۱۰ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۵۵
کد خبر: 82848020
T T
۰ نفر
محسني اژه اي :بيكاري عامل اصلي بسياري از خشونت هاست

كرمان - ايرنا - معاون اول رئيس قوه قضائيه گفت: در راستاي بررسي پرونده هاي قوه قضائيه عامل اصلي بسياري از خشونت ها در جامعه بيكاري است و اگر اشتغال ايجاد شود بسياري از خشونت ها از بين مي رود.

به گزارش ايرنا حجت الاسلام غلامحسين محسني اژه اي روز پنجشنبه در همايش پيشگيري از خشونت چالش ها و راهكارها در كرمان از خودكامگي، عقده حقارت، احساس تبعيض و اختلاف طبقاتي بين دست اندركاران حكومتي، آموزش هاي غلط و مهم تر از همه معضل بيكاري به عنوان زمينه ساز بروز خشونت در جامعه نام برد .
وي با بيان اينكه اگر دست به يكديگر بدهيم در استان ها مي توانيم از بسياري خشونت ها پيشگيري كنيم اظهار كرد: بر اساس نظر سنجي در سالهاي اخير برخي از خشونت ها در كشور افزايش پيدا كرده و اگر چنين باشد بايد علل آن پيدا شود و در جهت رفع آن اقدام شود.
سخنگوي قوه قضائيه گفت: دستگاه قضايي، قوه قضائيه و نظارت مجلس بخوبي از ظرفيت هاي قانون براي رفع موانع توليد استفاده نكرده اند و بايد از ظرفيت قانون براي افزايش اشتغال و كاهش فساد و نقص اداري در جامعه استفاده شود.
وي افزود: امروز بسياري از افرادي كه به ادارات براي گرفتن جواز، تسهيلات و صادرات و توليد داخلي مراجعه مي كنند با گرفتاري فراواني روبرو مي شوند و بايد تمامي مسئولان ازجمله دادستان، استاندار، نمايندگان و مسئولان نارسايي قانوني در اين زمينه را پيگيري كنند.
محسني اژه اي تصريح كرد: بايد مبارزه جدي با قاچاق انجام گيرد زيرا در عمل آنگونه كه بايد، با قاچاق كالا مبارزه نمي شود و امروز بسياري از توليد كنندگان به تعطيلي كشيده شده اند.
وي گفت: استفاده ناصحيح از كارت بازرگاني نيز به معناي قاچاق محسوب مي شود و خودش يكي از عوامل بيكاري در جامعه محسوب مي شود.
معاون اول رئيس قوه قضائيه افزود: جلوگيري از واردات موارد غير ضروري به كشور، براي پيشگيري از خشونت و بيكاري موثر است زيرا برخي از اين كالاها در داخل كشور قابل توليد بوده و در واقع اين واردات بي رويه به توليد داخل و اشتغال لطمه مي زند .
**قوه قضائيه آماده كمك به نگاه هاي اقتصادي
وي عنوان كرد: امروز بدليل مشكلات بازار و تحريم ها، قوه قضائيه آمادگي هر اقدامي را براي كمك به بنگاه هاي اقتصادي سالم كوچك و بزرگ دارد و بايد در سايه همكاري با مسئولان و بخش خصوصي مشكلات غير از اعمال مجرمانه، برطرف شود.
محسني اژه اي گفت: منابع بانكي كشور محدود بوده و بي انتها نيست لذا بايد از اين منابع در جهت صحيح افزايش توليد داخلي و ايجاد اشتغال استفاده ببريم.
وي افزود: تسهيلات بانكي بايد منجر به ايجاد اشتغال شود و از ترفند براي گرفتن تسهيلات جلوگيري شود و امروز دادستان ها آمادگي برخورد در اين زمينه را دارند.
**قبل از اثبات اتهام نبايد اقدام به توقيف امكانات سرمايه گذار شود
سخنگوي قوه قضائيه با اشاره به مشكلات پرونده هاي قوه قضائيه ابراز كرد: افرادي كه داراي فعاليت اقتصادي هستند و مجرم مي شوند تا زمان رسيدگي به اتهام، فعاليت اقتصادي آنها و مراكز توليدي و چرخه اقتصادي اين افراد از كار نيفتد.
محسني اژه اي گفت: بايد در اين زمينه كميته مشتركي ايجاد شود و با بازداشت فعالان اقتصادي، روند فعاليت اقتصادي آنها نيز در نظر گرفته شود و نبايد اموال وي ضربه بخورد و همچنين نبايد چرخه اشتغال از كار بيفتد و تا جايي كه امكان دارد ابزار و وسايل توليدي اين افراد توقيف نشود.
محسني اژه اي بيان كرد: يكي ديگر از عوامل خشونت، اختلاف طبقاتي و تبعيض و اشرافي گري است و بسياري اوقات مردم از بي عدالت ها رنج مي برند لذا مردم نداشتن ها را تحمل مي كنند اما تبعيض را نه.
وي گفت: بايد مسيري فراهم شود، عموم مردم از امكانات متناسب با منزلت و انتظارات خود از نظام برخوردار شوند تا سبب ناآرامي و خشونت در جامعه نشود.
**پيشگيري از خشونت بطور عملي دنبال شود
معاون اول رئيس قوه قضائيه با بيان اينكه پيشگيري از خشونت ها در جامعه اولويت است افزود: در امر پيشگيري از خشونت نياز به پژوهش، تحليل، تهيه سند، نقشه راه و برگزاري همايش ها وجود دارد اما تمامي اينها مقدمه راه است و بايد پيشگيري از خشونت ، عملي دنبال شود.
