۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۲۲
کد خبر: 82845375
T T
۰ نفر
مولاوردی:منشور حقوق شهروندی ظرفیتی برای ارتقای امید اجتماعی است

تهران-ایرنا-دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، گفت: منشور حقوق شهروند، ظرفیتی برای ارتقای امید اجتماعی است و باید به جای ارجاع مكرر به نقض حقوق شهروندی به فرصت های جامعه برای احقاق آن تاكید شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا،شهیندخت مولاوردی روز سه شنبه در دومین روز از همایش امید اجتماعی در دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی اظهار كرد: تصویر سازی از جامعه ای كه در آن حقوق شهروندی رعایت می شود و امید داشتن به تحقق این آرمانشهر به خودی خود منجر به تغییر گفتمان در این حوزه خواهد شد.
وی اظهار كرد: ناامیدی از حق مدار شدن، بیش از هر چیز ما را تهدید می كند و همواره با این احساس ناامنی روبرو هستیم كه هر آن، حقوقمان تضییع شود.
وی با بیان اینكه باید ظرفیت های امیدزا و امیدآفرین شناسایی و تقویت شود، ادامه داد: امید و ترویج آن در میان شهروندان اصل اساسی برای ترویج و توسعه حقوق شهروندی است و امید اجتماعی ارزشی است كه باید در جامعه حفظ شود.
مولاوردی اظهار كرد: همیشه جایی برای امید هست و امید اجتماعی باید منطبق بر شرایط باشد این درحالیست كه گفتمان امید در جامعه مبتنی بر ناامیدی است و همواره به موارد نقض حقوق شهروندی تاكید می شود.
دستیار رئیس جمهوری با تاكید بر اینكه نوع گفتمان حقوق شهروندی باید تغییر كند، افزود: منشور حقوق شهروندی هدفش تصویر سازی از آرمان شهری ‌ است كه حقوق شهروندی در آن اجرا می‌شود و امید داشتن به این آرمان شهر موجب تغییر گفتمان می‌شود.
مولاوردی یادآور شد: بحران ناامیدی ، جهانی است و به غیر از چند كشور اروپای شمالی و آمریكای لاتین، ناامیدی به ویژه در میان گروه‌هایی كه در حوزه حقوق بشر و شهروندی كار می‌كنند، جدی تر است و گویی به آینده حقوق افراد، امیدی نیست.
وی تصریح كرد: حقوق شهروندی بدون امید اجتماعی محقق نمی‌شود و شهروند امیدوار مطالبه گر حقوق خود است.
مولاوردی با تاكید بر عزم عمومی برای كمك به احیای امید در جامعه افزود: بدانیم كه آموزش ترویج حقوق شهروندی می‌تواند به احیای امید در جامعه كمك كند زیرا هدف منشور، آگاهی بخشی به مردم و زنده نگهداشتن امیدواری در شهروندان است.
وی ادامه داد:اگر شهروندان ایمان نداشته باشند كه هر چالشی راه حلی دارد، در یاس فرو می‌روند و ناامید می‌شوند و البته انسان ناامید، آسیب پذیر است.

**به قهرمانان احقاق حقوق شهروندی مدال و جایزه بدهیم
مولاوردی اظهار كرد: به همان میزان كه باید با ناقضان حقوق شهروندی برخورد شود، باید جنبه های مثبت و دستاوردهای این عرصه هم عرضه شود و فقط قربانیان حقوق شهروندی را نبینیم بلكه قهرمانان احقاق حقوق شهروندی را شناسایی كنیم و حتی به آنان مدال و جایزه بدهیم تا سهمی در تزریق امید در جامعه داشته باشیم.
وی یادآور شد: با ارائه منشور حقوق شهروندی ظرفیت مطالبه گری از طرف گروه به حاشیه رانده شده به دور از قدرت فراهم شد و یك دولت برای نخستین بار اراده برای مطالبات به زمین مانده مردم نشان داد و خودش را متعهد به احقاق حقوق شهروندان دانست
مولاوردی اضافه كرد: البته این مساله انتظارات را بالا برد و بالارفتن انتظارات عجیب نیست و این امر نشان از پویایی جامعه دارد.
دستیار رئیس جمهوری خاطرنشان كرد: تحقق این وضعیت نیاز به شهروند آگاه كنشگر دارد تا با قبول واقعیت های اجتماعی و شرایط موجود، برای اصلاح ساختار تلاش كنند.
مولاوردی یادآور شد: ما امید را در مقابل درماندگی آموخته ایم و تجربه ناكامی در ما نهادینه شده است و این گفتمان در تناقض با احساس توانمندی آموخته شده قرار دارد.
وی اظهار كرد: امید و ناامیدی در تعاملات اجتماعی ساخته می‌شود و شهروندان و گروه های اجتماعی در جامعه یا سرشار از امید و یا تهی می شوند.
مولاوردی گفت: امید و ناامیدی مهم ترین شكاف میان دولت و ملت است كه باید برای ترمیم آن كمك كنیم تا تعمیق نشود.
وی تصریح كرد:به جای لعنت فرستادن به تاریكی شمعی را روشن نگه داریم تا این فرصت در اختیار كشور باشد و در بزنگاه تاریخی حاضر، تصمیم درست بگیرد.

**سو سوهای امید در جامعه را نادیده نگیریم
دستیار رئیس جمهوری خاطرنشان كرد: سو سوهای امید در جامعه را نادیده نگیریم زیرا روح زندگی در جامعه ایرانی در جریان است و فرهنگ ما دراوج ناامیدی همواره امید به تغییر دارد و این مساله را می توان در ادبیات، ضرب المثل ها و فرهنگ و آموزه های دینی در جامعه دید.
به گزارش ایرنا، نخستین همایش علمی امید اجتماعی در ایران (هفتم و هشتم اسفندماه) با حضور صاحب نظران، اندیشمندان و پژوهشگران اجتماعی و همكاری 21 نهاد معتبر علمی و مدنی در دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در حال برگزاری است.
بیم ها و امیدهای انسان معاصر، مساله امید در ایران، راهكارهای سیاسی ارتقای امید اجتماعی، جنبش های اجتماعی و دیالكتیك امید و ناامیدی، تضمین حقوق شهروندی در نظام سیاسی شهروندمدار و تثبیت مولفه های رفاه و امید اجتماعی، مسئولیت جامعه شناسی تاریخی ایران و امید اجتماعی، محیط زیست و امید اجتماعی، تحلیل امید اجتماعی بازنشستگان و سالمندان ایرانی نیز موضوعاتی است كه امروز در روز دوم برگزاری همایش مورد بررسی قرار می گیرد.
براساس این گزارش، مصطفی معین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دوران سازندگی و اصلاحات و رئیس موسسه رحمان، رئیس همایش امید اجتماعی و هادی خانیكی دبیر علمی این همایش است.
شهیندخت مولاوردی دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در این همایش درباره امید اجتماعی سخن می گویند.
استادان و صاحبنظران برجسته علوم اجتماعی از جمله حمیدرضا جلایی پور، سارا شریعتی، مصطفی ملكیان، سعید مدنی، پرویز آزادفلاح، رحیم نوبهار، مقصود فراستخواه، محمدرضا جوادی یگانه، حسین سراج زاده و نعمت الله فاضلی، آراء و نظرات خود درباره امید اجتماعی و راه های بهبود و ارتقای آن در جامعه ایران را مطرح می كنند.
اجتمام**3229**1776

سرخط اخبار جامعه