۱۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۵۲
کد خبر: 82817756
T T
۰ نفر
تدوین 15 برنامه ملی برای افزایش مشاركت مردم در پیشگیری از جرم

گرگان - ایرنا- مدیركل مشاركت های مدنی قوه قضائیه از تدوین 15 برنامه ملی برای افزایش مشاركت مردم در پیشگیری از وقوع جرم خبر داد و گفت: این برنامه ها به معاونت های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم برای اجرا در سال 97 ابلاغ شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از دادگستری گلستان، سیدعلی اصغر رفاهی روز شنبه در همایش استانی هدایت راهبردی و سازماندهی دیده بانان پیشگیری در گلستان اظهار كرد: مهمترین این طرح ها كه سال آینده در دستور كار قوه قضائیه قرار دارد، طرح دیده بانان پیشگیری است.
وی افزود: در قالب این طرح افراد با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مردمی (سجام ) برای مشاركت در كاهش آسیب های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم ثبت نام می كنند.
به گفته رفاهی، این افراد گزینش شده و آموزش می بینند تا آسیب‌ها، جرائم و بزهكاری‌های موجود در محل زندگی خود را كه از چشم قانون دور مانده است شناسایی و در سامانه پیشگیری ثبت كنند.
وی اضافه كرد: گزارش‌های این افراد پس از ثبت، بررسی و در صورت نیاز برای انجام اقدامات قضایی، انتظامی یا پیشگیرانه به دستگاه های مربوطه فرستاده می شود.
مدیركل مشاركت های مدنی قوه قضائیه گفت: هم اكنون 23 هزار نفر به عنوان دیده بان پیشگیری در كشور فعالیت می كنند.
رفاهی، توانمندسازی سازمان های مردم نهاد، تشكیل و راه اندازی بنیاد صیانت از خانواده، توانمند سازی دهیاران، اعضای شوراهای شهر و روستا و استفاده از ظرفیت مساجد را از دیگر برنامه های این معاونت در راستای افزایش مشاركت های مردمی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم برشمرد.
رییس دادگستری كل گلستان هم گفت: با استفاده از همین تجربه سال گذشته دادگستری گلستان بستر را فراهم كرد كه در قالب آن اقوام مختلف برای پیشگیری از وقوع جرم به كمك دستگاه قضایی آمدند و نتیجه آن كاهش 20 هزار پرونده در یك سال بود.
هادی هاشمیان با بیان اینكه 360 دیده بان پیشگیری در گلستان فعالیت می كنند، اظهار كرد: این طرح در راستای استفاده از ظرفیت های مردمی و حساس كردن جامعه نسبت به موضوع پیشگیری از وقوع جرم است.
وی تاكید كرد كه دیده بان پیشگیری حق برخورد با مردم را ندارد و كار آنها فقط گزارش دهی است.
1648 / تنظیم وانتشار: پری سالارنیا
۰ نفر