۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۴۶
کد خبر: 82840221
T T
۰ نفر

رویدادهای نجومی آخرین ماه سال 96

۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۴۶
کد خبر: 82840221
رویدادهای نجومی آخرین ماه سال 96

تهران- ایرنا- مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، هم نشینی تیر و ناهید، ماه و مشتری، بهرام و ماه و رسیدن خورشید به نقطه اعتدال بهاری را از مهمترین رویدادهای نجومی اسفند ماه 1396 عنوان كرد.

مهندس مسعود عتیقی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: جمعه چهارم اسفند، ماه ساعت 11:39 به تربیع اول می رسد، همچنین ساعت 20:37 دقیقه همین شب ستاره چشم گاو 0.7 درجه جنوب ماه قرار خواهد گرفت.
وی با یادآوری سالروز بزرگداشت حكیم خواجه نصیرالدین طوسی ستاره شناس نامدار ایرانی و بنیانگذار رصدخانه مراغه در روز شنبه پنجم اسفندماه، افزود: سه شنبه 8 اسفند ساعت 18:18 دقیقه ماه به كمترین فاصله با زمین می رسد و 363 هزار و 938 كیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت؛ در ضمن ساعت 20:58 دقیقه همین تاریخ، خوشه زیبای كندوی عسل 2.3 درجه شمال ماه خواهد بود.
به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، چهارشنبه 9 اسفندماه ساعت 8:33 دقیقه صبح به گره صعودی می رسد؛ پنجشنبه 10 اسفند ساعت 8:39 دقیقه صبح ستاره دل شیر 0.9 درجه جنوب ماه قرار خواهد داشت كه برای مشاهده هم‌نشینی این اجرام بهتر است علاقه‌مندان بامداد این تاریخ و قبل از روشنی هوا این ستاره مشهور را در نزدیكی ماه پیش از بدر، جستجو كنند.
عتیقی گفت: جمعه 11 اسفند ساعت 4:21 دقیقه بامداد، ماه به وضعیت بدر (ماه كامل) خواهد رسید و یكشنبه 10 اسفند سیاره تیر ساعت 9:30 دقیقه صبح، 1.1 درجه ای سیاره ناهید قرار خواهد گرفت و فرصت بسیار مغتنمی است تا رصدگران این دو سیاره داخلی (دو سیاره از زمین به خورشید نزدیكترند) سامانه خورشیدی را بسیار نزدیك به یكدیگر در شامگاه این روز مشاهده كنند.
وی یادآور شد كه عكاسی از این پدیده خالی از لطف نیست به ویژه آن كه سیاره ناهید با درخشش بسیار زیاد خود در افق غربی آدرس خوبی برای شناخت و رصد دقیق تر سیاره تیر خواهد بود كه همواره نزدیك با افق است و فرصت كمتری برای مشاهده آن در اختیار آماتورهای تازه كار قرار دارد.
عتیقی اظهار داشت: نبود نور مزاحم ماه (به علت عدم طلوع ماه قبل از تاریكی كامل آسمان) شرایط به مراتب مناسب تری جهت رصد با تلسكوپ و عكاسی با تله های قوی از این هم نشینی منحصر به فرد و یا در تلفیق با بناها و عوارض طبیعی زمین برای رصدگران فراهم خواهد كرد.
وی به هم‌نشینی این اجرام زیبا در صورت فلكی ماهی (حوت) اشاره كرد و گفت: این دو جرم مدت زیادی نیست كه میهمان آسمان شامگاهی شده اند، همچنین سیاره نپتون ساعت 17:30 دقیقه این روز به وضعیت مقارنه با خورشید خواهد رسید و در سمت دیگر خورشید نسبت به زمین قرار دارد بنابراین با توجه به این توضیح سیاره مذكور قابل مشاهده نخواهد بود.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ادامه داد: چهارشنبه 16 اسفند ساعت 10:27 دقیقه صبح، سیاره غول سامانه خورشیدی یعنی برجیس 4.1 درجه جنوب ماه قرار دارد و بامداد این روز و قبل از روشنی هوا فرصت مناسبی برای مشاهده هم نشینی ماه و مشتری خواهد بود.
عتیقی افزود: جمعه 18 اسفند، ساعت 14:50 دقیقه ماه به وضعیت تربیع آخر می رسد و شنبه 19 اسفند سیاره سرخ بهرام ساعت 4:07 دقیقه بامداد، 3.8 درجه جنوب ماه قابل مشاهده خواهد بود، در ضمن سیاره تیر ساعت 14:30 دقیقه این تاریخ به كمترین فاصله با خورشید خواهد رسید.
وی گفت: یكشنبه 20 اسفند ساعت 6:07 دقیقه بامداد، سیاره كیوان 2.2 درجه جنوب ماه است و این در شرایطی است كه ماه در اوج زمینی بوده و 404 هزار و 682 كیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت، چهارشنبه 23 اسفند ساعت 7:17 دقیقه صبح، ماه به گره نزولی رسیده و پایین مدار زمین قرار می گیرد و پنجشنبه 24اسفند سیاره تیر به حداكثر كشیدگی شرقی خود رسیده و 18.4 درجه با خورشید جدایی خواهد داشت كه این بیشترین فاصله زاویه ای سیاره مذكور از افق در هنگام غروب خورشید است.
عتیقی ادامه داد: بعد از این تاریخ سیاره تیر به مرور به افق شامگاهی نزدیك و نزدیك تر می شود؛ فراموش نشود بامداد این روز شاید آخرین فرصت برای رویت هلال صبحگاهی جمادی الثانی باشد، شنبه 26 اسفند، ماه در ساعت 16:42 دقیقه به وضعیت ماه نو می رسد كه قطعا هلال رجب در این شامگاه قابل مشاهده نخواهد بود و غروب روز بعد یعنی یكشنبه 27 اسفند هلال رجب 1439 با چشم غیر مسلح در سراسر كشور قابل مشاهده است.
وی افزود: یكشنبه 27 اسفند، ساعت 22:37 دقیقه سیاره ناهید كمترین جدایی زاویه ای را با هلال زیبای ماه خواهد داشت اما شامگاه این روز و قبل از غروب ماه علاقه‌مندان آسمان شاهد هم‌نشینی بسیار زیبا هلال ماه با ناهید خواهند بود.
عتقیقی اظهار داشت: در شامگاه دوشنبه 28 اسفند 1396 رصدگران دوباره فرصت خوبی برای مشاهده هم‌نشینی سیاره های تیر و ناهید خواهند داشت و در حقیقت آخرین رخداد نجومی را با رصد این پدیده در سال 1396 مشاهده خواهند كرد؛ جدایی این اجرام حدود 4 درجه (قطر دو بند انگشت در فاصله یك دست كشیده در راستای چشم رصد گر) است.
وی در پایان اظهار داشت: سه شنبه 29 اسفند ساعت 19:45 دقیقه، خورشید به نقطه اعتدال بهاری می رسد و فصل بهار در نیمكره شمالی آغاز می شود كه در این زمان در سراسر كره زمین طول روز و شب دقیقا با هم برابر است.
علمی**2038**1055
۰ نفر