۱۵ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۵۸
کد خبر: 82819692
T T
۰ نفر
معاون توسعه روستایی: بانك ها حق طلب سند شهری برای ارایه تسهیلات روستایی ندارند

اهواز - ایرنا - معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با تاكید بر اینكه بانك ها حق طلب سند شهری برای ارایه تسهیلات روستایی ندارند، گفت: روستاییان پس از دریافت وام اشتغالزایی برای مدت سه سال اقساط پرداخت نمی كنند.

به گزارش ایرنا سید ابوالفضل رضوی روز یكشنبه در همایش اشتغال پایدار روستایی و عشایری در اهواز با بیان اینكه برای وام اشتغال كه به روستاییان اعطا می شود 6 سال زمان پرداخت اقساط در نظر گرفته شده اظهار كرد: با ارایه وام‌هایی با نرخ چهار درصد به روستاییان و عشایر مرزنشین و با نرخ 6 درصد به سایر روستاییان تفاوت میان روستانشینان و عشایری كه تا امروز به آنان كم لطفی شده را باید جبران كرد.
وی افزود: تسهیلات اشتغالزایی روستایی به همه پروژه هایی اشتغال پایدار و دارای افزایش درآمد كه روستاییان توان پرداخت اقساط آن را دارند در حوزه های مختلف مانند گردشگری، صنایع دستی، صنایع فرآوری، صنایع تبدیلی، گلخانه‌ای و دامپروری های صنعتی تعلق می گیرد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: وثیقه های مورد نیاز برای این تسهیلات مكان اجرای پروژه و ماشین آلات آن است؛ اگر ارزش مكان و ماشین های پروژه جوابگوی وثیقه تسهیلات نبود سند روستایی در روستا یا سند ملكی در روستا به عنوان وثیقه پذیرفته می‌شود.
رضوی بیان كرد: همچنین برای شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت وام با كارمزد 10 درصد پرداخت می شود.
وی با بیان اینكه اولویت این وام ها به طرح هایی تعلق می گیرد كه افراد با هم مشاركت اقتصادی داشته باشند گفت: اگر افراد شركت های تعاونی یا سهامی خاص ایجاد كنند اولویت بسیار بیشتری برای دریافت وام خواهند داشت.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ادامه داد: 30 درصد از اعتبارات سهم هر استان برای رقابت میان استان ها لحاظ شده، و استان‌ها تا پاییز سال آینده فرصت دارند كه اعتبارات را جذب كنند اگر این كار انجام نشود سهم 30 درصد هر استان به استانی كه بتواند جذب داشته باشد اختصاص خواهد یافت.
وی ادامه داد: برای استان خوزستان علاوه بر اعتبارات كشوری مبلغ 400 میلیارد ریال از بانك سینا و 100 میلیارد ریال از بانك پارسیان نیز به این منظور تخصیص یافته است.
رضوی با بیان اینكه روستاها مكان تولید هستند و روستاییان و عشایر به عنوان تولید كنندگان ذیحق خدمت هستند اظهاركرد: باید برای افزایش تولید ملی و تولید ثروت اقدامات جدی انجام داد كه دادن تسهیلات كمر بهره به روستاییان و عشایر در این راستاست.
وی یادآورشد: نباید اجازه دهیم طرح‌هایی ارایه شود كه وام گیرنده بدهكار باقی بماند یا وام گیرنده پول تسهیلات را در محلی غیر از محل تعیین شده برای ایجاد اشتغال صرف كند از این رو نظارت جدی هم درون استان و هم در سطح كشور باید انجام شود.
به گزارش ایرنا متقاضیان برای بهره مندی از تسهیلات روستایی می توانند درخواست خود را در سامانه جامع تسهیلات روستایی به ثبت برسانند و اطلاعات مورد نظر را از آن محل كسب كنند.
گزارش های دریافتی حاكیست كه بانك ها سندهای روستایی را برای وثیقه دادن این تسهیلات قبول نكرده اند كه اعتراض و گلایه روستاییان را در پی داشته است.
7164/ 6037
خبرنگار: عاطفه جوادی ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

سرخط اخبار اقتصاد