۲۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۹:۳۰
کد خبر: 82836524
T T
۰ نفر
تذكرات شفاهي و كتبي نمايندگان مجلس به مسئولان درخصوص مشكلات روز كشور

تهران-ايرنا- سقوط هواپيماي مسافربري، كشتار كردها توسط دولت تركيه، اسكان موقت زلزله زدگان، شفافيت و مبارزه با فساد، وضعيت آب شرب اصفهان، ماموريت هاي خارجي مديران و وضعيت بازار ارز از جمله مواردي است كه نمايندگان خانه ملت امروز يكشنبه در خصوص آنها به مسئولان تذكر دادند.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايرنا، شهاب نادري نماينده مردم پاوه در مجلس شوراي اسلامي عصر يكشنبه در جلسه علني مجلس ضمن تسليت سقوط هواپيماي تهران ـ ياسوج در تذكري شفاهي به رئيس‌جمهور افزود: اعتبارات مديريتي هر كشور با سيستم ايمني هوا، ريل و جاده و نحوه مديريت حوادث غيرمترقبه نمايان مي شود، اما مجموعه عوامل و اتفاقات چند سال اخير از جمله سقوط هواپيماي تهران- ياسوج و عدم رضايت مردم زلزله زده كرمانشاه از نحوه خدمات رساني مايه تاسف است.
وي ادامه داد: آقاي رييس‌جمهور آيا وقت آن نرسيده كه به شاخصه‌هاي زندگي ايمن در كشور توجه شود و وقت آن نرسيده از وزير راه و رئيس سازمان هواپيمايي بخواهيد همين امروز استعفا كنند و اين موضوع مايه عبرت براي مديران ديگر باشد؟
نادري در ادامه تذكري به وزير اقتصاد، گفت: چرا در مقابل اختلاس‌ها سكوت مي‌كنيد و در مقابل دوربين قول مي‌دهيد ولي اجرا نمي‌كنيد؟
نماينده مردم اورامانات همچنين به وزير امور خارجه در خصوص ميانجيگري براي پايان دادن كردكشي در تركيه و تجديدنظر ايران در موافقتنامه اقتصادي فرانسه و انگليس با توجه به نقش آنها در تاييديه پيش‌نويس قطعنامه ضدايراني در شوراي امنيت سازمان ملل متحد تذكر داد.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس همچنين در تذكري به رئيس بنياد مسكن، گفت: در بحث اسكان موقت زلزله زدگان چه اقدامي انجام داديد؟

** لباس قانوني بر اعمال غيرقانوني دستگاه ها پوشانده نشود
محمود صادقي در تذكري شفاهي با استناد به ماده 79 آيين نامه داخلي مجلس گفت: آقاي اميرآبادي در اظهارنظري مطرح كرد كه رئيس فراكسيون شفاف سازي مجلس به موضوع شفاف سازي حساب هاي قوه قضائيه رأي منفي داده است، البته اين اظهارات در يك كانال تلگرامي منتشر شده و در سطح شبكه هاي اجتماعي نيز مطرح گرديده است.
نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: پيش از اين به نظر مي رسيد كه رأي در مجلس مخفي باشد اما گويا كساني از آراي نمايندگان نيز مطلع مي شوند. مطالبه شفافيت و مبارزه با فساد به گفتمان فراگير در مجلس تبديل شده و اين جاي خوشحالي دارد.
وي افزود: از مصوبه كميسيون تلفيق تشكر مي كنيم، اما اين مصوبه با استثنا از حيز انتفاع خارج شده است، از اين رو حساب هاي قوه قضائيه از اين مصوبه خارج شده، لذا در نتيجه از لحاظ قانوني توجيه كرديم و لباس قانوني به عمل غيرقانوني قوه قضائيه پوشانديم، از اين رو مصوبه به ضد خود تبديل شد.
صادقي با اشاره به فرمايشات رهبر معظم انقلاب گفت: ايشان هميشه تاكيد دارند فساد اژدهايي هفت سر است، زيرا هر سرش را مي زنيد با يك سر ديگر حمله مي كند. حال نيز كه ما به دنبال مصوبه ضدفساد در مجلس هستيم، آن مصوبه به حكم فسادزا تبديل مي شود. البته از اين حركت استقبال مي‌كنيم و پيشنهاد تصويب قانون مستقل در اين خصوص را ارائه خواهيم كرد.
اين نماينده مردم در مجلس دهم يادآور شد: چند روز قبل از رأي گيري مصوبه ، افراد مختلف خارج از مجلس لابي و مذاكره كردند تا در نهايت اين مصوبه را عقيم كنند، لذا حركت كميسيون تلفيق بودجه براي شفافيت خنثي و به ضد آن تبديل شد.
وي تاكيد كرد: قانون مستقلي بايد تصويب شود، هر چند قانون اساسي و قوانين جاري متعددي چون قانون محاسبات عمومي و مقررات پولي و بانكي، وضعيت سپرده گذاري دستگاه ها را مشخص و تاكيد كرده اند هر وجوهي كه به عنوان وثيقه يا سپرده در اختيار قوه قضائيه قرار گيرد، اموال عمومي تلقي شده و تصرف در آن اشكال دارد.
رئيس فراكسيون شفافيت مجلس شوراي اسلامي بر همكاري كميسيون برنامه و بودجه براي انضباط مالي و شفافيت تاكيد كرد و افزود: قانون مستقل سپرده گذاري دستگاه ها به خصوص در جايي كه متعلق به مردم است، ضروري است، زيرا تصرف در اموال عمومي خيانت در امانت است.
علي مطهري نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در توضيح تذكر صادقي گفت: براساس ماده 79 آيين نامه داخلي مجلس اگر در جلسه رسمي ضمن نطق يا مذاكره صريحاً يا تلويحاً نسبت سوئي به نمايندگان داده شود يا عقيده و اظهار او را برخلاف جلوه دهند نماينده مذكور براي رد آن نسبت به رفع اشتباه در همان جلسه يا در جلسه بعد اجازه نطق خبر بدون رعايت نوبت تا 5 دقيقه دارد و اجازه نطق داده مي شود، لذا تذكر وي از همين جهت بوده ، اما نيازي به ارائه تذكرات بر اساس اين ماده وجود ندارد.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: قابل ذكر است كه هيچكس امكان دسترسي به آراي نمايندگان را ندارد.

** نبود آب شرب در اصفهان
حسينعلي حاجي دليگاني با تسليت حادثه سقوط هواپيماي تهران ـ ياسوج، خطاب به مطهري كه اداره جلسه را برعهده داشت، گفت: هفته گذشته تذكري در خصوص نبود آب شرب در اصفهان به وزير كشور دادم. پنج ميليون نفر از يك شبكه و يك سامانه آب مصرف مي‌كنند. حدود 4.5 متر مكعب در حال حاضر كمبود آب شرب در پيك مصرف وجود دارد. در شب عيد مصرف آب بيشتر مي‌شود و مشكلات افزايش پيدا مي‌كند.
وي افزود: از وزير كشور خواستيم كه يك جلسه شوراي مديريت بحران تشكيل دهد و اين موضوع را بررسي و نتيجه را اعلام كنند. نبايد بگذاريم مسائل بر هم تلمبار شوند كه فردا روزي نشود آن را جمع كرد. آب شرب پنج ميليون نفر مورد تهديد است. برخي نقاط آب ندارند يا كميسيون انرژي يا كميسيون امنيت ملي را مامور كنيد كه اين موضوع را بررسي و گزارشي تهيه كنند و به هيات رييسه بدهند تا به دولت داده شود.
حاجي دليگاني گفت: در خصوص انتخابات شوراها كه برگزار شد و ناظرين آن از سوي مجلس بر سر صندوق‌ها حاضر شدند بايد گفت كه هنوز اين ناظرها دستمزد خود را دريافت نكردند.
اين نماينده مجلس دهم افزود: بازآفريني كه رييس‌جمهور مطرح كرد مطلب درستي است، اما اگر فعال شود از وزير كار، رييس‌جمهور و وزير راه و شهرسازي تقاضا داريم تدبيري انديشيده شود كه اول ايراني‌ها به كارگيري شوند. ديگران كارها را مي‌گيرند و بلوكه مي‌كنند و ايرانيان نان ندارند بخورند. آنها كارها را در انحصار خود مي‌گيرند و نمي‌گذارند ايراني‌ها كار كنند.

** متاسفانه برخي با زبان ضد انقلاب صحبت مي كنند
نادر قاضي پور نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي در تذكري شفاهي خطاب به وزيران كشور، اطلاعات، دفاع و امور خارجه و برخي نمايندگان مجلس گفت: احزاب منحله همچون پ ك ك، كومله و پژاك و غيره ساليان سال نيروهاي مسلح ما را از جمله عشاير مسلح كرد به شهادت رسانده اند.
نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از اظهارنظر برخي از نمايندگان مجلس افزود: متاسفانه در مجلس برخي با زبان ضد انقلاب صحبت كرده و اهداف و سياست هاي كلي نظام را لحاظ نمي كنند.
وي با اشاره به اظهار نظر برخي نمايندگان در خصوص اينكه فرزندان مردم را به زندان فرستاده و كشته تحويل مي دهند، تصريح كرد: اين اظهار نظرها برخلاف سياست هاي كلي نظام بوده و نبايد ادامه پيدا كند.
عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: هيات رئيسه مجلس بايد نسبت به نطق هاي نمايندگان كه عليه نظام و نيروهاي مسلح در مجلس مي شود واكنش نشان دهد.
علي‌اكبر كريمي نماينده مردم اراك در تذكر شفاهي با ابراز تاسف نسبت به حادثه هوايي تهران ـ ياسوج در تذكري به رييس‌جمهور خواستار رفع تبعيض بين كاركنان رسمي و قراردادي وزارتخانه‌ها و شركت‌هاي دولتي شد و گفت: عليرغم فعاليت در شرايط كاري مشابه و حتي دشوارتر، نيروهاي قراردادي از نيروهاي رسمي ميزان حقوق و مزاياي كمتري دريافت مي‌كنند. بايد براي تبديل وضعيت آنها فكر اساسي شود.
وي در تذكري به وزير راه و شهرسازي، گفت: در رسيدگي به مشكل صدور اسناد مالكيت براي ساكنين كوي امام علي (ع) شهر اراك كه 50 هزار نفر جمعيت دارد، تسريع شود و به مشكل اين منطقه در خصوص نوسازي بافت‌هاي فرسوده توجه شود.
كريمي در ادامه در تذكري به وزير علوم،‌ افزود: رفع دغدغه شغلي و معيشتي كاركنان دانشگاه‌هاي پيام نور و علمي و كاربردي كه با تغيير ساختار آنها از طريق وزارت علوم به شدت نگران آينده شغل خود هستند توجه شود.
نماينده مردم اراك در تذكري به وزير امور اقتصاد و دارايي گفت: جلوگيري از تضييع حقوق سپرده‌گذاران موسسات مالي و اعتباري كه در سطح كشور در حال ساماندهي هستند به ويژه موسسه آرمان و ثامن در استان مركزي توجه شود.
اين نماينده مردم در مجلس دهم در تذكري به وزير صنعت، معدن و تجارت در خصوص رفع مشكلات معيشتي كارگران شركت‌هاي بزرگ و صنعتي اراك به ويژه شركت هپكو، گفت: براي رفع موانع و مشكلات واحدهاي توليدي و جلوگيري از واردات بي‌رويه كالاهاي خارجي كه امكان ساخت داخل دارد تلاش شود تا در اين شرايط كارگران دغدغه مشكل معيشت نداشته باشند.

** هر سه قوه ماموريت هاي خارجي خود را كاهش دهند
حسن كامران دستجري نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي با تسليت جان باختن عده اي از هموطنانمان در حادثه سقوط هواپيماي تهران- ياسوج گفت: پلاسكو، راه آهن و... كشته هاي بسيار دادند، اما چه اتفاقي افتاد كه بخواهد امروز در پي حادثه هواپيمايي رخ دهد، در واقع بايد پرسيد كدام دانه درشتي در پي اين حوادث دراز شد، درحالي كه بايد عالي ترين مقام هاي كشور پاسخگو بوده و توبيخ شوند، در غير اين صورت موضوع تكرار خواهد شد.
وي ادامه داد: شوراي عالي آب مصوباتي دارد كه اگر اجرا مي شد اكنون با اين همه مشكل در زاينده رود مشكل نبوديم و به نظر مي رسد اين شوراها فرمايشي است.
عضو كميسيون شوراها و امور داخلي كشور مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از سفرهاي خارجي مديران و كاركنان دولتي گفت: هر سه قوه بايد ماموريت هاي خود را اصلاح و كاهش دهند.

