۵ اسفند ۱۳۹۶، ۲۰:۳۸
کد خبر: 82842520
T T
۰ نفر
رییس ایفلا: ایران مدلی برای سایر كشورها است

تهران - ایرنا - گلوریا پرز سالمرون رئیس ایفلا در دیدار با رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران با تاكید بر اینكه در سطح جهانی به ساختار بهتری نیاز داریم، گفت: در این نهاد، ایران مدلی برای سایر كشورها محسوب می شود.

فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات كتابداری به اختصار ایفلا ( IFLA) سازمانی غیر دولتی، بین‌المللی، و غیرانتفاعی و مقر آن در كتابخانه سلطنتی لاهه هلند است.
به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا سالرمون كه برای نخستین بار و همزمان با هفته گرامی داشت هشتادمین سال تاسیس این سازمان به ایران سفر كرده است افزود: سال گذشته 14 نفر از ایران در ایفلا حضور داشتند و امیدواریم با توجه به اینكه سال آینده ایفلا در كوالالامپور برگزار می‌شود و مشكل دریافت ویزا وجود ندارد، تیم اعزامی از ایران چشم‌گیر تر نیز باشد.
وی با اشاره به كارگاه‌های مختلفی كه سال گذشته در ایفلا برگزار شده بود بود، تصریح كرد: در این كارگاه‌ها به چالش‌هایی در زمینه كتابداری پرداختیم و امسال نیز به این روند ادامه خواهیم داد.
بنابر گزارش سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران رئیس ایفلا در ادامه گفت: در 19 مارس امسال هم نشست روسای كتابخانه‌های ملی برگزار و مباحث خوبی مطرح می‌شود. اینكه كتابخانه‌های جهان با چه چالش‌هایی مواجه شده و چه برنامه‌های عملی در این زمینه تدارك می‌بینند.
سالمرون افزود: با توجه به مقوله جهانی شدن كارگاه‌هایی در مناطق و كشورهای مختلف و به نفع این كشورها برگزار خواهد شد. برای ایفلا مهم است تا تمام كشورها درگیر این مباحث شوند؛ چرا كه ایفلا چیزی به جز انجمن‌ها و نهادهایی كه در زمینه كتاب فعالیت می‌كنند و مباحثه برای حل چالش‌های موجود نیست.
اشرف بروجردی در دیدار با رئیس فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسات كتابداری گفت: همیشه بحث اینكه بتوانیم مناسباتمان را با ایفلا افزایش دهیم در سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران مطرح بوده است، به ویژه اینكه عزیزان زیادی نیز در حوزه كتابداری و از سوی سازمان اسناد و كتابخانه ملی در ایفلا درخشیده‌اند.
وی تصریح كرد: از همان ابتدا كه حكم ریاست این سازمان اسناد و كتابخانه ملی را از رئیس جمهوری دریافت كردم، عزمم بر این بود تا تعاملات بین‌المللی را در حوزه فرهنگ افزایش دهم. حال امیدوارم زمینه توسعه هرچه بیشتر ارتباطات در این حوزه فراهم شود.
بروجردی با اشاره به هشتادمین سال تاسیس كتابخانه ملی ایران اظهار كرد: حضور شما در ایران و در سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران را غنیمت شمرده و امیدواریم از طریق ایفلا منابع اطلاعاتی مربوط به كتاب و سند را با سایر كشورها توسعه دهیم. چراكه معتقدیم دانش به قوم خاصی متعلق نیست و تمام انسان‎‌ها باید از آن بهره‌مند شوند.
او تاكید كرد: ما مرتب اخبار مربوط به ایفلا را رصد كرده و در هر بخشی كه بتوانیم موثر عمل كنیم، وارد می‌شویم.
فریبرز خسروی، معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و كتابخانه ملی نیز با اشاره به سابقه حضور 40 ساله ایران در ایفلا اظهار كرد: ایران جزء اولین كشورهایی بود كه ایران مارك را بر اساس یونی مارك تعریف كرده و بر همین اساس به صورت مرتب جلساتی را دراینباره داریم.
او افزود: ایران جزء اولین كشورها در آموزش كتابداری محسوب می‌شود. در ایران نزدیك به 30 گروه كتابداری وجود دارد كه در سه سطح كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری مشغول به تحصیل اند. پنج نشریه علمی در حزوه آرشیو، كتبداری و كتابخانه نیز در اینجا منتشر می‌شود.
پنجم تا یازدهم اسفندماه به عنوان هفته بزرگداشت هشتادمین سالگرد تاسیس كتابخانه ملی ایران نامگذاری شده كه در این مدت برنامه‌هایی از جمله رونمایی از مجموعه نسخ خطی تازه خریداری شده سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران، تمبر یادبود این مراسم و مجموعه كتاب‌های تازه منتشر شده به مناسبت هشتادمین سال تاسیس كتابخانه رونمایی می شود.
فراهنگ**9246**1823
۰ نفر