۱۰ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۵۰
کد خبر: 82847846
T T
۰ نفر
ریشه كنی خشونت با اصلاح نظام اداری ناكارآمد محقق می شود

كرمان - ایرنا- استاندار كرمان گفت : ریشه كنی معضل اجتماعی خشونت و جرم در جامعه با اصلاح نظام اداری ناكارآمد موجود بخصوص در حوزه اقتصاد و فرهنگ امكانپذیر است .

به گزارش ایرنا ، علیرضا رزم حسینی روز پنجشنبه در همایش 'پیشگیری از خشونت، چالش ها و راهكارها' در كرمان با حضور معاون اول قوه قضاییه افزود: ریشه خشونت های افسار گسیخته در دست های پنهان فرهنگ و اقتصاد ناكارآمد متجلی می شود.
وی خطاب به معاون اول قوه قضاییه گفت: اگر می خواهیم كشوری آباد و عزتمند و بدور از هر گونه خشونت و جرم داشته باشیم راهی جز اصلاح نظام اداری موجود در حوزه اقتصاد و فرهنگ به سمت كارآمدی نداریم .
وی از ارزشمندی پیمان انجام گرفته میان طوایف مختلف در جنوب استان كرمان كه در كاهش جرم و خشونت موثراست اشاره و تاكید كرد :این اقدام فاخر و موثر به عنوان الگویی مطلوب باید در سراسر كشور نهادینه گردد.
به گفته رزم حسینی نمی توان گفت كه همیشه انسان های فقیر منجر به بروز جرم در جامعه خواهند شد بلكه حكایت از این دارد كه اقتصاد و فرهنگ در پشت این خشونت ها نهادینه شده است.
* توانمندسازی جوامع محلی عاملی مهم در كاهش خشونت
رزم حسینی با اشاره به اینكه بی عدالتی های اجتماعی سبب بروز برخی آسیب های اجتماعی در جامعه خواهد شد، تاكید كرد: برای حل این مشكل تنها یك راه وجود دارد و آن نیز توانمندسازی جوامع محلی است به طوری كه باید مردم را در حوزه اقتصاد و فرهنگ توانمند كنیم.
وی به كارنامه موفق اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی در استان اشاره كرد و گفت: در شهرستان قلعه گنج این الگو از سال 93 شروع آغاز شد كه بخوبی روند كاهش جرم و خشونت در این منطقه را در سایه این اقدام مشاهده كردیم .
وی ادامه : برای مثال در قلعه گنج سرقت عادی از 114 مورد در سال 92 به 56 مورد در سال 95رسیده ، وقوع قتل‌ها از 5 مورد در سال 92 به یك مورد در سال 95 و نزاع دسته جمعی از 13 مورد در سال 92 به یك مورد در سال 95 رسیده است.
وی همچنین در خصوص سیر نزولی روند بیكاری در این منطقه گفت : آمار بیكاری شهرستان قلعه گنج از 26.27 درصد در سال 90 به 7.4 درصد در سال 95 رسیده است.
وی اظهار كرد: منوجان دیگر شهرستان جنوبی استان كرمان با حضور معین اقتصادی در راه قلعه گنج گام بر می دارد و به جرات می توان گفت منزلت اجتماعی به شهرستان های قلعه گنج و منوجان برگشته و این موضوع دست‌های پنهان اقتصاد و فرهنگ در مسائل اجتماعی و خشونت ها را نشان می دهد.
رزم حسینی با بیان این كه به واژه ای به عنوان محرومیت در استان كرمان اعتقاد نداریم زیرا گنج های فراوانی در مناطق مختلف استان كرمان وجود دارد، تصریح كرد: گاهی این گنج ها در قالب نیروهای انسانی و استعدادها می باشد به طوری كه برطبق آمار در تهران از هر 100 دانش آموزی كه تست های كنكور را می زنند تنها یك نفر می تواند صد درصد این تست ها را درست بزند .
وی ادامه داد: این در حالیست كه در شهرستان منوجان به ازای هر 100 دانش آموز 11 نفر تمامی تست های كنكور را درست می زنند كه نشان از استعدادهای فراوان این منطقه دارد.
رزم حسینی با بیان اینكه باید دولت جایگزین دیوان سالاری را با ایجاد نهاد اقتصاد مقاومتی در كشور ایجاد كنیم ،گفت: در استان كرمان امروز شاهد یك وحدت و وفاق سیاسی بی نظیر در تاریخ این سرزمین هستیم و به جرات می توان گفت در این دولت هیچ مجلس قانونی و مجاز در حوزه سیاسی و فرهنگی در این استان لغو نشده و این استان هیچگونه خوراكی برای رسانه های بیگانه و معاند خارج از كشور خلق نكرده است.
همایش پیشگیری از خشونت، چالش ها و راهكارها امروز (پنجشنبه ) با حضور حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه و جمعی از مسئولان حوزه قضایی و استان كرمان در محل تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر كرمان برگزار شد.
7437/ 5054
۰ نفر