۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۲۵
کد خبر: 82846719
T T
۰ نفر
معاون قوه قضاییه: آسیب های اجتماعی در 20 سال اخیر كشور را فراگرفته است

تهران - ایرنا - معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به اینكه 20 سال است آسیب های اجتماعی كشور را فرا گرفته است، گفت: تنها دو یا سه سال است به موضوع آسیب های اجتماعی به صورت جدی پرداخته شده است.

محمد باقر الفت روز چهارشنبه در سومین جشنواره تقدیر از آثار راه یافته به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با رویكرد پیگیری افزود: 20 سال است به موضوعات آسیب های اجتماعی كم توجهی شده است.
وی اضافه كرد: علاوه بر كم توجهی ها؛ برخی از موضوعات مانند تغییرات سیاسی ، اجتماعی ، جنگ تحمیلی و تحریم ها سبب افزایش آسیب های اجتماعی به 50 نوع شده است.
الفت با بیان این كه تا دو ، سه سال گذشته اصلا امكان صحبت درباره آسیب های اجتماعی در كشور وجود نداشت، افزود: كم توجهی مدیران، میزان آسیب های اجتماعی را به این حد رسانده است.
وی با اشاره به این كه بحران هویت، بیكاری و فرسایش اجتماعی، سبب آسیب اجتماعی می شود ، اضافه كرد: ایراد گرفتن های غیر تخصصی، سبب كاهش سرمایه اجتماعی كشور شده است.
وی با اشاره به انتقاد رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینكه كار بر روی آسیب‌های اجتماعی با بیست سال تاخیر آغاز شده است، گفت: متاسفانه در این سال‌ها در برابر آسیب‌ها تقویب نشدیم. البته ناگفته نماند وضعیت و شرایط خاصی در زمان های متعددی حاكم شد كه این آسیب دیدگی را بر ما تحمیل كرد كه جنگ،انقلاب و تحریم ها از جمله این شرایط است.
وی اضافه كرد: تا دو تا سه سال گذشته براحتی نمی‌توانستیم درباره آسیب‌ها حرف بزنیم اما با ورود رهبری، باعث شده دور هم جمع شویم و به فكر راه چاره باشیم.
معاون رییس قوه‌ قضاییه ادامه داد: امیدواریم در مرحله اجرا موفق باشیم اما ۲۰ سال از آسیب‌ها غفلت كردیم و حداقل ۲۰ سال زمان نیاز داریم تا به شرایط ۲۰ قبل برگردیم؛ بنابراین به یك تلاش مضاعف نیاز داریم.
الفت تصریح كرد: آسیب‌ها متوجه یك جامعه ۸۰ میلیون نفری شده است و باید به این ۸۰ میلیون بگوییم كه آسیب‌دیده شده‌اند. ما فكر می‌كنیم خودمان دچار آسیب نشدیم و این موضوعات فقط متوجه دیگران است اما واقعیت این نیست و آسیب وقتی بیاید، همه را آلوده می‌كند.
وی افزود: داشتن اندیشه نو برای كنترل آسیب‌ها كافی نیست و این اندیشه‌های نو باید به اذهان شهروندان‌مان منتقل شود. بنابراین باید خود را از تعصب فقدان آسیب رها كنیم و باید جامعه را از وجود آسیب آگاه كنیم وگرنه جامعه از هم می‌پاشد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه گفت: امروز صحبت از خشونت می‌كنیم و سازمان‌های بین المللی مردم ما را خشن معرفی می‌كنند و می‌گویند تاب‌آوری پایین است. این اعتقاد سازمان‌های بین‌المللی است و اگر خودمان هم افكار سنجی می‌كنیم به همین نتیجه‌ها می‌رسیم و خیلی اختلاف ندارد.
الفت گفت: آسیب‌های اجتماعی وجود دارد و تا حدودی هم به اطلاع مردم رسانده‌ایم و می‌دانند آسیب با آنها چه می‌كند. بنابراین امروز كسی هم آسیب دیده باشد، نگران می‌شود و برنامه كنترل و كاهش آسیب را می‌پذیرد و سعی می‌كند به آن عمل كند.
وی ادامه داد: عرصه هنر یك روشی برای تبلیغ كنترل آسیب‌ها و اطلاع رسانی به مردم است. در معاونت اجتماعی بر اساس قوانین و گزارش‌های میدانی به مردم مراجعه می‌كنیم و برنامه‌های تلفیقی پیشگیرانه تدوین می‌كنیم و تلاش می‌كنیم اقدامات‌مان همه جانبه باشد و به خواست مردم توجه كنیم و صرفا نگاه مدیریتی نداشته باشیم.
الفت افزود: تاثیری كه ابزار هنر می‌گذارد بسیار عمیق‌تر از صدها بار سخنرانی است و امروز همگان به این رسیده‌اند كه باید از ابزار هنر برای تبلیغ برنامه‌ها استفاده كنیم.
وی در پایان تاكید كرد: در معاونت اجتماعی قوه‌قضاییه تلاش می‌كنیم زمینه را برای حضور هنرمندان دلسوز فراهم كنیم. ‌موانع را از میان برداریم و اگر هم شكافی وجود دارد، برطرف كنیم.
به گزارش ایرنا، این جشنواره به منظور حمایت و تشویق هنرمندان عرصه سینما در ساخت و تولید فیلم های اجتماعی با مضامین پیشگیری از جرم و آسیب های اجتماعی و همچنین ترویج سبك زندگی اسلامی - ایرانی برگزار می شود.
امروز قرار است از 5 فیلم سینمایی و 8 نفر از هنرمندان تقدیر شود.
پوران درخشنده، وحید موساییان، جواد طوسی، سید احمد میرعلایی و احمد جولایی شورای داورانی هستند كه پس از تماشای تمامی فیلم های راه یافته به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، آثار برگزیده را انتخاب كردند.
امسال، سومین سالی است كه هنرمندان برای تولید آثار سینمایی با محوریت پیشگیری از آسیب های اجتماعی در معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه حمایت می شوند.
اجتمام**3377 ** 1569
۰ نفر