۱۶ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۰۸
کد خبر: 82820476
T T
۰ نفر
نجات محكوم به اعدام از چوبه دار در آبدانان

ايلام - ايرنا - رويش گل دوستي در بوستان بخشش اين بار در شهرستان آبدانان جوانه زد و محكوم به اعدامي را از چوبه دار رهايي بخشيد.

به گزارش ايرنا، دوستي ، مهرباني و محبت يكي از انعام شيرين الهي است كه در وجود انسان نهاده شده و سعادت ، سلامت ، عزت و آرامش فردي و اجتماعي اين خليفه خدا نيز در آن تعبيه شده است.
صلح و سازش باعث خشنودي خدا و نزول رحمت الهي در جامعه شده و سرور و سلامت در پي دارد و دشمني و دوري و تفرق خشم خدا و خشونت بندگان را ببار مي آورد.
بندگان موظف به اجراي آموزه هاي معبود بوده و ماموريم تا به گرد شمع شاخص و ميوه شيرين تفاهم تجمع كنيم و به ريسمان رستگاري خداي خويش چنگ زنيم تا طعمه وسوسه هاي شيطان شياد نشويم.
ما از خالق خود امر به همراهي و همياري و شور و شادي و شفقت شده ايم تا دنيا از وجود ما آباد شود و تاريخ به حضورمان مفتخر گردد، به حكم حاكم مطلق عزت ، امنيت ، آرامش و عظمت در فضاي تفاهم و تشريك مساعي تامين مي شود و خواري و خصومت در تفرقه و تخاصم.
خداي مهرآفرين ما را به خلعت عقل و خرقه آگاهي رهين منت خود كرده و راه و چاه را نيز در مقابلمان قرار داده است، اگر رخت عقل به تن كنيم ، آرامش و رفاه در انتظارمان است اما چنانچه مغلوب احساس خود شويم در عذاب عالم و آخرت گرفتار خواهيم شد.
آري: اين آموزه خدايي از سوي 2 طايفه بزرگ در آبدانان تجلي يافت و در ايام دهه مباركه فجر انقلاب اسلامي آسمان انسانيت را گلباران و هزاران قلوب مكدر را با طراوت و فاصله آنها را به صفر رسانيد و يك شهرستان 55 هزار نفري را متحول و متاثر از اين اقدام خداپسندانه كرد.
صدها مصلح ، معتمد و خيرخواه با شركت در يك آئين بزرگ صلح و سازش گل دوستي و صلح و صفا را در بوستان تفاهم به رويش رساندند و به تخاصم و دشمني چندين ساله 2 طايفه بزرگ آبدانان و دره شهر پايان دادند.
در اين مجلس مقدس همه مصلحين خيرخواه از آبدانان ، ايلام و دهلران گرفته تا انديمشك و موسيان در روستاي پشت قلعه آبدانان گردهم آمدند تا به خصومت مزمن 2 طايفه زيني وند و ناصر عالي خاتمه دهند.
در اين همايش همدلي و اتحاد كه جمع زيادي از اكابر و عشاير اعم از سادات معظم، روحانيون، قضات ، مديران و اقوام كرد و لر و كايد خورده و عرب و لك و بالاگريوه دركنار همديگر قرار گرفته و عزم خود را جزم تا اثرات سوزنده يك قتل و خونريزي را با نسيم رحمت الهي بزدايند، با تلاش ، كوشش و تبيين و تفسير آيات نوراني قرآن و روايات و سيره معصومين (ع) موفق شدند رضايت اولياي دم را جلب و جان قاتل را از پاي چوبه اعدام نجات دهند و با لطف و محبت و معرفت طايفه ناصر عالي جان ديگري به اين انسان هديه كنند.
رئيس دادگستري شهرستان آبدانان در اين اجتماع بزرگ گفت: در نخستين روزهاي سال 94 درگيري 2 نفره بين 2 خانواده عشايري در منطقه كوهستاني ديناركوه بوقوع مي پيوندد كه فردي با بكارگيري سلاح جنگي مرحوم اركان صيدي را هدف قرار داده و به قتل مي رساند.
ابراهيم سبزواري افزود: بدنبال اين حادثه تاسف بار پس از اقدامات اوليه قضايي و طي مراحل انتظامي و امنيتي و تكميل پرونده و تشكيل جلسات رسيدگي ، قاتل در محاكم قضايي مركز استان به اعدام محكوم و حكم وي نيز تاييد و در آستانه اجرا قرار گرفت.
وي اضافه كرد: با توجه به جو طوايفي و عشيره اي حاكم در منطقه و گستره جمعيتي طايفه مقتول در ابتدا بيم آن مي رفت كه تحركات و تلاش اقوام مقتول براي انتقام فضاي شهرستان را نا امن و مشكلاتي براي متوليان امنيت ببار آورد اما فهم بالا و درايت و تفوق فرهنگي طايفه ناصرعالي و اوج همكاري بزرگان اين طايفه با مسئولان قضايي و امنيتي و انتظامي باعث شد كوچكترين حركت ضد امنيتي و خلاف قانون در اين راستا بوجود نيايد.
قاضي سبزواري با تقدير از مساعي و خويشتنداري طايفه ناصر عالي گفت: با پيگيري معتمدان و مصلحان حوزه جنوب و مسئولين زندان مركزي استان ايلام و بزرگ منشي و شعور سرشار خانواده مقتول و طايفه و اقوام با گذشت از حق شرعي و قانوني خود قاتل را عفو و زندگي دوباره اي به اين شخص هديه كردند.
رئيس دادگستري شهرستان آبدانان با تجليل از نقش سازنده بزرگان ، شيوخ و مصلحان تاكيد كرد: شهامت ، شجاعت و قانونگرايي و روح تفاهم و تشريك مساعي طايفه شريف ناصر عالي الگوي موفق و سازنده اي است براي ديگر طوايف و اقوام و عشاير تا با نگاه ژرف به اين اقدام خداپسندانه آنان ، ديگر مشكلات و تخاصمات ناشي از قتل و تعدي در منطقه با پادر مياني خيرين به صلح ، صفا و صميميت تبديل شود.
فرماندار شهرستان آبدانان نيز با تقدير از خانواده مقتول گفت: اين تصميمات مهم و مشاركت با متوليان جامعه زمينه ساز توسعه متوازن و نهادينه شدن امنيت اجتماعي در منطقه مي شود.
مجيد عسگري ابراز اميدواري كرد با احساس مسئوليت بزرگان ايلات و طوايف شاهد ارتقاي امنيت فردي و اجتماعي در منطقه باشيم.
طايفه ناصرعالي با 15 هزار نفر جمعيت يكي از طوايف مهم و اثرگذار در سطح استان ايلام است كه با گذشت از اين حق و صلح و سازس دوستي با طايفه بزرگ زيني وند ضريب امنيت و آرامش اجتماعي در شهرستان آبدانان تقويت مي شود.
نگارش: سيد حرمت الله موسوي مقدم ** انتشار دهنده:حسن كهزاديان
7174/6119

سرخط اخبار استان‌ها