۱۱ اسفند ۱۳۹۶، ۱۸:۰۵
کد خبر: 82849058
T T
۰ نفر

اردكانیان: نیازمند تعریف مساله واحد آب هستیم

۱۱ اسفند ۱۳۹۶، ۱۸:۰۵
کد خبر: 82849058
اردكانیان: نیازمند تعریف مساله واحد آب هستیم

تهران- ایرنا- وزیر نیرو خواستار اجتناب از تقسیم مساله واحد آب شد و گفت: اگر عالمانه و با تدبیر و احساس مسئولیت مشترك به مسائل آب كشور آن پرداخته نشود، قابلیت كور كردن گره‌های زیادی را در سطح جامعه خواهد داشت.

به گزارش عصر جمعه ایرنا از وزارت نیرو، «رضا اردكانیان» در جمع بندی نتایج نخستین اجلاس هم اندیشی با متخصصان علوم آب و محیط زیست افزود: امروز در جهان بویژه در مناطق خشك و نیمه خشك این باور وجود دارد كه نوع مدلی كه كشورها و حكومت‌ها برای حكمرانی و حل و فصل مسائل آب انتخاب می‌كنند، به نوعی معرف سطح توسعه یافتگی آن دولت‌ها بوده است.
اردكانیان خاطرنشان كرد: ما این فرصت را داریم كه همچنان از همان موضع انگشت گذاشتن بر ضعف‌های یكدیگر حركت كنیم و ترجیح ما در این باشد كه مساله واحد آب به بخش‌های مختلف تقسیم شود و در بخش‌های مختلف به زیر بخش‌های متعدد و این تقسیم بندی به همین شكل ادامه پیدا كند.
وی ادامه داد: با انتخاب این روش در شرایط حاضر با جمعیت 80 میلیونی كشور، با تقاضاهای وسیع و بدمصرفی‌های گسترده در كشور گرفتاری‌های بزرگتری در پیش روی ما خواهد بود و این مشكلات تاثیر خود را بر سایر شئون اجرای امور و برنامه‌های توسعه و مدیریت كشور نشان خواهد داد.
وزیر نیرو گفت: اگر حركتی را در سطح ملی به صورت نظامند و با برنامه شروع نكنیم و توجه جدی به كمبود فرصت‌ و زمان نداشته باشیم، شیوه‌های دیگر همچون افزایش بارش‌ها و منابع مالی نمی‌توانند مسائل ما حل و فصل كند.
وی تاكید كرد: هر چه سریعتر بایسد با روش‌های مختلف هم در مجموعه وزارت نیرو و هم در داخل سازمان دولت بین وزارت نیرو و سایر دستگاه‌ها و هم در مجموعه‌های پژوهشی و تحقیقاتی و همچنین در ارتباط با سایر قوا و در صحنه افكار عمومی به سمت تعریف مساله واحد آب برویم و نباید ظرفیت‌های ارزشمند خود را در شرایط حاضر بیش از این تقسیم كنیم.
اردكانیان به بایدهای این بخش اشاره كرد و گفت: ما هر چه سریعتر باید قادر باشیم و بتوانیم در مقیاس‌های محلی منافع موجود در این بخش را تعریف كنیم كه اگر این امر صورت نگیرد گفت‌وگوی ذینفعان به جلسات اصحاب دعوا تبدیل خواهد شد.
وی ادامه داد: اگر بنا باشد نفع مشتركی تعریف شود به یقین هر كدام از طرفین موضوع با دعوای خود در پی منافع خود وارد بحث خواهند شد و هیچ فضای امكان پذیر قابل ملاحضه‌ای ایجاد نخواهد شد.
اردكانیان تاكید كرد: ما ناگریز از این هستیم كه در عین اینكه در سطح كلان ملی تفكر و برنامه‌ریزی می‌كنیم باید در حوزه‌های كوچك‌تر در مقیاس استان‌ها، زیربخش‌ها و دشت‌ها قادر باشیم راه‌حل‌های برای حل مسائل كوچك در سطح مناطق داشته باشیم كه تحقق این امر نیز مستلزم توانمندی در تعریف نفع مشترك است؛ با نفع مشترك و بیان نفع مشترك است كه می‌توان مصرف كنندگان به ویژه در بخش كشاورزی را به پای میز همكاری كشاند.
وزیر نیرو از تشكیل كارگروه ملی سازگاری با كم آبی به عنوان تصمیم هیات وزیران سخن به میان آورد و افزود: باید توان خود را به كار بگیریم تا این سازوكار جواب دهد، براساس همین ساز وكار می‌توانیم اختیاراتی را از سطوح ستادی به سطوح اجرا در استان‌ها تنفیذ كنیم.
وی بیان داشت: اگر ظرفیت برنامه‌ریزی، تولید راهكار و آینده نگری كافی وجود داشته باشد، در سطح استان‌ها قادر خواهیم بود برخی از مسائل كهنه را هر چه سریعتر حل كنیم.
اردكانیان یادآور شد: طی مدت كوتاه آغاز به كار دولت دوازدهم چهار دستگاه اجرایی وزارت نیرو، جهادكشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان محیط زیست موفق شدند كه قالبی را برای 14 طرح استانی به رئیس جمهور معرفی كنند و در یك توافق چهارجانبه خود را متعهد به همكاری مشترك در اجرای این طرح‌ها كرده‌اند.

