۱۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۰۹
کد خبر: 82816869
T T
۰ نفر
عراقچی:احزاب سیاسی آسیایی به تلاش ترامپ برای بر هم زدن برجام توجه كنند

تهران-ایرنا-معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینكه دولت ترامپ ازابتدا بنای دشمنی با توافق هسته‌ای را گذاشت، تاكید كرد:لازم است احزاب آسیایی و شركت‌كنندگان در این كنفرانس به تلاش های رئیس جمهوری آمریكا برای بر هم زدن برجام توجه كنند. .

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سیدعباس عراقچی امروز جمعه در بیست و نهمین نشست كمیته دائمی كنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی ( ICAPP )با بیان این مطلب افزود:آمریكا با وجود اجرای تعهدات برجام از سوی ایران بخش‌هایی از آن را نقض كرده است.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح كرد: دولت آمریكا در بیانیه‌ای كه اخیرا منتشر كرده است ، با لحنی غیردیپلماتیك خواستار همراهی اروپایی‌ها برای نابودی توافق هسته‌ای شد؛ از این رو لازم است احزاب آسیایی و شركت‌كنندگان در این كنفرانس به این امر مهم توجه داشته باشند.
عراقچی همچنین از دبیركل كمیته دائمی كنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی برای حمایت از برجام واعلام حمایت این كمیته از این توافق تشكر كرد.
معاون وزیر خارجه تاكید كرد: دولت ایران با هدف ایجاد اعتماد وارد مذاكرات برای رفع بحران ساختگی هسته‌ای شد و در جهت كاستن از بی‌اعتمادی توافقی برد ـ برد را پیش برد.
وی برجام را توافقی در چارچوب روابط دیپلماتیك و بی‌سابقه در یك دهه اخیر دانست و تاكید كرد:شاید بتوان گفت تنها نكته مثبت در دهه‌های گذشته در غرب آسیا این توافق بود.
عراقچی تاكید كرد: در طول دو سالی كه از اجرای برجام می‌گذرد، ایران به تعهداتش پایبند بوده و این مساله 9 بار توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و چهار بار توسط دبیركل سازمان ملل مورد تایید قرار گرفت.
وی افزود: آی كپ (ICAPP) با مشاركت بیش از 350 حزب فعال آسیایی؛ تجربیات با ارزش 18 سال گذشته را با خود به همراه دارد.این نهاد با ارزش آسیایی برای رفع مشكلات در مناطق مختلف این قاره كهن كمك می كند.
وی افزود: دولت ایران به نقش مثبت و مفید ICAPP واقف است به همین دلیل نماینده وزارت خارجه در ژوییه 2013 به همراه نمایندگان وزرای خارجه دیگر كشورهای سیایی اقدام به امضای تفاهم نامه ای كرد كه هدف آن همكاری بین دولت ها برای حمایت از فعالیت 'آی كپ' است.
عراقچی گفت:مهم ترین نقش آی كپ امكانی است كه این نهاد می تواند برای انجام گفت و گو و شناخت متقابل بین ملت و رهبران سیاسی كشورهای مختلف آسیایی از طریق تشویق به گفت و گو و همكاری های سازنده بین احزاب اسیایی فراهم كند.
وی ادامه داد: همكاری احزاب آسیایی مهم و تلاش آنها برای گفت و گو و درك بهتر جوامع یكدیگر بی تردید می تواند نقش مهمی در ایجا تفاهم بین جوامع آسیایی داشته باشد و از این طریق به جامع بشری برای كنار زدن ‍‍‍‍پارادایم سنتی معطوف به قدرت و ائتلاف سازی های مخرب برای دشمن انگاری و حذف دیگران است كمك كند؛ این پاردایم سنتی كه مبتنی بر بازی حاصل جمع صفر است اساسی ترین مشكلی است كه طی قرن ها منشا جنگ ها و خون ریزی ها و فرسایش مستمر توان و انرژی ملت ها بوده است.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: قدرت و گروه های غیر دولتی پرخاشگر همچنان بر مبنای همین پارادایم سنتی سعی در حذف دیگران و حفظ یا كسب قدرت و اعمال سلطه بر دیگر ملت ها دارند؛ تعارضاتی كه از این طریق ایجاد می شود همچنان منشا همه جنگ ها و خون ریزی در مناطق مختلف جهان است.
