۱۵ بهمن ۱۳۹۶، ۸:۲۰
کد خبر: 82818927
T T
۰ نفر
كاهش ورودی بیمارستان ها در گرو توجه ویژه به اقتصاد سلامت است

تهران – ایرنا -رئیس انجمن جراحی زانو، آرتروسكوپی و آسیب های ورزشی ایران معتقد است برای جلوگیری از تحمیل هزینه های گزاف به نظام سلامت كشور باید اقتصاد سلامت را بعنوان مراقبت های بهداشتی و مدیریت مصرف بهینه در حوزه بهداشت و درمان را بیش از گذشته مورد توجه قرار داد.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، دكتر محمد رازی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، با اشاره افزایش بسیار شدید هزینه های درمانی در برخی كشورها از جمله ایران اظهاركرد: البته این هزینه ها در كشورهای پیشرفته با اقدامات پایه ای در ابعاد آموزشی و فرهنگی و در سایه اقتصاد سلامت به خوبی كنترل شده است.
اقتصاد سلامت به طور كلی علمی است كه به مطالعه و بررسی كمیت، قیمت و ارزش منابع محدودی كه برای بهداشت و درمان اختصاص می یابند، پرداخته و نحوه تركیب این منابع را جهت تولید خدمتی معین معرفی می كند كه به بالاترین بهره دهی و كارایی منجر شود. همچنین رویكرد كلان این علم، رابطه متقابل بین سلامت و منابع این بخش را با سایر متغیرهای كلان اقتصادی از جمله رشد اقتصادی مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد
دكتر رازی با تاكید براینكه، طبق اقتصاد سلامت هزینه های پیشگیری به مراتب كمتر از درمان است، یكی از دلائل اصلی افزایش حجم مراجعات ناشی از انواع و اقسام بیماری ها و آسیب ها از جمله آسیب های زانو و تحمیل هزینه های بالا به اقتصاد كشور را بی توجهی به اقدامات پیشگیرانه در كشور دانست.
وی ادامه داد: اورژانس های بیمارستان ها و مراكز درمانی هر روز با ازدحام و جمعیت متقاضی روبرو هستند و در این بین نیز همواره تاكید می شود كه باید تعداد بیمارستان ها و مراكز درمانی افزایش یابد، ضمن اینكه این مراكز نیازمند پزشكان متخصص در رشته های گوناگون هستند، هر چند در حال حاضر پزشكان زیادی در كشور تربیت شده اند.
رئیس انجمن جراحی زانو، آرتروسكوپی و آسیب های ورزشی ایران توجه و سرمایه گذاری در بهبود زیرساخت های آموزش و فرهنگ را از ضرورت های شكوفا شدن اقتصاد سلامت در جامعه دانست و گفت:در اصل باید با انجام اقدامات فرهنگی و آموزشی پایه ای ورودی های بیمارستان ها و مراكز درمانی كاهش یابند كه این خود در كاهش هزینه های درمانی كشور بسیار اثرگذار خواهد بود.
وی با اشاره به محدودیت های بودجه ای حوزه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیان اینكه، این خود عامل بسیار مهمی توجه هرچه بیشتر به اقتصاد سلامت را بدنبال خواهد داشت گفت: بخش بهداشت با اقتصاد سلامت رابطه مستقیم دارد به طوری كه كاهش هزینه های سلامت در گرو پیشگیری است.
رازی ضمن تاكید بر اینكه پیشگیری هزینه‌های بسیار كمتری نسبت به درمان دارد، گفت: هزینه‌های پیشگیری در اقتصاد سلامت بسیار كمتر از درمان بوده و به همین خاطر كنترل بسیاری از بیماری‌ها با ااقدامات پیشگیرانه انجام می‌شود.
وی با تاكید براینكه، اقتصاد سلامت به بخش خاصی از دولت مربوط نمی شود و تمام دستگاه ها و سازمان ها در این اقتصاد می توانند دخیل باشند افزود: بعنوان مثال اگر نظام آموزشی یك سرباز در محل خدمت بصورت صحیح و همراه با نظم و استانداردهای لازم باشد، دیگر زانوی این سرباز دچار آسیب دیدگی نخواهد شد و این قبیل موارد خود بخود در كاهش شدید هزینه درمانی كشور اثربخش خواهد بود.
رئیس انجمن جراحی زانو، آرتروسكوپی و آسیب های ورزشی ایران ادامه داد: علاوه بر این، تا هنگامی كه محیط زیست در كشور به دلائل مختلف از جمله وجود خودروهای سبك و سنگین غیراستاندارد و دودزا آلوده همراه باشد و مردم مجبور باشند در همین هوای آلوده تردد و حتی ورزش كنند، این مسائل به طور حتم هزینه های بخش درمان كشور را افزایش خواهد داد.
وی گفت: هنگامی كه پلیس راهنمایی و رانندگی نظم در تردد در معابر را نهادینه كند این خود بسیاری از حوادث رانندگی را كاهش خواهد داد ضمن اینكه از بسیاری از نزاع ها، استرس و آسیب های روحی كه همراه با افزایش هزینه های جسمی و روان درمانی است جلوگیری خواهد كرد.
رازی گفت: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از مراجعات به مطب های متخصصان ارتوپدی كشور ناشی از آسیب هایی كه از برخورد با خودرو یا موتور بخصوص در ناحیه زانو ایجاد شده است، در حالی كه این مسئله با این گستردگی در بسیاری از نقاط دنیا دیگر مشاهده نمی شود چراكه از كودكی آموزش های لازم در خصوص شیوه های صحیح تردد در معابر داده می شود و در این كشورها مسیر تردد خودرو و عابر پیاده بصورت بسیار دقیق مشخص و توجه به آن نهادینه شده است.
رئیس انجمن جراحی زانو، آرتروسكوپی و آسیب های ورزشی ایران ضمن تاكید بر اهمیت و نقش آموزش های عملی دوران ابتدایی در شكل گیری شخصیت شهروندان به هنگام بزرگسالی، یادآور شد كه امروزه عصر ارتباطات است و شهروندان با داشتن یك گوشی همراه از اتفاقات سراسر جهان باخبر می شوند، گفت: در حال حاضر شیوه آموزشی بسیاری از رفتارهای اجتماعی محدود به مباحث تئوریك نیست بلكه همراه با آموزش های عملی است و كودكان را از همان دوران طفولیت با موضوعاتی از جمله نحوه عبور از خیابان، استفاده صحیح از ابزار آلات از جمله لوازم برقی و حركات ورزشی به منظور كاهش هزینه های درمانی آشنا می كنند.
رئیس انجمن جراحی زانو، آرتروسكوپی و آسیب های ورزشی ایران معتقد است: در حال حاضر و در شرایطی كه تامین منابع پایدار برای طرح تحول نظام سلامت بعنوان یكی از اصلی ترین دغدغه‌های دستگاه‌‍‌های مرتبط با سلامت كشور با مسائلی مواجه است، برای جلوگیری از تحمیل هزینه های گزاف به نظام سلامت كشور بایستی اقتصاد سلامت را كه در واقع مدیریت مصرف بهینه در حوزه بهداشت و درمان محسوب می شود بیش از گذشته مورد توجه قرار داد.
علمی ** 1836 **1440
خبرنگار:یوسف درویشی** انتشار: گلشن
۰ نفر