** لزوم نزدیك شدن متخصصان علوم آب و محیط زیست به بخش كشاورزی كشور
وزیر نیرو خواستار نزدیك شدن متخصصان علوم آب و محیط زیست به بخش كشاورزی كشور شد و افزود: اینگونه اجلاس‌ ها باید با مشاركت سایر بخش‌ها ادامه پیدا كند؛ یكی از راهكارهای موثر و عرصه‌های كه ما تجربه نكرده‌ایم نزدیك تر شدن و همكاری نزدیك‌تر با بخش كشاروزی كشور چه در سطح سازمانی میان وزارت نیرو و جهادكشاورزی و چه در سطوح بخش‌های مختلف مربوط به تحقیق و پژوهش است.

** شبكه متخصصان آب و محیط زیست كشور تشكیل می‌شود
وی بر ضرورت ایجاد شبكه متخصصان آب و محیط زیست كشور در راستای تحقق اهداف این نشست تاكید كرد و گفت: هدف ما، نه اجرای یك كار روتین در برگزاری همایش و دریافت مقالات، بلكه اعلان آمادگی مدیریت ارشد وزارت نیرو است كه در این شرایط حساس در ارتباط با آب كشور این فرصت فراهم شده تا همه كسانی كه به نحوی دغدغه مسائل توسعه پایدار، امنیت روحی و روانی و حل و فصل مسائل آبی كشور را دارند در ارتباط با سایر بخش‌ها به میدان بیایند و به شیوه های كه مناسب و موثر است از این فرصت بهره‌مند شوند.
اردكانیان خاطرنشان كرد: ما در عین حال اینكه به بحث‌های تامین آب فكر می‌كنیم، طرح‌های مختلفی را در دست مطالعه داریم و در پی منابع مختلف برای مطالعه این طرح‌ها هستیم اما به هیچ وجه اعتقاد نداریم كه قبل از حل و فصل مسائل چگونگی مصرف و مدیریت تقاضا رفتن سراغ طرح‌های بزرگ تامین آب‌های جدید می‌تواند مشكلات ما را حل كند.
وزیر نیرو عنوان كرد: ما به نیروهای وسیع با همه تجربه‌ها و توان‌ها در عرصه‌های مختلف نیاز داریم. ما نیازمند تشكیل گروه كارهای در جمع‌های محدود هستیم كه در یك زمان بندی معین برنامه‌های عملیاتی و اجرایی را برای پیاده كردن و تحقق هدف‌ها و برنامه‌های كلانی كه در برنامه وزارت نیرو و دولت دوازدهم است تدارك ببینیم.

** تاسیس مركز ملی مطالعات آب
وی در ادامه به پیشنهاد تاسیس مركز ملی مطالعات آب اشاره كرد و افزود: در این زمینه نیازمند یك فعالیت متمركز هستیم، بحث‌های مرتبط با این موضوع نیز با سازمان برنامه و بودجه مطرح شده است اما برای اینكه فرصتی وجود ندارد كه با سعی و خطا این امر بگذرد، نیازمند آن هستیم كه این شكل جدید را با یك آسیب شناسی از وضعیت موجود شروع كنیم و در قالب یك كارگروه می‌توانیم گام‌های اجرایی رفتن به سمت مجهز شدن یك مركز ملی برای آمار و اطلاعات پایه را به عنوان زیربنایی بسیاری از فعالیت‌ها فراهم كنیم.

** اقتصاد آب
وزیر نیرو به مسئله اقتصاد آب و نظام تخصیص این مایع حیاتی اشاره كرد و افزود: ما در عین حال اینكه اختیار و مسئولیت قانونی در این بخش داریم اما چگونگی پرداخت به این موضوع می‌تواند در یك سطح وسیعی تری به بحث گذاشته شود و پشتوانه‌های لازم برای تخصیص‌ها و نظام تخصیص آب فراهم شود تا تصمیمی‌های كه گرفته می‌شود از اعتبار و پایداری بیشتری برخوردار باشد.
وی تحصیلات تكمیلی مورد نیاز برای مدیریت آب و منابع زیست محیطی كشور را مساله مهمی دانست و گفت: بخش آب كشور در عرصه‌های مختلف از جمله موضوع حوضه‌های آبریز مشترك نیازمند یك ظرفیت‌سازی جدی برای بحث منابع انسانی است.

** ضرورت تدوین سند ملی آب و آمایش‌های منطقه‌ای آب محور
اردكانیان به تدوین سند ملی آب و آمایش‌های منطقه‌ای آب محور اشاره كرد و گفت: یكی از چالش‌های ما در بین استان‌ها، شهرستان‌ها و دشت‌های كشور موضوع توان اكولوژیك هر منطقه برای فعالیت‌ها و برنامه‌های توسعه است.
وی خاطرنشان كرد: در این پیوند، تهیه طرح‌های با كمك ظرفیت‌های مطالعه‌ای و مشاوره‌ای كشور در محور آب برای مناطق و استان‌ها می‌تواند یكی از فعالیت‌های ضروری ما در ادامه كار باشد.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*3065*2025
۰ نفر