وی افزود: گفت و گو با اولویت شنیدن و فهمیدن كه هدف اصلی آن شناخت متقابل اصلاح برداشت ها و رفع سوتفاهمات باشد یك از مهم ترین ابزارها برای برداشتن پاردایمی سنتی و ایجاد پاردایم جانشین مبتی بر مشاركت همگان و یادگیری است.
وی افزود: بی شك احزاب كه بسیج كننده گروههای مختلف مردم برای مشاركت در سازمان دهی زندگی جمعی هستند می توانند نقش بسیار تعیین كننده ای در گفت و گو و یادگیری متقابل داشته باشند؛اتخاذ تدابیر اعتماد ساز بین ملت و مناطق مختلف یكی از ‍پیش شرط های ما برای عبور از پارادایم سنتی است.
وی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران با هدف ایجاد اعتماد وارد یك روند مذاكراتی با هدف رفع بحران ساختگی هسته ای شد و توانست از این طریق گامی بسیار مهم در جهت كاستن از بی اعتماد و گامی بسیار مهم در جهت كاستن بی اعتمادی، نیل به توافقی برد - برد بردارد.برجام كه حاصل این مذاكرات فشرده نسبتا طولانی است یك دستاورد دیپلماتتیك بی سابقه و شاید تنها نقطه مثبت طی سال های اخیر در منطقه آشوب زده در منطقه غرب آسیا است.
عراقچی تصریح كرد: این توافق به بحران غیر ضروری 14 ساله خاتمه داد و خطر یك تقابل نظامی دیگر در منطقه بی ثبات خاورمیانه با عارضه ای گسترده برای بسیاری دیگر مناطق را بر طرف كرد. در حالی كه ما همواره طی بیش از 2 سال گذشته به این توافق پایبند بودیم و مراتب پایبندی كامل ما تا كنون 9 بار توسط آژانس بین المللی اتمی و 4 بار توسط دبیر كل سازمان ملل تایید شده است.
وی ادامه داد: متاسفانه دولت جدید آمریكا از ابتدای شروع كار بنای دشمنی را با این توافق بسیار مهم را گذاشته و بخش های مهمی از آن را نقض كرده است در حالی كه دیگر شركت كننددگان در این توافق بین المللی همواره بر لزم حفظ این توافق تاكید كرده اند.
عراقچی افزود: دولت ترامپ بالحنی غیر دیپلماتیك و تهدید آمیز خواستار همراهی گروها با اقدامات او برای به نابودی كشاندن برجام شد؛ فرو پاشی این توافق به معنی ایجا بحرانی جدی در منطقه و تشدید بحران های جاری خواهد بود.لازم است احزاب سیاسی حاضر در این نشست به این امر مهم توجه داشته باشند.
وی گفت: تلاش برای ایجاد منطقه قوی به جای برتری جویی و حذف دیگر كنشگران و پذیرش اصل تامین منافع جمعی در منطقه آسیای غربی و تامین قاعده برد – برد به سطح این منطقه سیاستی است كه مد نظر ایران قرار دارد. در این سیاست تامین منافع هر یك از كشورهای منطقه در گرو تامین منافع همه كشورهای منطقه است.
عراقچی گفت: تلاش سلطه جویانه توسط هر یك از كشورهای منطقه برای حذف رقبا و تبدیل شدن به قدرت فائقه نه تنها ناپسند، بلكه اصولا ناممكن و زمینه ساز تنش مستمر و جنگ است. احزاب آسیایی بی شك می توانند در این زمینه به نحوی موثر كمك و در جهت تقویت روند همگرایی در این قاره حركت كنند. ما در آسیا نسبت به برخی دیگر از مناطق جهان از نظر همكاری و همگرایی در سطح قاره تا حدودی عقب هستیم.
وی افزود: كندی روند نهاد سازی در آسیا یكی از نمودهای بیرونی این مشكل است و راهی را كه ما از این نظر باید بپیماییم تا حدودی در مقایسه با دیگر قاره ها قدری طولانی تر است. پیش از این مجموعه ای از نهادها و سازمان ها مانند گروه دی 8 ، اكو، آ سه آن، سارك، اتحادیه بین المجالس آسیایی و مجمع دمكراسی بالی در آسیا شكل گرفته و هم اكنون فعال هستند. وجود این سازمان ها اگر چه زمینه خوبی ایجاد كرده اما تقویت آنها و شكل گیری روند نیرومندی برای همكاری و ادغام در آسیا همچنان یك ضرورت است.
معاون وزیر امور خارجه افزود:از این رو آی كپ دارای اهمیت مضاعفی است و وجود آن برای كمك به نزدیك كردن ملت و مناطق مختلف این قاره وسیع مغتنم شمرده شده و از امكانات آن به نحو احسن استفاده شود.
عراقچی گفت: مواجهه بخشی هایی از آسیا با طیفی از مشكلات حاد مانند تروریسم و افراط گرایی، بحران های زیست محیطی همچون گرد و غبار، خشكسالی، تشدید مهاجرت و ضعف برخی دولت ها در پاسخگویی و در برخی موارد رقابت های تسلیحاتی و تنش بین همسایگان به معنی تحمیل هزینه های بیشتر به ملت های منطقه و موجب تشدید بیش از پیش این مشكلات خواهد شد. به علاوه طی چند سال اخیر برخی از كشورها و مناطق در آسیا با مشكل حاد افراط گرایی، خشونت طلب مواجه بودند.
وی اظهار داشت: آسیای غربی ، آسیای جنوبی، آسیای میانه و بخش هایی از آسیای جنوب شرقی به طور مشخص با این مشكل مواجهند. اگر چه داعش و دیگر گروه های تروریستی طی یكی دو سال اخیر شكست های مرگباری را متحمل شده و پروژه خلافت آنها متوقف شده و دستگاه اداری و نظامی آنها در حال متلاشی شدن است اما سازمان ترور و دستگاه فكری و نظری آنها همچنان در بسیاری از مناطق از جمله مناطقی از آسیا فعال است و داری برد منطقه ای و جهانی شده است، لذا باید همچنان تهدیدی به شمار آید.
عراقچی كفت: ادامه مقابله با این جریان و جلوگیری از نفوذ و گسترش افراط در مناطق جدید ، سركوب كامل خواستگاه فكری و قطع منابع مالی افراط همچنان باید یك اولویت باشد. افراطیون تلاش دارند تا اعتقادات مذهبی، اختلافات قومی و ایدئولوژی های سیاسی برای مشروعیت بخشیدن به اقدامات جنایت كارانه شان سوء استفاده و نیرو جذب كنند. آنها می كوشند واقعیات را تحریف كنند، از مذاهب سو استفاده كنند و موجب اختلاف در بین ملت ها و فرهنگ ها شوند لذا نقش نهادهای مردمی مانند احزاب در مبارزه با این جریان كمك به پیروان آسیب پذدیر برای رد ایدئولوژی های افراطی و ایجاد فرصت برای گفت و گو بین ادیان و فرهنگ ها حایز اهمیت بسیار زیادی است.
وی ادامه داد: احزاب آسیایی از طریق گفت و گو و اقناع می توانند نقش مهمی در كمك به تخفیف این مشكلات و پیشبرد اهداف مشترك سیاست خارجی كشورهای آسیایی و تامین امنیت همه مناطق نقش مكمل و موثری داشته باشند. ایران به عنوان كشوری با سابقه تمدنی و فرهنگی چند هزار ساله و با برخورداری سرمایه های ارزشمند دینی و فرهنگی، از قرن ها پیش همواره یكی از محورهای اصلی تمدن ساز در آسیا بوده است
معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: در دوره حاضر نیز آماده ایم تا با بهره گیری از كلیه امكانات خود و همكاری با دیگر دولت ها و ملت ههای این قاره برزگ در جهت صلح و توسعه و ارتقای مناسبات دوستانه در سطح آسیا كوشا باشیم.
بیست و نهمین نشست كمیته دائمی كنفرانس بین المللی احزاب آسیایی(ICAPP) و دومین كنفرانس ویژه 'راه ابریشم' صبح امروز جمعه با حضور سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه در محل سالن اجلاس سران با حضور شخصیت های سیاسی و حزبی جمهوری اسلامی ایران و كشورهای مختلف جهان آغاز شد.
سیام**9103** 3070**6984**1440
خبرنگار: حمید شهریاری / امیر خانزاده** انتشار دهنده: گلشن
۰ نفر