دبيركل حزب تمدن اسلامي: بازيگران ابريشم نوين بزرگترين مقسوم عليه مشترك خود را پيدا كنند

تهران - ايرنا - دبير كل حزب تمدن اسلامي گفت: بازيگران ابريشم نوين بايد بزرگترين مقسوم عليه مشترك في مابين خود را پيدا كنند و به دو سوي اين تعامل بينديشند، يكي پر از توان و پتانسيل و ديگري نوپا در مسير پيشرفت و توسعه.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب ايرنا، سيدمحمد ميرمحمدي روز شنبه در بيست و نهمين كنفرانس بين المللي احزاب آسيايي و دومين كنفرانس بين المللي راه ابريشم اظهار داشت: آنچه در دنياي پرشتاب، پرتنش و بعضا بي حساب امروز ضروري به نظر مي رسد توان گفت و گوي چند جانبه در كشورها و فضاي بين الملل است.
وي ادامه داد: احزاب سياسي بايد توان گفت و گوي با مردم و هواداران خود را در مرحله نخست داشته باشند، قابليت گفت و گوي احزاب با يكديگر در فضاي سياسي درون جغرافيايي خود ضرورت دوم و در نهايت اهميت توانمندي گفت و گوي احزاب در سطح بين المللي است.
ميرمحمدي گفت: امروز رهبران ده ها حزب و سازمان سياسي و همچنين اقتصادي گرد هم جمع شده اند تا ديالوگ تفاهمي و ارزش آور پيرامون يك مفهوم سياسي، اقتصادي و اجتماعي را پيگيري كنند. مفهومي به بلنداي چند هزار سال از تاريخ بخش وسيعي از جهان يعني مفهوم جاده ابريشم.
وي افزود: حاكميت رويكرد اعتدالي مبتني بر تحزب پس از چند دهه بر نظام مديريت جوامع آسيايي مي تواند عقلانيتي توليد كند كه تدبير با دغدغه عمل و آرامش بخشي به زندگي اجتماعي را در اين جوامع به ظهور رسانده و با فراهم كردن بستري براي تمرين مشاركت و مدارا رفتارهاي افراطي، عجولانه و به دور از مصلحت و دورانديشي را طرد كند.
ميرمحمدي با بيان اين كه اسلام، مكتب عدل، اعتدال و امت اسلامي امت ميانه و معتدل است، گفت: نظام آن عادلانه و بر محور ميانه روي و پرهيز از افراط و تفريط است. اعتدال ورزي به عنوان يكي از ويژگي هاي تمدن اسلامي است كه متاسفانه در سال هاي اخير استبداد و استعمار جلوه اي خشن و تندرو از جوامع اسلامي را ساخته و پررنگ كرده است و با بازگشت به اصول بنيادين اعتقادي و استفاده از ظرفيت هاي نوين از جمله نظام حزبي مي توان اين دوران را پشت سر گذاشت.
وي گفت: مسير ابريشم فراز و فرودهاي بسياري به خود ديده است، پهنه اي مكاني و زماني مملو از همكاري ها و تعارضات، دوستي ها و جنگ ها؛ مسيري كه با فلسفه تجارت شكل گرفت و ليكن پارامترهاي اجتماعي، سياسي و فرهنگي را تحت تاثير خود قرار داد.
به گزارش ايرنا، بيست و نهمين نشست كميته دائمي كنفرانس بين المللي احزاب آسيايي(ICAPP) و دومين كنفرانس ويژه 'راه ابريشم' از روز گذشته –جمعه- با سخنراني سيدعباس عراقچي معاون سياسي وزير خارجه و با حضور شخصيت هاي سياسي و حزبي جمهوري اسلامي ايران و كشورهاي مختلف جهان در محل سالن اجلاس سران در تهران آغاز به كار كرد.
اين كنفرانس دو روزه به ميزباني حزب موتلفه اسلامي با مشاركت صد نفر از رهبران، دبيران كل و مقامات ارشد 40 حزب و سازمان سياسي از 25 كشور آسيايي و نيز مسوولان سازمان‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي برگزار و عصر امروز -شنبه- نيز به كار خود پايان مي دهد.
شركت كنندگان در اين رويداد بين‌المللي در نشست‌هاي مختلف در سه موضوع اصلي «نقش احزاب در كاهش تنش‌ها و مواجهه با افراط‌گرايي» ، «احزاب و توسعه پايدار شهري» و «نقش احزاب در توسعه سياسي، تبادل فرهنگي و گسترش مبادلات تجاري در مسير راه ابريشم» سخنراني كرده اند.
سيام **1751**6984
خبرنگار: امير خانزاده

سرخط اخبار سیاست