۱۰ اسفند ۱۳۹۶، ۱۷:۲۶
کد خبر: 82848342
T T
۰ نفر
كنش گري شهروندان باعث افزايش اميد و نشاط در جامعه است

سنندج - ايرنا - دانشيار دانشگاه شهيد بهشتي افزايش معتقد است كنش گري شهروندان باعث افزايش اميد و نشاط در جامعه خواهد شد و حقوق شهروندي، موقعيت و وضعيت انسان هاي توانمند را نشان مي دهد.

به گزارش ايرنا، علي اكبر گرجي مازندراني روز پنجشنبه در همايش ملي حقوق شهروندي، مباني و مصاديق و الزامات در نظام ايران اسلامي در سالن دكتر محمد فاضلي دانشگاه آزاد اسلامي سقز با بيان اينكه انزواگرايي محصول دورشدن از مناسبات شهروندي است، اظهار كرد: توانمندسازي شهروندان در جامعه باعث اميدواري مي شود و انسان اميدوار و سازندگي محصول مناسبات شهروندي است.
وي با بيان اينكه بايد از شهروند گرايي به تمدن سازي برسيم، افزود: اگر حقوق شهروندي در ايران اسلامي بارور شود، تمدن بزرگ ايران اسلامي در كمتر از 20 سال تحقق خواهد يافت.
اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه حقوق شهروندي به مرور تكامل خواهد يافت، حق دسترسي به فضاي مجازي و سرعت بدون محدوديت به اينترنت را از حقوق جديد شهروندي برشمرد.
فرماندار سقز هم در اين همايش با بيان اينكه، دانايي محوري از رمزهاي تحقق حقوق شهروندي است، گفت: حقوق شهروندي بايد در مراكز دانشگاهي و آموزشي تدريس شود.
علي اكبر ورمقاني با اشاره به برخي از مباني و مصاديق و الزامات حقوق در نظام ايران اسلامي اضافه كرد: ايرانيان از بنيانگذاران حقوق بشر و شهروندي در جهان بوده اند.
وي يادآور شد: از افتخارات دولت تدبير و اميد، تدوين و انتشار حقوق شهروندي است كه بايد زمينه اجراي آن توسط قواي سه گانه، مردم، رسانه ها و بخش خصوصي فراهم شود.
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي استان كردستان هم در سخناني گفت: عدم آشنايي مردم با حقوق شهروندي از مشكلات اصلي جامعه است.
محمد كياني با اشاره به اهميت برگزاري همايش حقوق شهروندي در اين دانشگاه اظهار كرد: موضوع اين همايش، مساله محور و كاربردي و هوشمندانه انتخاب شده است
وي يادآور شد: شهروند در نظام اسلامي، داراي جايگاهي ارزشمند است و توجه به كرامت انساني به عنوان يكي از اصل هاي مهم حقوق شهروندي در قرآن بصورت ويژه به آن تاكيد شده است.
آزاد فلاحي دبير علمي همايش حقوق شهروندي هم با بيان اينكه از 68 مقاله ارسال شده به دبيرخانه، 58 مقاله به مرحله داوري راه پيدا كرد، افزود: 9 مقاله امروز به صورت سخنراني ارائه مي شود.
سخنراني افشين عبدالهي از اعضاي هيات علمي دانشگاه كردستان و ارائه مقاله توسط 9 نفر از محققان با محور دسترسي آزاد به اطلاعات، ضرورت توجه به اخلاق حرفه روزنامه نگاري براي تحقق و استيفاي حقوق شهروندي، تساهل ديني و حقوق شهروندي از ديگر برنامه هاي اين همايش است.
دانشگاه آزاد اسلامي واحد سقز داراي 1600 تا 1700 دانشجو و 65 رشته تحصيلي با 41 نفر عضو هيات علمي دارد.
شهرستان سقز با 226 هزار نفر جمعيت در 190 كيلومتري شمال غربي سنندج واقع شده است.
7249/9102

سرخط اخبار استان‌ها