۱۱ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۰۲
کد خبر: 82848625
T T
۰ نفر
وكلاي دادگستري با حفظ استقلال خود در جهت كشف حقايق ايستادگي كنند

قم - ايرنا - نماينده قم در مجلس شوراي اسلامي ، شغل وكالت را دربرگيرنده رسالتي سنگين و مهم دانست و گفت: وكيل بايد با حفظ استقلال خود در جهت كشف حقايق ايستادگي كند.

به گزارش ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين مجتبي ذوالنوري پنجشنبه شب در همايش جايگاه وكيل در دستگاه قضا در تالار ونوس قم اظهار داشت: وكيل بايد تسليم قدرت ‌و فرمايش مقتدرين و اسحاب زر و زور و تزوير نشود.
وي نقش وكيل را در حركت جامعه در مسير صحيح را موثر عنوان كرد و افزود: وكيل اين امكان را دارد، كه با انس گرفتن با موكل خود بسياري چيزها را بفهمد و به ريشه هاي بسياري از مشكلات و آسيب هاي اجتماعي دست پيدا كند، از اين رو اگر مسئولان و قدرتمنداني فهيم بر جامعه حاكم باشند،مي توانند از اين ذخيره ناب وپالايش شده كه حب و بغض ها بر آن حاكم نبوده استفاده كنند.
ذوالنوري با بيان اينكه حرفه وكالت نبايد به وسيله اي براي كسب درآمد تبديل شود، اذعان داشت: براي درآمد كار كردن وكالت را به فساد مي كشاند، چون وكيل به صورت انتخابي و گزينشي عمل مي كند و در نتيجه مظلوم بي پشتيبان مي ماند.
وي گفت: اگر قرار است كه وكيل عدالت را در جامعه برقرار كند، در صورتي كه رويكردش به وكالت درآمدي و شغلي باشد، پرونده اي را انتخاب مي كند كه از نظر اقتصادي براي او منافع زيادي را همراه داشته باشد.
ذوالنوري با اشاره به اينكه فاسد شدن وكيل نه تنها براي يك قوه و دستگاه زير مجموعه آن، بلكه براي همه جامعه زيان آور است، افزود: وكيل با وكالت صحيح و عادلانه خود يك نسل را حيات ابدي مي بخشد چون اگر نسلي فاسد شد نسل هاي پس از او نيز فاسد مي شوند، از اين رو يك وكيل وقتي مي بيند موكلش مسير باطل را مي رود مي تواند بر او تاثير گذار بوده و نجات بخش او باشد.
نماينده قم در مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود توسعه قضايي كشور را امري ضروري دانست و با تاكيد بر تقويت انگيزه دولت و مجلس در جهت تحقق اين امر مهم افزود: با مشكلاتي كه سيستم قضايي كشور دارد كار وكيل بسيار پيچيده تر از قاضي است چون بسياري چيزها از ديد قاضي مخفي است اما وكيل فراغ بال بيشتري دارد.
** رئيس مركز وكلاي قم نيز در اين مراسم با اشاره به رشد قارچ گونه موسسه هاي حقوقي غير مجاز در اين استان، اين مراكز را فاقد اعتبار و ارزش قانوني توصيف كرد، و افزود: متاسفانه اين مراكز با تبليغات نادرست و ناصحيح و وعده وعيدهاي كذب و دروغين افراد زيادي را جذب كردند.
علي روزبهاني افزود: برغم شكايت هاي متعدد اشخاص حقيقي و حقوقي از اين گونه موسسه ها، متاسفانه احساس مي كنيم كه سيستم قضايي انگيزه اي براي برخورد با آنها را ندارد.
بيش از 2 هزار وكيل در كانون وكلا و مركز مشاوره دادگستري قم فعاليت مي كنند.
اين مراسم به مناسبت هفته وكيل مدافع و به همت مركز امور مشاوران حقوقي وكلا و كارشناسان قوه قضائيه و سازمان بسيج حقوق دانان قم ترتيب يافته بود.
7403/ 6133/

سرخط اخبار استان‌ها