۱۶ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۴۴
کد خبر: 82821092
T T
۰ نفر

درگیری معترضان به سفر اردوغان با پلیس ایتالیا

۱۶ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۴۴
کد خبر: 82821092
درگیری معترضان به سفر اردوغان با پلیس ایتالیا

رم - ایرنا - رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه روز دوشنبه در حالی با پاپ فرانسیس رهبر مذهبی كاتولیك ها در واتیكان دیدار كرد كه گروهی از معترضان در كنار واتیكان با ماموران پلیس ضدشورش ایتالیا درگیر شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از رم، اردوغان كه شب گذشته در میان تدابیر شدید امنیتی به رم سفر كرده است، امروز به مدت 50 دقیقه پشت درهای بسته و تنها با حضور یك مترجم با پاپ فرانسیس در واتیكان دیدار و گفت و گو كرد. این نخستین ملاقات رئیس جمهوری تركیه با پاپ در واتیكان از سال 1959 به این سو به شمار می رود. در همین حال، گروهی از معترضین با شعار و نوشته 'اردوغان قاتل است' سعی بر برپایی تظاهرات و راهپیمایی بدون مجوز به سوی واتیكان داشتند كه با واكنش ماموران پلیس ضد شورش مواجه و یك نفر از آنان مجروح و دو نفر دیگر بازداشت شدند.
سفر رئیس جمهوری تركیه به رم، با اعتراضات گسترده مراكز اجتماعی و جامعه كردهای مقیم ایتالیا مواجه شده است. فعالان شبكه كردستان نشستی اعتراض آمیز علیه اردوغان در مجاورت واتیكان برگزار كرده اند كه همچنان ادامه دارد.
با توجه به خصوصی بودن این ملاقات كه در فضایی دوستانه و صمیمانه برگزار شد، مطبوعات ایتالیا اشاره ای به جزئیات آن نكردند، اما گفته می شود كه در باره موضوعات روز به ویژه موضع تركیه و واتیكان در مخالفت با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، بحران سوریه، جنگ اسرائیل علیه فلسطینیان و پناهجویان، صحبت كرده اند.
پاپ در این دیدار، یك مدال به شكل فرشته به اردوغان اهدا كرد و گفت: این فرشته صلح است كه شیطان جنگ را نابود می كند و نماد جهانی برپایه صلح و عدالت است.
اردوغان پس از دیدار با كاردینال 'پیترو پارولین' نخست وزیر واتیكان، برای ملاقات با سرجو ماتارلا رئیس جمهوری ایتالیا عازم كاخ ریاست جمهوری این كشور شد.
اردوغان قبل از سفر به ایتالیا، روابط آنكارا و رم را عالی خوانده بود. رئیس جمهوری تركیه امروز عصر با پائولو جنتیلونی نخست وزیر ایتالیا دیدار خواهد كرد.
اردوغان كه به همراه شماری از وزرا و همسرش به رم سفر كرده است، امشب به تركیه بازمی گردد. رئیس جمهوری تركیه عقیده دارد كه 20 میلیارد مبادلات تجاری سال گذشته (2017) این كشور با ایتالیا، می تواند تا سال2020 به 30 میلیارد یورو افزایش پیدا كند.
انجمن ملی دادگستری و فدراسیون ملی مطبوعات ایتالیا نیز در نامه ای خطاب به 'سرجو ماتارلا' رئیس جمهوری این كشور، از او خواستند تا در دیدار امروز با اردوغان، به موضوع نقض حقوق بشر در تركیه، توجه شود.
'نیكولا فراتویانی' دبیر حزب 'چپگرایان ایتالیا' ضمن انتقاد از عدم برگزاری كنفرانس مطبوعاتی از مقامات ایتالیایی خواست تا در مقابل فردی (اردوغان) كه به عقیده او 'نماینده یك رژیم خونین و بی رحم' است، محكم بایستند.
'متئو سالوینی' دبیر حزب راستگرای 'پیوند' نیز عقیده دارد: میزبانی از یك افراط گرای تركیه (اردوغان)، اقدامی شرم آور و نشان از تسلیم است و افزود: در صورت پیروزی حزب او در انتخابات آتی، تركیه هرگز وارد اتحادیه اروپا نخواهد شد.
اردوغان در باره عضویت تركیه در اتحادیه اروپا به روزنامه لاستمپا اظهار داشت: اتحادیه اروپا از ورود تركیه به این سازمان جلوگیری می كند، درحالی كه آنكارا خواهان پیوستن كامل به اتحادیه اروپاست.
همزمان با سفر اردوغان به واتیكان و رم، پلیس ضد تروریسم ایتالیا به حال آماده باش كامل درآمده است. دیدار اردوغان از رم، از حساس ترین اوقات در یك سال اخیر محسوب می شود به گونه ای كه تدابیر امنیتی در نظر گرفته شده برای محافظت از او، همسان با تدابیری است كه در مراسم پیمان رم اتخاذ شده بود. رئیس پلیس ایتالیا یك منطقه سبز را در مركز رم تعیین كرده كه برپایی هر نوع تظاهراتی در داخل آن ممنوع است.
معترضین همچنین در شبكه های اجتماعی علیه سفر اردوغان به رم نوشته اند: جنایات اردوغان بسیار زیاد است، دستان او آغشته به خون است، اردوگاه های پناهندگان و روستاهای كردنشین هدف مورد علاقه (وی) برای بمباران هستند. در عفرین (سوریه) جنایتی علیه بشریت درحال وقوع است كه همانند آن چیزی است كه در این سال ها به دست داعش در عراق و سوریه اتفاق افتاده است. اردوغان هرگز دست از حمایت تداركاتی و اقتصادی داعش بر نداشته است. اردوغان در تركیه نیز مرتكب جرایم بسیاری شده و خیلی از شهرهای كردستان (تركیه) را با خاك یكسان كرده و اهالی آن را كشته است.
اروپام**461**1486**

سرخط اخبار جهان