** تذكرات كتبي نمايندگان
ميرحمايت ميرزاده نماينده گرمي در تذكري به وزير اقتصاد گفت: علت عدم پرداخت مطالبات فرهنگيان توسط خزانه كشور چيست.
در ادامه حشمت الله فلاحت پيشه و شهروز برزگر و سيد حسين نقوي حسيني نمايندگان اسلام آباد غرب،‌سلماس و ورامين در تذكري به وزير آموزش و پرورش در خصوص توجه به نارضايتي مردم درباره حذف ناگهاني آزمون تيزهوشان ومدارس نمونه مردمي در شرايط زماني نامناسبت تذكر دادند.
در ادامه حشمت الله فلاحت پيشه، شهروز برزگر و سيد حسين نقوي حسيني و داود محمدي نمايندگان اسلام آباد غرب، سلماس، ورامين و تهران به وزير اطلاعات شناسايي و پيگيرد عوامل داراي رانت اطلاعاتي در اثر نوسانات اقتصادي و پولي اخير به ويژه در افزايش قيمت طلا و ارز صاحب درآمدهاي بادآورده و كلان شدند تذكر دادند.
سيد فاطمه حسيني‌ و پروانه مافي نمايندگان تهران به وزير كشور درخصوص ضرورت رسيدگي عاجل و برخورد قاطع با مسببين قطع درختان در مجتمع مسكوني كوي پليس در منطقه 16 تذكر دادند.
در ادامه سهيلا جلودار زاده نماينده تهران به اتفاق خانم و آقايان پروانه مافي، سيد فاطمه حسيني، عليرضا محجوب سميه محمودي ،محمود صادقي ، سيد حميده زرآبادي ، زهرا ساعي ، سيد فاطمه ذوالقدر و سكينه الماسي به وزير كار و تعاون و رفاه اجتماعي درخصوص عدم رعايت قانون كار در فروشگاه هاي زنجيره اي 'ال سي وا كي كي' تذكر دادند.
اصغر مسعودي نماينده مردم نيريز در تذكري به رييس جمهور و وزير نيرو گفت: متاسفانه تاكنون عليرغم قانون مصوبه و كارگروه هيچ اقدام عملياتي براي احياي بختگان صورت نگرفته است.
در ادامه جهانبخش محبي نيا نماينده مردم مياندوآب به وزير كشور در جلوگيري از برخورد وهم آميز با امورايثارگران با جانبازان تذكر داد.
حسينعلي حاجي دليگاني نماينده شاهين شهر به وزير كشوردرخصوص ضرورت تشكيل جلسه ويژه مديريت بحران با حضور مسولين كشوري ذيربط با موضوع آب در استان اصفهان با توجه به شرايط حادث شده و ايام نوروز تذكر داد.
در ادامه حسن نوروزي نماينده رباط كريم در تذكري به وزير آموزش و پرورش گفت: چرا وزارت آموزش و پرورش احكام ايثارگري كارمندان اين وزارتخانه را در برنامه ششم توسعه اجرا نمي كند.
عباس گودرزي نماينده بروجرد به وزير راه و شهرسازي بر لزوم رسيدگي به مسكن مهر بروجرد تذكر داد و گفت: آيا خانواده ما و شما مي توانند هفت طبقه بدون آسانسور بالا بروند در حالي كه با كمي پيگيري اين مشكل و اكثر مشكلات ديگر آنها قابل حل است.
در ادامه محسن بيگلري نماينده سقز به وزير اقتصاد و دارايي درخصوص علت عدم كنترل بازار ارز كه باعث ناآرامي و استرس به ملت ايران شده است چيست تذكر داد.
محمد ابراهيم رضايي نماينده خمين در تذكري به رييس جمهور گفت: چرا نسبت به كنترل رشد نرخ ارز به وظيفه خود عمل نمي كنيد اين امر موجب خسارت جدي به ارزش پول ملي و بروز مشكلات در اقتصاد است.
سيام**1058**محمد افضلي*ناشر:كاردان

سرخط اخبار سیاست