وي اظهار كرد: مقام معظم رهبري 2 سال متوالي براي ترميم و رفع برخي از آسيب هاي اجتماعي شخصا وارد شدند و مداوم جلساتي را باحضور تمامي مسئولان نظام براي سامان بخشي به اين وضعيت تشكيل مي دهند.
محسني اژه اي گفت: موضوع همايش پيشگري از خشونت، چالش ها و راهكارها بسيار حائز اهميت است و مي تواند در حال حاضر و هميشه مفيد و موثر باشد و اهميت اين موضوع را بايد در بستر تاريخ ديد زيرا هر اقدامي در اين زمينه بسيار مهم است .
وي افزود: بايد راههاي ميانبر و اقدامات جهادي براي رفع برخي از آسيب هاي اجتماعي انجام شود تا در اين زمينه عقب ماندگي ها جبران شود زيرا با اين مسيري كه در امر آسيب هاي اجتماعي پيش مي رويم پيشرفتي عادي است.
سخنگوي قوه قضائيه با بيان اينكه در شهرستان قلعه گنج اقدامات موثري انجام شده است تصريح كرد: بايد بدانيم كدام خشونت مهمتر و چگونه بايد آن را پيشگيري كرد و در عمل چه اقدامي براي بهبود وضعيت خشونت در جامعه بايد انجام شود.
**بايد از فضاي مجازي استفاده بهينه شود
وي گفت: امروز در فضاي مجازي يكسري حرف هاي خلاف واقع و يا ناقص گفته مي شود و فناوري هاي جديد، علم بشر امروز و فضاي سايبري يك واقعيت است و بايد از آن استفاده بهينه شود.
حجت الاسلام محسني اژه اي با بيان اينكه بدون ترديد مي توان از فضاي مجازي استفاده بسيار مناسبي كرد ،افزود: امروز با استفاده از فضاي مجازي بحث تحقيق و آموزش دادن سهل و آسان شده است لذا بطوري كلي كسي با اصل فضاي مجازي مخالف نيست.
وي بيان كرد: از فضاي مجازي جرائم و عوارضي متوجه ايران و دنيا مي شود و خشونت هاي سنگيني ازجمله طلاق، سوءظن ها، شايعه و دروغ براي برهم زدن نظم جامعه در اين فضا منتشر مي شود لذا بايد مضرات را كاهش دهيم.
معاون اول رئيس قوه قضائيه گفت: براي جلوگيري از برخي مشكلات نمي توان تمامي آن را رها كرد لذا برخي كشورها آنچه كه به كشور ضربه مي زند را محدود و كنترل كردند و جمهوري اسلامي نيز مي تواند اين كار را نجام دهد.
وي افزود: اگر امروز فضاي مجازي ساماندهي و بومي سازي نشود ،ضررهاي بسيار سنگيني ازجمله سياسي، اجتماعي، فرهنگي و خانوادگي متوجه كشور مي شود.
حجت الاسلام محسني اژه اي اضافه كرد: نبايد از منابع اصلي خود غفلت شود زيرا يكي از منابع صحيح و قابل قبول مورد اعتماد از نظر سند و محتوا، قرآن است و در كمال تاسف براي آسيب شناسي سراغ قرآن و عترت نمي رويم.
وي گفت: نبايد از منابع و ماخذ وحي و عترت غافل شويم و از معارف و معاني وحياني فاصله بگيريم.
**استان كرمان در كشور پيشتاز است
سخنگوي قوه قضائيه افزود: امروز استان كرمان در برخي از مسائل مهم كشور براي برداشتن گامهاي عملي يكي از استانهاي مطرح و در كشور پيشتاز است.
وي عنوان كرد: اقتصاد مقاومتي يكي از مسائل روز و مهم كشور است و ايران با اين اقتصاد مي تواند در جنگ اقتصادي شيطان بزرگ و هم پيمانانش و تحريم هاي ظالمانه پيروز شود و براي كليد زدن اقتصاد مقاومتي نام استان كرمان مطرح است زيرا ظرفيت هاي خوبي دارد.
حجت الاسلام محسني اژه اي گفت: زماني كه رهبر معظم انقلاب دستور توجه و پيگيري نسبت به آسيب هاي اجتماعي را مي دهد يكي از استان هاي پايلوت به عنوان الگو استان كرمان است.
وي افزود: امروز يكي از مسائل مهم بسياري از كشورها و جمهوري اسلامي مساله آب است و استفاده بهينه از آب در اين استان با تفكر استاندار كرمان به خوبي صورت گرفته است.
سخنگوي قوه قضائيه ادامه داد: همواره به استان كرمان به عنوان استاني با ظرفيت هاي متعدد ازجمله مادي، معنوي، وجود شخصيت هاي بزرگ در گذشته و حال و همچنين همدلي و هماهنگي بين تمامي اجزاي اين استان اميدوار هستيم.
وي گفت: يكي از محصولات استان كرمان سردار بزرگ اسلام، سردار مجاهد، متدين و مخلص، قاسم سليماني است و اين استان مي تواند با اين امتياز به تنهايي، به خود ببالد.
حجت الاسلام محسني اژه اي افزود: اين شخصيت بزرگ از اين خطه با الهام از مقتداي خود امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري تربيت شده و تمامي سن خود را بصورت مستقيم در ميدان جهاد و مبارزه بوده است و اين جهاد صرفا نظامي نيست.
همايش پيشگيري از خشونت چالش ها و راهكارها روز پنجشنبه با حضور معاون اول قوه قضائيه، استادان برجسته كشور، استاندار كرمان، رئيس كل دادگستري استان، نمايندگان مردم كرمان در مجلس شوراي اسلامي و برخي از مسئولان كشوري و استاني در محل تالار وحدت دانشگاه شهيد باهنر كرمان برگزار شد.
7420/ 5054

سرخط اخبار استان‌ها