۱۲ اسفند ۱۳۹۶، ۰:۱۷
کد خبر: 82849210
T T
۰ نفر
رييس كل دادگستري خوزستان بر ضرورت كاهش سطح جذب دانشكده هاي حقوق تاكيد كرد

اهواز-ايرنا- رييس كل دادگستري خوزستان با اشاره به عدم تناسب بين جذب دانشجو و بازار كار رشته حقوق در كشور گفت: لازم است سطح جذب دانشكده هاي حقوق كاهش يابد و سطح مطالبه و انتظار افراد را با تبديل شدن از يك ديپلم بيكار به يك ليسانس بيكار افزايش ندهيم.

به گزارش ايرنا فرهاد افشارنيا شامگاه جمعه در همايش شصت و پنجمين سالروز استقلال كانون وكلا در سالن گيت بوستان اهواز با اشاره به گسترش بي رويه دانشكده هاي حقوقي در كشور اظهار كرد: اين گسترش علاوه بر اين كه با بازار كار اين رشته تناسب ندارد، از زيرساخت هاي لازم هم محروم است.
وي افزود: نه تنها ظرفيت قوه قضاييه، كانون وكلا و دفاتر اسناد رسمي براي جذب اين افراد كافي نيست، بلكه در بسياري موارد مشاهده مي شود كه دانشجويان حقوق آموزش هاي حرفه اي لازم را براي كسب اين شغل نگذرانده اند.
وي ادامه داد: بسياري از دانشجويان حقوق سطح مطالعه مطلوبي نداشته و علاقمند به تبديل شدن به يك حقوقدان حرفه اي نيستند.
رييس كل دادگستري خوزستان با اشاره به ضعيف بودن دستگاه هاي نظارتي در كانون وكلا گفت: در حال حاضر كانون هاي ناظر بر فعاليت وكلا وجود ندارد و بايد در اين زمينه تجديد نظر شود.
وي همچنين به ماده 48 قانون آيين دادرسي ماده كيفري اشاره كرد و افزود: اين ماده قانون يكي از مباحث چالش برانگيز بوده كه باعث ناراحتي بسياري از وكلا شده بنابراين لازم است كه تكليف اين قانون آزمايشي مصوب مجلس مشخص شود.
افشار نيا با بيان اين كه بازداشت ها و محروميت وكلا يكي از مهم ترين مشكلات موجود در سطح كشور بوده، گفت: مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام به جامعه وكلا اجازه داده كه در مقام دفاع از موكل خود هم تراز با قضات قرار گيرند با اين حال برخي وكلا در رسيدگي به پرونده خود يا در بيرون از آن با اتهاماتي روبرو شده و تحت تعقيب قرار مي گيرند بنابراين ضروي است كانون وكلا و اتحاديه سراسري كانون ها و همچين دولت تدبيري انديشيده و از بروز چنين مشكلاتي جلوگيري كنند.
وي يادآور شد: كسب استقلال كانون وكلا از دستاوردهاي بزرگ كشور بوده ولي در مواردي به دلايل مختلف از جمله تغيير و اصلاح قوانين فعلي جامعه وكلا و يا وضع قوانين جديد درگير چند بحث چالشي شده و چندسالي است كه به اين بحث ها دامن زده شده است.
رييس كل دادگستري خوزستان تاكيد كرد: مشكلاتي كه درون كانون و توسط برخي وكلا صورت مي گيرد به يك چالش بزرگ و جدي براي كانون وكلا تبديل شده و لازم است تا با حساسيت بيشتري به آن پرداخته شود تا همين حق موجود هم مخدوش نشود.

*نمايندگان مجلس بايد حق مردم را استيفا كنند
همچنين غلامرضا شريعتي استاندار خوزستان نيز در اين همايش گفت: با استقلال كانون وكلا گام بلندي در جهت احياء حقوق شهروندي و عامه برداشته و به استقلال وكيل و كانون رسميت داده شده و به حقوق مردم در برابر حكومت ارج نهاده شد.
وي ادامه داد: بايد هر روزي كه در جامعه در جهت استيفاي حقوق مردم برداشته مي شود را پاس بداريم زيرا تلاشي در جهت گسترش آزادي و دموكراسي است.
استاندار خوزستان يادآور شد: چنين روزهايي بايد تبديل به يك فرهنگ عامه شود كه هم مردم از حقوق خود دفاع كرده و هم وكلا قدرت لازم را براي دفاع از حقوق مردم داشته باشند.
شريعتي با بيان اين كه نمايندگان مجلس به عنوان وكلاي عام، بايد حق مردم را استيفا كنند، گفت: نمايندگان مجلس بايد زمينه هاي لازم را براي زندگي شرافتمندانه كه حق مردم استان است، فراهم كنند.
در پايان اين مراسم كه همچنين با حضور برخي نمايندگان و استاندار خوزستان، رييس كل دادگستري استان و شهردار اهواز و جمعي ديگر از مسئولان استاني برگزار شد، تفاهم‌ نامه همكاري در زمينه امور حقوقي بين استانداري و كانون وكلاي دادگستري خوزستان امضا شد.
غلامرضا شريعتي استاندار خوزستان و نوال نزاري رئيس كانون وكلاي دادگستري خوزستان دو طرف امضا كننده اين تفاهم نامه بودند.
7148/6064

سرخط اخبار استان‌ها