۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۴:۴۶
کد خبر: 82846977
T T
۰ نفر
دادستان كل كشور: ‌تشخیص جاسوس بودن با قوه قضائیه است

گرگان - ایرنا - دادستان كل كشور گفت: تشخیص جاسوس بودن افراد با دستگاه قضایی است و نیروهای وزارت اطلاعات، انتظامی و اطلاعات سپاه به عنوان ضابط قوه قضائیه به شمار می روند.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام محمد جعفر منتظری روز چهارشنبه در آئین تكریم و معارفه دادستان مركز استان گلستان درگرگان اظهار كرد: مبنای سخن من در این زمینه قانون است.
وی گفت: دستگاه های امنیتی نمی توانند جرم را مشخص یا تعیین كنند كه چه كسانی عامل، شریك و معاون جرم هستند، زیرا تعیین مجازات در این زمینه برعهده دستگاه قضایی است.
به گفته دادستان كل كشور؛ در كجای قانون گفته شده تشخیص جاسوس به عهده وزارت اطلاعات است.
حجت الاسلام منتظری افزود: وزارت اطلاعات یك وظیفه قانونی و تعریف شده دارد كه طبق قانون ماده یك، این وزارتخانه به منظور كسب اطلاعات از وضعیت دشمنان و پیشگیری از آنها در اقدام علیه جمهوری اسلامی تشكیل می شود.
وی اضافه كرد: در ماده 10 هم شرح وظایف وزارت اطلاعات تشریح شده و اشاره ای در این زمینه ندارد.
دادستان كل كشور همچنین در خصوص حادثه خیابان پاسداران تهران گفت: مسببان این حادثه عده اندكی آشوبگر بودند و دلیل ارائه نشدن اطلاعات و اطلاع رسانی در این بخش، ضرورت تكمیل اطلاعات و تحقیقات است.
منتظری همچنین بیان كرد:‌انتظار ما از دولت و مجلس شورای اسلامی این است كه نسبت به نیازهای دستگاه قضایی بیش از گذشته اهتمام داشته باشند زیرا این حوزه حاكمیتی بوده و خدمات آن قابل واگذاری به بخش خصوصی نیست.
وی اضافه كرد: این مجموعه در حوزه اعتبارات و نیروی انسانی مورد نیاز مشكل دارد و نیازمند توجه بیشتری با توجه به حوزه گسترده خدمات آن است.
منتظری با بیان اینكه در تحقق عدالت نخستین دستگاه مخاطب، قوه قضاییه بوده ، گفت: برای توسعه خدمات به مردم نیازمند تامین نیازهای ضروری این بخش هستیم.
دادستان كل كشور همچنین گفت: تغییر در مدیریت دادستانی ها درسطح كشور طبیعی و با هدف تلاش بیشتر برای ایجاد آرامش، عدالت در جامعه و طبق قانون است.
وی با بیان اینكه دادستان وظایف فراوانی برعهده داشته كه امنیت مهمترین آن است، افزود: تامین و تداوم امنیت در جامعه مستلزم هم افزایی و تعامل با سایر دستگاه های مرتبط است كه این از جمله وظایف دادستان می باشد.
به گفته وی؛ اگر یكی از دستگاه های مرتبط در انجام وظیفه خود كوتاهی كند، به امنیت مردم لطمه وارد می شود، دادستان باید در ایجاد آرامش مردم، تحقق عدالت در جامعه، حمایت از سرمایه گذاری و هم افزایی دستگاه ها تلاش كند.
حجت الاسلام منتظری افزود: دشمن برای مخدوش كردن امنیت كشور با تشكیل اتاق فكر، ایجاد مراكزی با حضور كارشناسان امنیتی صهیونیستی، امریكایی و انگلیسی سرمایه گذاری می كند، اما اجازه نخواهیم داد اهداف شوم دشمن محقق شود و امروز مردم با بصیرت كشور ما مسئولان را در تامین امنیت همراهی می كنند.
به گفته وی؛ دشمن به بهانه هایی چون چهارشنبه سوری، دراویش، حجاب برای مردم و نظام ایجاد مزاحمت می كند ولی به اهدافش نخواهد رسید زیرا در برابر برنامه های دشمن علیه امنیت، كشور ما هم برنامه و راهبرد دارد.
حجت الاسلام منتظری با بیان اینكه دادستان ها موظفند در تحقق امنیت در جامعه پیش بینی لازم و همكاری با دستگاه های مرتبط داشته باشند، اضافه كرد: حوادث اخیر نشان داد كه دادستان ها در كنار دستگاه ها برای ارائه خدمات و ایجاد امنیت مردم بوده و پای كار هستند.
دادستان كل كشور به حادثه اخیر در خیابان پاسداران تهران اشاره كرد و گفت: آنان عده اندكی آشوبگران بودند ، ما حامیان آنان را شناخته و مردم هم در این زمینه مطلع خواهند شد.
وی خطاب به حامیان این آشوبگران، افزود: كوچك تر از آن هستید كه بر درخت تنومند انقلاب اسلامی آسیب بزنید زیرا این نظام دارای ملتی بصیر و هوشیار است.

* ضرورت حفظ حقوق عامه مردم
دادستان كل كشور حفظ حقوق عامه مردم را از دیگر وظایف دادستان ها برشمرد و گفت: دادستان باید در دفاع از حقوق عامه مردم در بخش های مختلف و طبق قانون همواره پای كار باشد.
وی به وضعیت عرصه های منابع طبیعی و بحث تغییر كاربری های غیرمجاز در استان گلستان اشاره كرد و گفت: من تا حدودی از وضعیت عرصه های جنگلی، منابع طبیعی و سواحل دریا در این استان اطلاعات دارم و باید حفظ حقوق عامه مردم در این حوزه بیش از گذشته مورد توجه دادستان ها باشد.
به گفته دادستان كل كشور؛ كوتاهی برخی مسئولان در حفظ منابع طبیعی در استان گلستان دیده می شود كه از استاندار درخواست می شود مدیران حوزه های مربوطه به حفظ حقوق عامه مكلف شوند.
وی اضافه كرد: چرا باید اجازه داد عناصر فرصت طلب به جنگل ها آسیب واردكنند، چرا امور اراضی ، شهرداری و شورا باید كوتاهی كنند تا در این عرصه ها ساختمان ها غیرقانونی ساخته شود و بعد شاهد تخریب آن باشیم، از ابتدا باید جلوی اینگونه سرمایه گذاری های غیرمجاز گرفته شود.

* نفوذ دشمن را باید جدی گرفت
دادستان كل كشور گفت: مساله نفوذ دشمن در دستگاه ها جدی بوده و لازم است مراقبت ها در این زمینه بیش از گذشته تقویت شود.
وی افزود: یكی از اهداف عوامل نفوذی دشمن این است كه نگذارند اقتصاد مقاومتی آن گونه كه مقام معظم رهبری تاكید دارند و دولت هم ستاد برای تحقق آن تشكیل داده، عملیاتی شود.
حجت الاسلام منتظری اظهار كرد: گرفتار شدن موسسه های مالی، ایجاد مشكل برای بانك ها، نوسان درنرخ ارز ناشی از نفوذ دشمن برای ضربه زدن به امنیت كشور است.

به گزارش ایرنا در این آئین كه مسئولان گلستان، استاندار و نماینده مردم استان و جمعی زیادی از دست اندركاران بخش قضایی استان حضور داشتند، از خدمات چهار ساله حجت الاسلام سید مصطفی حقی قدردانی و حجت الاسلام سید رضا سید حسینی به عنوان دادستان مركز استان گلستان معرفی شد.
6204/1648
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه