۱۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۳۲
کد خبر: 82817971
T T
۰ نفر
آل اسحاق: جهان برای سامان پیدا كردن باید با خاورمیانه وارد روابط تجاری و سیاسی شود

تهران- ایرنا - رییس اتاق مشترك بازرگانی، صنایع ، معادن و كشاورزی ایران و عراق تاكید كرد: مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی منطقه گویای این است كه اگر در آینده جهان بخواهد سامان یابد باید با خاورمیانه وارد مناسبات تجاری و سیاسی شود.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب ایرنا، یحیی آل اسحاق روز شنبه در دومین روز از بیست و نهمین نشست كمیته دائمی كنفرانس بین المللی احزاب آسیایی و دومین كنفرانس ویژه راه ابریشم افزود: خاورمیانه در تمامی حوادث دنیا نقش بسزایی داشته و اخبار روزانه بیانگر این است كه مهم ترین اتفاقات دنیا در این منطقه رخ می‌دهد و از نظر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اهمیت بالایی دارد.
وی خاطرنشان كرد: این مساله كه مسئولان كشورهای منطقه آسیا توانسته ‌اند در 29 اجلاس مسائل این منطقه را تبیین كنند بسیار قابل تحسین است و ما می‌ دانیم كه آینده جهان از آسیا نشات خواهد گرفت.
رییس اتاق مشترك بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: اگر بخواهیم آینده درخشانی داشته باشیم باید رابطه اساسی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان كشورهای آسیایی صورت بگیرد و امیدوارم اگر خواهان جریان اصلاحی و توسعه پایدار هستیم استراتژی تجاری را در درجه اولویت قرار دهیم.
آل اسحاق افزود: به نظر بنده همراه شدن موضوع جاده ابریشم با احزاب در این اجلاس كاملا درست است و بنده این انتخاب را تبریك می‌گویم و ما باید بتوانیم به كمك هم توسعه پایداری را در منطقه شكل دهیم.
وی تاكید كرد: مسائل تجاری منطقه احتیاج به برنامه‌های اجرایی دارد و اگر بخواهیم این فكر پایدار شود باید مسائل كاربردی را با آن توأم كنیم.
رییس اتاق مشترك بازرگانی ایران و عراق گفت: این اجلاس می ‌تواند به كمیته ‌ای تحقیقاتی در راستای تاسیس شركت‌ های مشترك گردشگری تبدیل شود چرا كه منطقه‌ای كه ما در آن قرار داریم ظرفیت‌های اجرایی بالایی داشته و می‌تواند اهداف سیاسی و تجاری ما را محقق كند.
وی ادامه داد: لازم است تا كمیته ‌ای به منظور بررسی پروژه‌های اجرایی در راستای تشكیل چندین شركت به روز گردشگری و حمل و نقل در دستور كار قرار گیرد.

** شرق و غرب آسیا به یكدیگر نیازمند هستند
محمدرضا مجیدی دبیركل مجمع مجالس آسیایی هم گفت: قرن حاضر 'قرن آسیا' نامیده شده و وجه تسمیۀ این نامگذاری باید از منظرهای گوناگون مورد بررسی و كنكاش قرار گیرد. این قارۀ كهن نه تنها پرورشگاه فرهنگ های غنی و مهد تمدنهای بزرگ است بلكه در غرب و شرق خود خاستگاه ادیان بزرگ و آیین های تاریخی است كه نشان از تنوع و پویائی دارد.
وی خاطرنشان كرد: شناخت این تنوع و تعمیق ارتباطات میانفرهنگی نیازمند شكل دادن به گفتوگوهای فرهنگی است.
وی افزود: برای تعمیق گفت وگوهای فرهنگی آسیایی و استفاده از این ظرفیت در مسیر ارتقای سطح همكاری های آسیایی ضروری است اجزای آسیا در شرق و غرب و شمال و جنوب آن بیش از پیش یكدیگر را بشناسند و در مسیر تعارف و شناخت متقابل حركت كرده و این شناخت مقدمهای برای شناساندن هویت آسیایی به جهانیان شود. ظرفیت های مختلفی برای گسترش دامنۀ گفت وگوهای آسیایی وجود دارد كه باید در رویكردی هم افزایانه از این ظرفیت ها بهره گرفت.
