۱۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۵۷
کد خبر: 82813787
T T
۰ نفر
اجرای طرح پویش ارمغان برای آزادی ٢٥٠ زن زندانی معسر

تهران - ایرنا - معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری با بیان اینكه زندان جای مادران نیست، از همكاری با ستاد دیه برای آزادی زندانیان زن جرایم غیرعمد خبر داد و ابراز امیدواری كرد از شهادت حضرت زهرا در دهه فجر تا شب ولادت این حضرت، ٢٥٠ زن زندانی جرایم غیرعمد آزاد شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، معصومه ابتكار روز سه شنبه در نشست خبری برای تشریح فعالیت این معاونت در ایام دهه فجر افزود: این روزها تا آخر سال عملا متعلق به حضرت زهرا (س) است؛ پویش اجتماعی ارمغان را كه سال گذشته خانم مولاوردی ایجاد كرد و جواب خوبی هم داد، امسال برای آزادی زنان زندانی معسر با جرایم غیرعمد و با همكاری ستاد دیه ادامه می یابد.
وی افزود: از امروز اعلام می كنیم از طریق اپراتورهای تلفن همراه حدود ٢٥٠ زن زندانی معسر در كشور داریم و با این پویش امیدواریم این زنان تا شب عید و ولادت حضرت زهرا (س) آزاد شوند چون جای هیچ زن و مادری در زندان نیست.
معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری دیگر فعالیت های این معاونت در ایام دهه فجر را برگزاری ٤٠ نشست تخصصی حقوقی در استان ها، ٤٠ مورد نشست و كارآفرینی، ١٠ مورد گفتمان بین نسلی، ٦٠ مورد صندوق های توسعه روستایی زنان، ٤0 مورد نشست با سمن ها، ٨٠ مورد نشست پیشگیری از وقوع جرم عنوان كرد.

**افزایش باسوادی زنان از ٣٥ درصد قبل از انقلاب به ٨٥ درصد پس از انقلاب
ابتكار با تشریح پیشرفت زنان در حوزه های مختلف ، پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: یكی از ابعاد مهم تحولات پس از پیروزی انقلاب در كشور حوزه آموزش است كه زنان در كاهش نرخ بی سوادی از مردان پیشی گرفتند و شرایط آموزش زنان نسبت به آنچه قبل از انقلاب بود، تفاوت چشمگیری یافته است.
وی ادامه داد: طوری كه نرخ باسوادی ٣٥ درصدی زنان در بعد از انقلاب به ٨٥ درصد رسیده است؛٥٠ در دانشگاه های و حتی ٦٠ درصد ورودی های ما دختران بودند. تعداد مراكز آموزش عالی و مراكز ویژه دختران افزایش یافت و زنان و دختران ایرانی در حوزه آموزش ، واقعا تلاش كردند.
معاون رییس جمهوری خاطرنشان كرد: در عرصه های ورزشی شاهد حضور خانم ها در رقابت های جهانی هستیم و خانم های ما با رعایت همه شئون مدال آوری هم دارند ؛ در عرصه هنر ، سینما ، تئاتر و موسیقی پیشرفت قابل ملاحظه ای حتی در سطح بین المللی داشتند.
پیشرفت های قابل توجه و رشد چشمگیری در شاخص های بهداشت، بهداشت مربوط به باروری، امید به زندگی در حوزه زنان شاهد بودیم.
معاون رییس جمهوری درباره پیشرفت زنان از منظر حقوقی ، گفت: در بعد حقوقی و قوانین ، رشد خوبی داشتیم و همه بیانگر بهبود شرایط حقوقی زنان كشور است؛ البته همه می دانیم مشكلات هنوز وجود دارد و نیاز است در این ابعاد با برنامه ریزی صحیح ، سیاست گذاری بین بخشی و همكاری همه، بتوانیم برای رفع آسیب های كشور بویژه در حوزه زنان گام های خوبی برداریم.
ایتكار با بیان اینكه سعی شد برنامه های دهه فجر تشریفاتی و مناسبتی نباشد ، گفت: تاكید روی برنامه های محتوایی است؛ در استان ها نمایشگاه و فروشگاه زنان كارآفرین برگزار می شود. تفاهم نامه های مشترك داشتیم كه یكی از اینها، تفاهم نامه بهداشت و سلامت زنان بود؛ تفاهم نامه ای در همین هفته با وزارت علوم و تحقیقات امضا می شود.
معاون رئیس جمهوری مبارزه با خشونت علیه زنان را یكی از برنامه های راهبردی این برشمرد و اضافه كرد: ازین رو لایحه امنیت اجتماعی زنان قوت در حال پیش رفتن است و روی آموزش حقوق و مهارت های كاربردی هم دارد كار می شود.

**اورژانس 123 كار موفقی كه باید ارتقا یابد
ابتكار با بیان اینكه شماره تماس 123 و اورژانس اجتماعی برای ممانعت از تشدید خشونت و مداخله و درمانگر بودن ، ایجاد شده است، گفت: ارزیابی این است كه كار ارزنده و موفقی است و باید افزایش و درعین حال ، كیفیت خدمات آن، ارتقا یابد.
وی ادامه داد: در استان های شیراز و یزد از نزدیك خانه های امن را بازدید كردم و در ایام دهه فجر تجلیل از مددكاران اجتماعی را با وزارت رفاه برای كاهش خشونت خواهیم داشت.
به گفته وی، جمع كثیری از زنان مدیر، مشاور و شخصیت های انقلاب در حرم امام حضور خواهند یافت.

