۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۴:۳۵
کد خبر: 82843313
T T
۰ نفر
ركورد تولید شكر در كشور شكسته شد

سنندج - ایرنا - معاون زراعت وزیر جهاد كشاورزی گفت: امسال با تولید یك میلیون و 950 هزار تن شكر در كشور، ركورد تولید این محصول شكسته شد.

به گزارش ایرنا، عباس كشاورز روز یكشنبه در آیین تجلیل از كشاورزان نمونه كردستان اظهار كرد: كشاورزان چغندركار كشور امسال 130 هزار هكتار از اراضی آبی را به كشت این محصول اختصاص داده بودند كه نسبت به سنوات گذشته سطح زیر كشت هم كمتر شده بود.
وی افزود: این افزایش تولید تنها به خاطر بهره وری بیشتر از منابع آب و خاك بود.
كشاورز تاكید كرد: میانگین تولید چغندرقند در كشور 60 تن در هكتار و تولید شكر از این محصول زراعی، 9 تن بود كه این مقدار با میانگین تولید در كشورهای اروپایی برابری می كند.
معاون زراعت وزیر جهاد كشاورزی با اشاره به افزایش 6 درصدی سالانه بهره وری از آب در چهار سال اخیر یادآور شد: یكی از مشكلات بخش كشاورزی در كاشت چغندر، بحث منابع آب است كه با تولید ارقام قابل كشت در پاییز این مشكل حل و امسال در 17 هزار هكتار زمین این ارقام كشت شده است.
**بسندگی انرژی در كشور 83 درصد است
معاون زراعت وزیر جهاد كشاورزی گفت: بسندگی و بهره وری انرژی در كشور به بیش از 83 درصد رسیده است و كشورهای اروپایی نیز نتوانستند این میزان را به بیشتر از 90 درصد برسانند.
وی اضافه كرد: تا امروز هیچ كشوری در دنیا نبوده كه نسبت به امنیت غذایی خودش بی تفاوت باشد بلكه تمام سیاستمداران به امنیت غذایی اهمیت داده اند و این مبحث مهمی برای همه كشورهاست.
كشاورز با بیان اینكه حوزه امنیت غذایی متناسب با ظرفیت ها قابل معامله نیست، افزود: ما باید بسندگی كشور در تامین غذای مورد نیاز كشور را تقویت كنیم و منابع آب، خاك، مرتع و جنگل و منابع ژنتیكی را حفظ و درآمد كشاورزان را ارتقا دهیم.
وی اظهار كرد: گندم در تامین انرژی و پروتین حدود 40 درصد غذای ایرانیان نقش دارد و توجه به گندم برای ما یك امر مقدس است كه با مدیریت، تولید این ماده غذایی را پیگیری و اجرایی كرده ایم.
به گفته وی، كشاورزان دیم كار ریسك پذیرترین كشاورزان كشور هستند و استان كردستان از استان های ویژه در تولید محصولات دیم محسوب می شود.
معاون زراعت وزیر كشاورزی گفت: برای استان هایی همچون كردستان بحث كشاورزی حفاظتی و استفاده از شیوه های نوین كشاورزی برای پایداری اراضی دیم مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا، در این آیین كه با حضور استاندار كردستان برگزار شد، از 9 كشاورز نمونه كشوری و 30 كشاورز نمونه استانی با اهدای لوح و هدایایی تقدیر شد، استان كردستان با كسب 9 رتبه كشاورز نمونه ملی جایگاه سوم كشور را به خود اختصاص داد.
در این آیین از برهان مندمی در رشته كارخانه نمونه تولید خوراك طیور، علیرضا نعمتی در رشته صنایع تبدیلی و تكمیلی شیلاتی، فرزاد سروش در رشته بهره بردار نمونه در مدیریت پایدار خاك و كشاورزی حفاظتی تجلیل شد.
همچنین از حمید مباركی بهره بردار نمونه سیستم آبیاری بارانی (سنتر)، سیدحسین رحیمی در رشته تولید گندم دیم در اقلیم سرد، محمدرضا خالدیان در رشته تولید كننده نمونه كلزا در اقلیم سرد، زاهد شیرزاد در رشته تولید كننده نمونه جو آبی در اقلیم سرد، فرزاد مرادی مسئول نمونه مركز جهاد كشاورزی و منصور پرهون بهره بردار نمونه اراضی واگذاری به عنوان نمونه ملی بخش كشاورزی تجلیل شد.
كردستان با داشتن بیش از یك میلیون و 110 هزار هكتار زمین قابل كشت مرغوب و مستعد یكی از قطب های تولید محصولات كشاورزی است به طوری كه سالانه حدود 2 میلیون و 400 هزار تُن انواع محصولات كشاورزی در آن تولید می شود.
3020/9102
۰ نفر