای عربی خلیج (فارس) و صهیونیست ها نباشد. هر روز می بینید كه یك شركت صهیونیستی در جایی از كشورهای منطقه سرمایه گذاری كرده و همواره معامله سلاح بین این كشورها و شركت های اسلحه سازی در اخبار جا دارد.
همه اینها بیشتر در سایه سكوت رسمی از جانب كشورهای عربی و در خفا انجام می شود. این اخبار بیشتر در رسانه های صهیونیستی است كه به نفعشان است تا این اخبار را رسانه ای كنند. اسرائیلی ها هستند كه می گویند روابط درحال عادی شدن با این كشورها به ویژه عربستان سعودی است. شما می دانید كه شاید بتوان گفت 90درصد از رسانه های جهان تحت تاثیر اخبار شبكه صهیونیست جهانی است.

*ایرنا: آیا این روابط در حال علنی شدن نیست؟
**دربج: همانطور كه اشاره كردم، اسرائیلی ها خیلی تمایل دارند كه این روابط را علنی كنند و نشان دهند كه سیر روابط عادی شده است. آنها می خواهند بگویند ما و اعراب مشكلی نداریم و كسانی كه به قطع روابط اعتقاد دارند، بسیار اندك و تندروهای عقب مانده اند. آنها می خواهند تبلیغ كنند كه نگاه كنید كشورهای بزرگی مانند عربستان و امارات رابطه شان با ما عادی است، دیدارهای علمی وجود دارد، تورهای ویژه خاص جوانان هم هست، همكاری نظامی هم داریم، دیگر چه چیزی كمبود داریم و چرا باید روابط پنهانی باشد؟ به نظرم روابط خیلی خیلی علنی شده است. حتی «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان با روزنامه های عبری گفت و گو می كند، یا تارنمای سعودی ایلاف چند بار با مقامات رژیم صهیونیستی مصاحبه كرده است.

*ایرنا: رژیم صهیونیستی این هدف را چگونه دنبال می كند؟
**دربج: محور سعودی-اماراتی به طور ویژه به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اقدام می كنند. چرا اسرائیل در بین همه كشورهای عربی، بیشترین توجه خود را به ایجاد روابط با عربستان سعودی متمركز كرده است. چون عربستان سعودی نقش اساسی دارد. اسرائیلی ها همه كارهایشان از روی حساب و كتاب است، چند ده مركز تحقیقاتی و پژوهشی دارند. این توجه خاص، یك هدف دارد، عادی سازی رابطه با عربستان سعودی یعنی برداشتن دیوار قطع رابطه با همه كشورهای عربی. سعودی ها می توانند همه كشورهای عربی را با خود همراه كنند یا از طریق فشار این كار را تسهیل كنند. متاسفم این را می گویم كه حتی در لبنان هم چنین چیزی هست و شما رفت و آمدهای سعودی با گروه های لبنانی را می بینید.

*ایرنا: این روابط بین كشورهای خلیج فارس و اسرائیل در چه زمینه ها و ابعادی است؟
**دربج: نخست باید به بُعد تاریخی اشاره كنم. جای شگفتی دارد كه این روابط از دهه 1930میلادی شروع شد، زمانی كه هنوز رژیم صهیونیستی هم موجودیت نیافته بود. در دهه 1960 و اوج دوره انقلابها و تفكرات ملی گرایانه عربی، رابطه نظامی میان عربستان سعودی و اسرائیل وجود داشته است. پس از بُعد تاریخی، بُعد و زمینه اقتصادی است. مرحله ای كه از سوی كشورهای عربی، تحریم اسرائیل پایان یافت و محصولات اسرائیلی به بازارهای كشورهای خلیج(فارس) سرازیر شد. روابط تجاری میان آنها برقرار و میلیاردها دلار قرارداد بین شركتهای اسرائیلی و عربی امضا شد. در این زمینه پزشكی هم هست. گردشگری پزشكی بین رژیم صهیونیستی و اعراب این منطقه به راه افتاد. حتی برای درمان یكی از حاكمان سعودی، او غیر از یك جرّاح اسرائیلی نمی پذیرفت.
ابعاد و زمینه های گرشگری، ورزشی و رسانه ای را در كنار بعد نظامی باید اضافه كرد. بعد نظامی شاید بتوان گفت اصلی ترین بخش است. به خصوص بعد از جنگ علیه یمن كه صحبت از خرید سامانه گنبد آهنین بوسیله سعودی ها از اسرائیل مطرح شده است.

*ایرنا: به نظر شما، این روابط به زودی علنی خواهد شد و شاهد تبادل سفیر میان كشورهای خلیج فارس و رژیم صهیونیستی خواهیم بود؟
**دربج: به نظرم، علنی شدن روابط در این سطح شاید به دلیل حفظ برخی از ظواهر مانند عناوینی كه در بالا هم به آن اشاره كردم، به همین زودی نباشد. عربستان خود را مرجع عالم اسلام می داند. اما معتقدم روابط در همه زمینه ها خیلی علنی تر می شود. مخصوصا در این زمان كه حرف و حدیث ها در مورد توطئه موسوم به «معامله قرن» بیشتر شده است. آینده می تواند نگران كننده باشد، به ویژه اینكه عربستان سعودی بی پروا، سیاست های خصمانه خود ضد محور مقاومت را افزایش می دهد و با صهیونیست ها زد و بند دارد.

*ایرنا: برخی از همین كشورهایی كه شما از آن ها و رابطه پنهانی و علنی شان با رژیم صهیونیستی گفتید، ایران را بزرگترین خطر منطقه می دانند. ریشه این ادعا چیست؟
**دربج: متاسفانه سعودی ها تا مقدار زیادی در سال های گذشته بر این ادعای خود پافشاری كردند و از ایران یك شیطان ساختند. این كار در ادامه ادعای آمریكا بود كه ایران را محور شرارت خواند. این ادعاها با تاسف بسیار در كشورهای عربی و حتی كشور ما میان كوتاه اندیشان و ساده لوحان مقبول واقع شد. گویی كه كاملا همه چیز بر عكس است؛ اسرائیل، كشوری اسلامی و بی آزار برای ملت های ماست و ایران به كشورهای ما حمله كرده و بخش هایی از آن را به اشغال درآورده است.
ریشه همه دشمنی های سعودی را باید در قدرت یافتن ایران دید. جمهوری اسلامی در همه زمینه ها خود را تثبیت كرده و قدرتش را به نمایش گذاشته است. از نظر علمی، ایران در منطقه بیشترین تعداد مراكز پژوهشی را در اختیار داردز ایران به فضا رفته است، ایران در زمینه پزشكی جزء كشورهای پیشرو است و در چندین تخصص جزء پنج یا شش كشور اول جهان است. ایران در زمینه حمایت از فلسطین نیز بیشترین نقش را دارد. خداوند «غضنفر ركن آبادی» سفیر شجاع ایران در لبنان را رحمت كند كه اتفاقا همین سعودی ها باعث شدند ایشان لب تشنه در صحرای منا به شهادت برسد. او می گفت: حاكمان عرب پرچم فلسطین را دور انداختند و ایران آن را برافراشت. این قدرت، سعودی ها را در موضع ضعف قرار می دهد و دست به توطئه علیه ایران می زنند. آنها را به سوی رژیم صهیونیستی سوق می دهد و خجالت نمی كشند كه بگویند ما در برابر تروریسم ایرانی ائتلاف تشكیل داده ایم.

*ایرنا: شما به موضوع خوبی اشاره كردید، نقش ایران را در مبارزه با تروریسم و صهیونیسم چگونه ارزیابی می كنید؟
**دربج: شجره طیبه جمهوری اسلامی كه با انقلاب عظیمی تاسیس شد، حامی اصلی حمایت از جنبش های مقاومت است. ایران، در آزادسازی جنوب لبنان در سال 2000 و عقب نشینی رژیم صهیونیستی از خاك ما نقش اساسی داشت. همچنین در پیروزی الهی كه سال 2006 به شكسته شدن هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی منجر شد، ایران نقش بزرگی داشت. در سال های اخیر نیز جمهوری اسلامی ایران، پررنگ ترین نقش را در مبارزه با تروریسم و نابودی آن داشته است؛ از لبنان تا سوریه و عراق.
خاورم**2054

سرخط اخبار جهان