**اعطای تسهیلات به ٣٣ هزار زن سرپرست خانوار با كارمزد ٤ درصدی
ابتكار با بیان اینكه حدود سه میلیون زن سرپرست خانوار در كشور وجود دارد، گفت: پرتالی برای این دسته از زنان درحال شكل گیری است كه اطلاعات آنان در خصوص شاغل بودن یا نبودن، تحت حمایت بیمه قرار داشتن یا نداشتن و موارد دیگر مشخص شود.
وی افزود: هفته گذشته با هماهنگی با بانك قرض الحسنه مهر، پرداخت تسهیلات به ٣٣ هزار زن سرپرست خانوار آغاز شد كه این تسهیلات شامل زنان مجرد هم می شود.
ابتكار ادامه داد: معاونت زنان پیگیر دو نوع وام اشتغال فراگیر و پایدار درحال توزیع در سطح كشور برای زنان سرپرست خانوار هم است و این زنان از این طریق هم می توانند تسهیلات دریافت كنند.
وی درباره وضعیت بیمه زنان سرپرست خانوار گفت: معاونت زنان برای بیمه این بانوانی كه بیمه نشده اند ورود می كند و مجلس هم به آن ورود كرده تا هر چه زودتر مشكلات بیمه ای آنان رفع شود.

**مطالبات زنان علاقه مند برای ورود به ورزشگاه ها منطقی پاسخ داده شود
معاون رییس جمهوری درباره ورود بانوان به ورزشگاه ها و اقدامات دختران با گریم و تغییر شكل صورت به منظور رفتن به ورزشگاه ها و دیدن ورزش مورد علاقه گفت: بحث كلی ورود بانوان به ورزشگاه ها یعنی محدودیت در ورود، درحالی كه چنین نیست و بانوان می توانند ورزش های مختص خود را با رفتن به ورزشگاه ها ببینند.
وی ادامه داد: اما برای آن دسته از علاقه مندانی كه با تغییر قیافه ظاهری برای تماشای بازی مورد علاقه شان به ورزشگاه می روند باید به شكل منطقی به این مطالبه پاسخ داده شود كه دولت و وزارت ورزش و جوانان در تلاشند تا این موضوع را بصورت منطقی حل كنند.

**پیگیر بازدید از كانون های اصلاح و تربیت و بندهای نسوان زندان ها هستیم
ابتكار در پاسخ به پرسش ایرنا درباره اقدامات انجام شده به منظور بازدید از زندان های زنان و كانون های اصلاح و تربیت، گفت: به همراه خانم مولاوردی نامه ای نوشتیم و بسیار علاقه مند و پیگیر این موضوع هستیم تا از مراكز كانون اصلاح و تربیت و همچنین بندهای نسوان در استان ها بازدیدی داشته باشیم.
وی با ابراز امیدواری مبنی یر همكاری لازم قوه قضاییه در این زمینه ادامه داد: با قوه قضاییه همكاری خوبی در لایحه تامین امنیت زنان داشتیم تا بتوانیم این موضوعات را به خوبی دنبال كرده و شرایط مناسب و بهبودی برای زنان زندانی فراهم كنیم.

**ساماندهی زنان دست فروش
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره وضعیت زنان دست فروش در خیابان های شهر، گفت: ساماندهی دست فروش ها با شهرداری است؛ اما موضوع مدنظر ما، دستگاه های متولیان امر مانند بهزیستی و مرجع ملی كنوانسیون حقوق كودك، وضعیت كودكان خیابانی است كه با خانواده یا بدون خانواده در قالب های باندهایی شكل می گیرند.
وی اضافه كرد: درحال فراهم كردن مقدمات نشستی با متولیان كودكان خیابانی هستیم و سازمان های مردم نهاد هم در این زمینه فعالیت های خوبی دارند.
ابتكار همچنین درباره وضعیت كودكان بی شناسنامه ای كه از مادر ایرانی و پدری با تبعه غیرایرانی متولد می شوند، گفت: به این كودكان برگه أقامت موقت داده می شود كه با آن می توانند تحصیل كنند.مذاكرات برای گرفتن شناسنامه این كودكان ادامه دارد و این نیازمند وفاق بین بخشی و دولت است تا بتوانیم آسیب های موجود در این حوزه ها را كاهش دهیم.

**آگاهی، حرف اول را در حقوق شهروندی می زند
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینكه این معاونت به طور جدی پیگیر لایحه منع خشونت علیه زنان است، اظهاركرد: قوه قضاییه هم همین اعتقاد را دارد و نمایندگان هم حدی هستند طوری كه امیدواریم ظرف چند ماه در مجلس به تصویب برسد.
وی یكی از راه های، احقاق حقوق زنان را آشنایی با حقوق دانست و ادامه داد: همه بویژه بانوان باید بدانند از چه حقوق و مسئولیت هایی در جامعه برخوردارند درحالی كه بسیاری از زنان ما از حقوق خود در بحث ازدواج و معاملات مطلع نیستند و منشور حقوق شهروندی همان چیزی است كه بر آگاهی تكیه دارد.
اجتمام**٧٣٢٩ ** 1418
خبرنگار: لیلا اسماعیل نژاد ** ناشر: مریم برزآبادی
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه