۱۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۸:۳۸
کد خبر: 82814070
T T
۰ نفر
شرایط نامساعد جوی و جو مساعد برای سودجویی برخی آژانس های هواپیمایی

تهران-ایرنا- چند روز گذشته با توجه به شرایط نامساعد جوی و بارش برف، اختلال هایی در پروازها پیش آمده كه در پی آن، برخی آژانس های هواپیمایی متخلف قیمت بلیط ها را تا چهار برابر قیمت افزایش دادند.

به گزارش خبرنگاراجتماعی ایرنا، خبرهایی در فضای مجازی مبنی بر افزایش قیمت نامتعارف بلیط هواپیما منتشر شد و شهروندان هم شكایت هایی از افزایش نامتعارف قیمت بلیط داشتند كه در پی آن، امروز (سه شنبه) گشت مشترك سازمان تعزیرات حكومتی به همراه نمایندگانی از دستگاه های نظارتی، بازدیدهای سرزده ای از چند آژانس هواپیمایی در سطح شهر تهران داشتند و در این بازدیدها، تخلف گرانفروشی احراز شد.
رضا زرین گل رئیس بازرسی ویژه سازمان حمایت از مصرف كنندگان در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، اظهار كرد: بازرسان سازمان، امروز از چند سایت فروش بلیط، به صورت اینترنتی خرید كردیم.
وی ادامه داد: بلیط یك طرفه تهران به اهواز ٦٢٠ هزار تومان می فروختند كه در شرایط عادی قیمت این بلیط حدود ١٧٠ هزار تومان است همچنین بلیط مشهد به تهران را ٧٠٠ هزار تومان می فروختند درحالی كه قیمت واقعی بلیط ٣٢٠ هزار تومان است.
در ادامه این بازدید، محمدعلی اسفنانی، مدیر كل تعزیرات حكومتی استان تهران نیز كه به دلیل اهمیت موضوع در این گشت حضور داشت، با اشاره به افزایش نامتعارف قیمت های بلیط هواپیما در روزهای اخیر، گفت: متاسفانه اتفاق نامطلوبی كه در جامعه رخ می دهد این است كه هرگاه حالت اضطرار یا اتفاقات ناگوار پیش می آید، برخی آژانس های مسافرتی اقدام به افزایش قیمت بلیط می كنند كه این افزایش ها گاه بسیار نامتعارف است.
وی اظهار كرد: مردم سوء استفاده ها و تخلفات را گزارش كنند تا برخوردهای قانونی لازم انجام شود و در مواردی كه تخلف مشهود باشد، با در نظر گرفتن اقدامات قانونی، حتی اقدام به لغو پروانه فعالیت آنها خواهیم كرد.
بعد از بازدید از چند آژانس و احراز تخلف گرانفروشی، تیم گشت برای بازدید از وضعیت فرودگاه ها عازم فرودگاه مهرآباد شد.
اسفنانی در بازدید از فرودگاه مهرآباد، بیان داشت: متاسفانه اوضاع فرودگاه ها مطلوب نیست و پروازها با تاخیرهای خیلی زیاد انجام می شود و حضور گشت های تعزیرات بدین معناست كه بسیار جدی و پرقدرت با متخلفان برخورد می كنیم.
بهمن حسن بیگی، معاون حقوقی و رئیس گشت های تعزیرات تهران پس از شنیدن اعتراض ها و شكایت های مردمی در فرودگاه مهرآباد ضمن تاكید بر رعایت حقوق مسافران گفت: زمانی كه تاخیر در پروازها اتفاق می افتد، آژانس ها علاوه بر برگرداندن پول، باید جریمه نیز پرداخت كنند.
رضا زرین گل رئیس بازرسی ویژه سازمان حمایت از مصرف كنندگان تا یك ساعت نخست باید هرگونه تاخیر و تغییر در پرواز به مسافران اطلاع رسانی شود، پس ازیك ساعت موظف به پذیرایی از مسافران هستند و اگر تاخیر ها بیش از چهار ساعت باشد، علاوه بر اینكه باید به مسافران بلیط جدید بدهند، خسارت آنان را نیز باید به صورت تمام و كمال پرداخت كنند.
زرین گل بیان داشت: مسافران می توانند با مراجعه به خطوط پروازی كه بلیط خود را تهیه كرده اند نسبت به دریافت حق و حقوق خود اقدام كنند و در صورتی كه از این طریق به حق خود نرسند می توانند به سازمان هواپیمایی كشوری شكایت كنند.
رئیس بازرسی ویژه سازمان حمایت از مصرف كنندگان یادآور شد: شهروندان برای تهیه بلیط تا حد امكان به صورت حضوری از دفاتر معتبر شركت هواپیمایی اقدام به خرید كنند و درغیر این صورت از سایت هایی كه مورد تایید سازمان هواپیمایی هستند، بلیط تهیه كنند.
محمدعلی اسفنانی مدیركل تعزیرات تهران درباره سایت های متخلف كه بدون مجوز اقدام به فروش بلیط می كنند، گفت: سازمان هواپیمایی كشوری باید فهرست سایت های دارای مجوز را به اطلاع مردم برسانند و شهروندان هم در صورت برخورد با اینگونه سایت ها، به سازمان تعزیرات حكومتی و یا سازمان هواپیمایی تخلفات را برای رسیدگی اعلام كنند تا از طریق پلیس فتا این موضوع پیگیری شود.
وی اظهار كرد: لیست سایت های مجاز از سوی سازمان هواپیمایی كشوری برای پلیس فتا ارسال شده است و بناست تا این فهرست در اختیار سازمان تعزیرات هم قرار گیرد تا با همكاری چند سازمان، با متخلفان برخوردهای قانونی انجام شود.
به گزارش ایرنا، شهروندان می توانند از طریق سامانه 135 سازمان تعزیرات حكومتی و یا سامانه ١٢٤ سازمان صنعت، معدن و تجارت تخلفات را برای رسیدگی اعلام كنند.
اجتمام**٣٢٢٩*1724*
خبرنگار:حنانه شفیعی* انتشار: حسین فتح الهی
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد