۱۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۰۳
کد خبر: 82813206
T T
۰ نفر
٣٣زندانی با پابندهای الكترونیك در خانه اند

تهران - ایرنا- معاون مركز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینكه زندانی خرد و بدون سابقه كیفری نباید در كنار مجرم حرفه ای در زندان قرار بگیرد ، گفت: ٣٣ زندانی خرد با استفاده از پابندهای الكترونیكی در منزل و در كنار خانواده به سر می برند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، حجت الاسلام حمید شهریاری روز سه شنبه در نشست نخبگانی فناوری اطلاعات در قوه قضاییه در سالن اجتماعات دانشگاه امیركبیر افزود: گفتیم جوانی كه نسنجیده چك كشیده را می خواهید زندان نزد حرفه ای ها ببرید؛ برای همین ٣٣ زندانی در پابندهای الكترونیكی در كنار خانواده هایشان فرستادیم.
وی ادامه داد: به دلیل مشكلات قانونی سر راه ، نتوانستیم بطور كامل این طرح را اجرایی كنیم؛ سخت افزار طرح استفاده از پابندهای الكترونیكی را همكاران داخلی ساختند و نرم افزار را مدیریت كردیم .
وی اضافه كرد: سامانه پابندهای الكترونیكی در اتاق مدیریت كنترل الكترونیكی مركز فناوری اطلاعات قوه قضاییه در حال مدیریت و اجراست.
معاون قوه قضاییه با بیان اینكه ٣٠ درصد زندانیان تحت نظارت الكترونیكی در می آیند، اظهار كرد: راننده تاكسی كه زندانی شده بود اجازه خواست طی روز با تاكسی كار كند و به او این اجازه داده شد.

**بازمهندسی فرایندهای قضایی
شهریاری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینكه فرایندهای قضایی بازمهندسی می شوند، گفت: قانون آیین دادرسی مصوب سال ١٣١٠ محدود به زمان و جغرافیا بود و در آن زمان متصور نبود كه در هر جغرافیایی می توانیم به متهم دسترسی داشته باشیم ؛فرض اینكه از اینجا ابلاغ به شیراز برسد در كمتر از یك ثانیه میسور نبود.
وی ادامه داد: خواستیم فرایند را اصلاح كنیم گفتند پیامك و بعد گفتند قانون گفته كاغذ بفرستید و اینگونه شد بصورت الكترونیكی فرایندها را اجرایی كنیم.
این مقام همچنین گفت: آخرین جایی كه در همه كشورها الكترونیكی شده ، مجموعه قضایی بود و در ژاپن به ما گفتند چگونه توانستید روی میز قاضی كامپیوتر بگذارید.
شهریاری عدالت الكترونیكی را واژه‌ای با كاربردهای فراوان در سراسر دنیا دانست و گفت: اتحادیه اروپا طرح سپج برای تحقق عدالت الكترونیكی دارد و این طرح در كشور‌های دیگرهم برقرار است.
وی چهارطرح عدالت الكترونیكی را تعامل با خدمت گیرندگان، درون سازمانی، فرآیندها و زیرساخت‌های فنی برشمرد و ادامه داد: بسیاری از مشكلاتی كه با آن روبه رو هستیم به دلیل دادرسی سنتی است و طرح عدالت الكترونیكی می ‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.
این مقام در قوه قضائیه درباره سامانه سخا گفت: مردم از درگاهی به نام سخا دادخواست‌های خود را ارسال می ‌كردند و این دادخواست‌ها ثبت می ‌شد و سپس پیشنهاد ایجاد دفاتر خدمات قضایی را دادیم كه علاوه بر ثبت دادخواست، 14 خدمت دیگر نیز در آن انجام می‌شود.
معاون رییس قوه قضاییه ادامه داد: طرح عدالت الكترونیكی یك طرح پیشگام و پیشرفته در سطح كشور و 900 نقطه قضایی و جلوتر از دولت الكترونیك است، بیش از 40 تا 50 پروژه در حوزه عدالت الكترونیكی اجرا و الگوی بسیار مناسبی برای كشورهای منطقه ارائه شده است.

** ایجاد 300 دفتر خدمات الكترونیك قضایی در كشور
معاون قوه قضاییه با بیان اینكه در حال حاضر 300 دفتر خدمات الكترونیك قضایی در كشور ایجاد شده است، گفت: این میزان تا پایان امسال به 700 دفتر خواهد رسید.
به گفته وی، سالانه حدود 9 میلیون پرونده غیرتكراری در دستگاه قضایی وجود دارد و این در حالی است كه در حال حاضر بیش از 3 الی 4 میلیون ثبت نام در سامانه انجام و این طرح با استقبال خوبی مواجه شده است.
شهریاری خاطرنشان كرد: قبل از طرح‌های عدالت الكترونیكی برخی می ‌گفتند مشكل ابلاغ در دستگاه قضایی حل شدنی نیست، البته باید در نظر داشت بیش از 20 میلیون پرونده تكراری در قوه قضاییه موجود است و از طرفی دیگر، این مشكلات به دلیل ارائه آدرس‌های غلط و یا موارد دیگر بوده است؛ اما اكنون ابلاغ ‌ها الكترونیكی و این وضعیت به سامان رسیده است.
رئیس مركز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان تعامل با ضابطان قضایی نیروی انتظامی و دستگاه‌های اجرایی گفت: قوه قضاییه با نیروی انتظامی ارتباط مكانیزه دارد؛ البته متاسفانه نیروی انتظامی هنوز آن آمادگی الكترونیكی لازم را برای اینكه كل كلانتری‌ها را به سرور اصلی وصل كند ندارند كه امیدواریم این آمادگی به سطح صدرصد برسد.
وی افزود: ارتباط دادگاه‌های مدنی با دفاتر خدمات الكترونیك قضایی به صورت تمام الكترونیك است اما در دادگاه های كیفری، به دلیل اینكه نیروی انتظامی یك واسطه قوه قضائیه، است و هنوز آمادگی الكترونیك در نیروی انتظامی وجود ندارد، در این دادگاه ها شبكه كیفری هنوز توسعه پیدا نكرده است.

** مشكل انبار كاغذی بانك ها به زودی حل می شود
شهریاری در ارتباط با انباشت اسناد كاغذی در بانك‌ها، اظهار كرد: در ماه آینده جلسه ای با بانك‌ها خواهیم داشت تا در فرایندی این اسناد اسكن شود؛ اسناد در نهایت با امضای مركز آمار و برگه الكترونیكی اصالت سند تایید و كاغذ ها امحا می شود و به این ترتیب مشكل انبار كاغذی بانك ها حل خواهد شد.
معاون قوه قضائیه درباره كارت هوشمند وكلای كانون و اقدامات صورت گرفته در این زمینه گفت: وكلای كانون دارای كارت هوشمند بودند كه با درج امضای ما بر روی آن، وكلا در دفتر می توانند ثبت دادخواست كنند كه این طرح به صورت پایلوت اجرا شد و موفقت آمیز بود.
شهریاری همچنین درباره سامانه مدیریت پرونده قضایی گفت: تمام شعبه های دادگاه‌ها به این سامانه وصل هستند، این سامانه در 900 نقطه قضایی كشور پراكنده شده است و دسترسی به آن از شبكه اینترنت ممكن نیست و صرفا خود قضات به آن دسترسی دارند؛ البته سازمان هایی مانند سازمان زندان ها، سازمان پزشكی قانونی و دفاتر ثبت هم به این سامانه وصل هستند.
رئیس مركز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: اكنون نرخ نفوذ توسعه سامانه مدیریت پرونده به 100 درصد رسیده است، اگر در تبریز دادخواستی ثبت شود در تهران می توانیم ملاحظه كنیم كه چه كسی علیه چه كسی دادخواست داده و بیش از 5 سال است كه این شبكه به نرخ نفوذ 100 رسیده كه كار سختی بود.
وی با بیان ثبت همه فرایندهای رسیدگی در این سامانه افزود: از ارائه دادخواست تا دادن وقت و صدور حكم به نحوی است كه تماما اطلاعات در این سامانه تجمیع می‌ شود و از طرفی بیش از 40 هزار نفر در دستگاه قضایی به دبیرخانه الكترونیك درسراسر كشور متصل هستند. همچنین در سامانه نظارت الكترونیكی رفتارهای كاركنان دفاتر قضایی و دادگاه ها و دادسراها ثبت می شود و احیانا اگر تخلفی شكل بگیرد از بستر سامانه شناسایی می شوند.
اجتمام**٧٣٢٩ ** 1418
خبرنگار: لیلا اسماعیل نژاد ** ناشر: مریم برزآبادی

سرخط اخبار جامعه