۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۷:۰۷
کد خبر: 82839516
T T
۰ نفر
ابتلای ماهیان یك سد خراسان شمالی به بیماری« لرنه آ»

بجنورد- ایرنا- رئیس شبكه دامپزشكی اسفراین گفت: كارشناسان شبكه دامپزشكی این شهرستان عامل بیماری ماهیان سد بیدواز این شهرستان را انگلی به نام لرنه آ (Lernaea) تشخیص دادند.

دكترحسن صفایی چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به برخی گزارش های مردمی مبنی بر تلف شدن ماهیان سد بیدواز اسفراین براثر بیماری مشكوك اظهار كرد: در بازدید از این سد تلفات انبوهی از ماهیان مشاهده نشد.
وی افزود: عامل بیماری ماهیان این سد، انگل 'لرنه آ' است كه حل این مشكل در محل سد به علت مسائل زیست محیطی امكانپذیر نیست.
بیماری لرنه آ یكی از مهم تـرین بیماریهـای مـاهی در ایـران اسـت كــه در ردیـف “ بیمـاری خطرنـاك مـاهی” قــرار دارد. عامـل ایجـاد ایــن بیمـاری نــوعی سـخت پوسـت از راسـته پاروپایـان (Copepode ) بـه نـام لرنـه آ (Lernaea) مـی باشـد كـه بـرای زنـدگی انگلـی كاملاً تغییــریافته اسـت و بــرای ماهیان بــا زندگی آزاد (وحــشی) و همچنین برای ماهیان پرورشـی آبهای شیرین بیماری زا می باشد.
صفایی گفت: در صورت اقدام به درمان لازم است از سموم مخصوص و مواد ضدعفونی كننده درسطح گسترده استفاده شود كه این امر موجب آلوده شدن آب سد خواهد شد و به همین دلیل درمان و ریشه كنی این بیماری در ماهی های آب های شرب و كشاورزی سخت است.
رئیس شبكه دامپزشكی اسفراین با بیان اینكه این بیماری بین انسان وآبزیان مشترك نیست، افزود: توصیه می شود از مصرف این ماهیان پرهیز شود زیرا احتمال دارد در اثر زخم ایجاد شده توسط این انگل در بدن ماهی عوارض ثانویه ای مانند بیماری قارچی، باكتریایی، ویروسی و سپتی سمی در انسان ظاهر شود.
وی ازجمله دلایل احتمالی بروز این بیماری را رهاسازی ماهیان قرمز آلوده به داخل سد و همچنین وجود پرندگان آبزی ذكركرد وافزود: از مردم تقاضا می كنیم از رهاسازی ماهی های قرمز عید نوروز درآب های جاری بویژه دررودهای منتهی به سد جدا پرهیز كنند.
سد بیدواز در20 كیلومتری شمال شرق شهرستان اسفراین قرار دارد كه منبع تامین آب شرب این شهر خراسان شمالی است.
مركز شهرستان 120هزار نفری اسفراین در60 كیلومتری جنوب شرقی بجنورد مركز خراسان شمالی قراردارد.
7189/ 6042
۰ نفر