مجیدی تصریح كرد: امروزه از جاده ابریشم نوین سخن به میان میآید و برخی از كشورهای حاشیة این جاده طرحهایی برای احیای آن ارائه میكنند. این نماد تاریخی ارتباطات میان فرهنگها و تمدن های قدیم در شرق و غرب عالم می تواند در عصر ارتباطات نوین بازتعریف شده و با بهره گیری از توان های پراكنده، شبكه ای از ارتباطات میان فرهنگی قوی شكل داد كه در سایر حوزه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیز آثار مثبتی داشته باشد. مقدمۀ این امر، اجماعسازی در نوع نگاه به این فرصتها در آسیا است.
دبیركل مجمع مجالس آسیایی ادامه داد: امروز برای این كه آسیا بتواند بیش از گذشته در عرصههای بین المللی ایفای نقش كند باید در مسیر هماهنگی، همكاری و همگرایی حركت كند. آسیای متحد الزاماتی دارد كه باید به آنها توجه كرد. طرح های همگرایی قاره ای، منطقه ای و زیرمنطقه ای باید بر محور اشتراكات فرهنگی و البته تنوع فرهنگی و منافع مشترك ملتها به صورت عملیاتی تعریف شود. باید آسیایِ مردم، در كنار آسیایِ هیأت های حاكمه با ایفای نقش فعال آسیای نخبگان، پیوند لازم را پیدا كرده تا بتواند در مسیر همگرایی شایسته حركت كند.
مجیدی تاكید كرد: باید با مطالعات علمی و بهره گیری از مراكز تحقیقاتی و دانشگاهی ایستگاههای گوناگون همگرایی آسیایی تعریف شود و با رویكرد آرمانگرایی واقعبینانه سطوح مختلف همگرایی تعریف و در مناطق مختلف برنامه های اقدام تنظیم شود. مناطق و زیرمناطقی كه درجات پیشرفته تری از همكاری و همگرایی دارند به كمك مناطقی بشتابند كه در مراحل اولیة هماهنگی در مسیر همگرایی قرار دارند.
وی افزود: شرق و غرب آسیا به یكدیگر نیازمند هستند. یكی دارای منابع فراوان و سرشار از جمله انرژی، و دیگری نیازمند این منافع و البته صاحب فناوریهای نوین و پیشرفته است كه می توانند مكمل هم باشند وبنیان این مكملیت با تعاملات فرهنگی استوار می شود.
دبیركل مجمع مجالس آسیایی خاطرنشان كرد اگر این بنیان ها درست و دقیق پی ریزی شوند ساختمان همگرایی آسیایی از استحكام لازم بهرهمند خواهد بود و خواهد توانست نقش سازندۀ خود را در روابط بین المللی ایفا كند. طبیعتاً رویكرد این همكاری رویكردی برد-برد برای مردم آسیا و دولتهای آسیا در مناطق مختلف آن خواهد بود.
مجیدی اظهار داشت: چنین آسیایی نه تنها میتواند خود را اداره كند بلكه میتواند به ادارۀ عادلانۀ جهان بر اساس نظمی نو و دمكراتیك كمك كند. نخبگان آسیا باید برای دفاع از هویت آسیایی، طرح های مخرب تجزیۀ هویتی آسیا را شناسایی كرده و با آنها مقابله كنند.
وی تصریح كرد: طرح هایی كه با جعل اصطلاحاتی دور از حقایق و واقعیات مانند خاور نزدیك، میانه و دور با رویكردی اروپامحورانه در صدد چندپاره كردن آسیا بوده و هستند. باید سازوكارهای همگرایی آسیایی را بر پایه تنوع فرهنگی آسیا تعریف كرد؛ سازوكارهایی كه محور آنها تقویت پیوندهای مردم این قارۀ كهن باشد. در این زمینه سطوح و انواع مختلف دیپلماسی به ویژه دیپلماسی مكمل و موازی در كنار دیپلماسی رسمی به خدمت گرفته شود.
به گزارش ایرنا، بیست و نهمین نشست كمیته دائمی كنفرانس بین المللی احزاب آسیایی(ICAPP) و دومین كنفرانس ویژه 'راه ابریشم' از روز گذشته با حضور شخصیت های سیاسی و حزبی جمهوری اسلامی ایران و كشورهای مختلف جهان در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است.
این كنفرانس بین المللی عصر امروز به كار خود پایان می دهد.
سیام**9314**6984
خبرنگار: امیر خان زاده**انتشار:مهرنوش خانزائی
۰ نفر