۱۶ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۱۷
کد خبر: 82820972
T T
۰ نفر
جریمه شدن آژانس های هواپیمایی متخلف و گرانفروش در برف اخیر

تهران- ایرنا- وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد كه دو آژانس هواپیمایی كه در بارش برف و سرمای اخیر اقدام به گرانفروشی بلیت به مسافران كرده بودند، از سوی سازمان حمایت از مصرف كنندگان و تولیدكنندگان جریمه شده و تذكر دریافت كردند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وزارتخانه یاد شده، این اقدام به دنبال اخبار روزهای اخیر مبنی بر افزایش 200 تا 300 درصدی نرخ بلیت هواپیما در مسیر پروازهای داخلی به دلیل تغییرات آب و هوایی و بارش برف توسط برخی از آژانس های هواپیمایی سطح شهر تهران انجام شد.
برپایه این گزارش، سازمان حمایت از مصرف كنندگان و تولید كنندگان با دستور كار قرار دادن این موضوع و هماهنگی با سازمان تعزیرات حكومتی در قالب گشت مشترك، نسبت به انجام بازرسی از تعدادی از آژانس های اصلی و چارتر كننده بلیت هواپیما و واحدهای صنفی مستقر در ترمینال های یك و 2 فرودگاه مهرآباد مبادرت كرد.
به دنبال این اقدام و گزارش های واصله مبنی بر گرانفروشی بلیت هواپیما توسط آژانس هواپیمایی «خسروان سیر ایرانیان»، از آژانس فوق بازرسی و با توجه به خرید اینترنتی صورت گرفته مشخص شد آژانس مذكور اقدام به گرانفروشی و فروش بلیت یكطرفه از اهواز به تهران به مبلغ 6 میلیون و 200 هزار ریال، مشهد به تهران به مبلغ هفت میلیون ریال و كیش به تهران به مبلغ پنج میلیون ریال می كند.
بر این اساس، با تنظیم صورتجلسه با توجه به احراز تخلف گرانفروشی نسبت به تنظیم برگ گزارش بازرسی به مبلغ 2 میلیارد و 500 میلیون ریال برای واحد فوق اقدام شد. ضمن اینكه همه قیمت های فروش پروازهای چارتری شركت مذكور تحت بررسی است و مبالغ اضافه دریافتی به ذینفعان مسترد خواهد شد.
برپایه گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، همچنین با بازرسی های انجام گرفته و براساس دریافت شكایت علیه آژانس هواپیمایی «بیكران گشت» مبنی بر گرانفروشی بلیت هواپیما به مبلغ 16 میلیون ریال، گشت مشترك با حضور در محل آژانس مبلغ فوق را به حساب شاكی واریز و رضایت شاكی را جلب كرد.
در ادامه اقدام های سازمان حمایت، مشخص شد با توجه به بارش ناگهانی برف و تاخیر طولانی مدت پروازها و سرگردانی مسافران در فرودگاه مهرآباد تهران، برخی از واحدهای صنفی مستقر در ترمینال های یك و 2 با سوء استفاده از شرایط موجود اقدام به گرانفروشی و عرضه مواد خوراكی و غذایی با نرخ های نامتعارف به مسافران كرده اند كه با بازرسی از همه واحدهای صنفی ترمینال یك و 2 فرودگاه و تذكر به رعایت نرخ های مصوب و متعارف، برای هشت واحد متخلف برگ گزارش بازرسی توسط بازرسان اتاق اصناف تهران صادر شد.
گزارش سازمان حمایت از مصرف كنندگان و تولید كنندگان حاكی است، با توجه به نزدیك شدن ایام پایانی سال و آغاز سفرهای نوروزی و به منظور ایجاد هماهنگی و هم افزایی در چگونگی نظارت و برخورد با تخلفات مربوطه توسط دفاتر خدمات مسافرتی و سایت های اینترنتی فروش بلیت، مقرر شد در روزهای آینده جلساتی در اداره كل تعزیرات حكومتی استان تهران با حضور نمایندگان دستگاه های ذی ربط (سازمان هواپیمایی كشوری، سازمان حمایت از مصرف كنندگان و تولیدكنندگان، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و چند نهاد دیگر) برگزار و تدابیر و تمهیدات لازم برای اقدامات بازدارنده و كنترل بازار اتخاذ شود.
به گزارش ایرنا، بارش برف در روزهای هفتم و هشتم بهمن ماه جاری كه حدود 20 استان كشور را تحت تاثیر خود قرار داد، شبكه حمل و نقل كشور را دچار مشكل كرد؛ بسته شدن فرودگاه های مهرآباد و امام خمینی (ره) و نیز آزادراه ها و راه های اصلی كشور بخشی از مشكلاتی بود كه مردم و بویژه مسافران را دچار مشكل كرد.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: @IRNAeco
اقتصام* 3065*
تنظیم: محمد ملك دار* انتشار دهنده: زهرا هجینی نژاد
۰ نفر