۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۳۶
کد خبر: 82811175
T T
۰ نفر
انقلاب اسلامی و میزان توفیق در تحقق آرمانها

مشهد- ایرنا- شكل گیری هر انقلاب با اهداف و آرمانهایی همراه است كه با گذشت زمان، توفیق در طی این مسیر، با میزان دستیابی آن به این اهداف و آرمانها سنجیده می شود و انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 با اهداف و شعارهای اسلامی، استقلال طلبانه و عدالتخواهانه به پیروزی رسید.

اكنون در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، برای بررسی اهداف انقلاب و میزان دستیابی به آنها، توجه به شعارهای اصلی نخستین روزهای انقلاب و دوران مبارزات و نیز نظرخواهی از شخصیت های مختلف، بخصوص كسانی كه در دوران انقلاب حضور و نقش داشته اند، می تواند راهگشا باشد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان رضوی، به این منظور با برپایی میزگردی، چهار تن از شخصیت های سیاسی و فرهنگی استان را میزبانی كرد و نظرات آنان را در خصوص 'اهداف و كاستی های انقلاب' جویا شد.
جواد آرین منش، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری خراسان رضوی؛ مهدی عبایی، عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی شاخه خراسان رضوی؛ حجت الاسلام علی عجم، دبیر مجمع روحانیون مبارز خراسان رضوی و دكتر هادی وكیلی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد حاضران در این میزگرد بودند.

* ایران زمان شاه، استقلال نداشت
عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد در این میزگرد گفت: سر دادن شعار 'استقلال' در ابتدای انقلاب، به این معنا بود كه در دوره شاه این استقلال وجود نداشت.
هادی وكیلی ادامه داد: آشكارترین مفهوم استقلال در بخش ارضی و جغرافیایی است. در دوره قاجار به لحاظ جغرافیایی ایران مدام در حال كوچكتر شدن بود و در دوره پهلوی هم این مسیر اما با سرعت كمتری ادامه یافت. به لحاظ جغرافیایی بعضی مناطق ایران همانند بحرین به عنوان راهبردی ترین منطقه در دوره پهلوی دوم در سال 49 از ایران جدا شد و حال آنكه از سال 57 تا كنون حتی یك وجب از خاك ایران از دست نرفته است.
وی با بیان اینكه بعد از انقلاب تا كنون مردم و حاكمیت ایران استقلال خود را حفظ كرده و در مسائل كلان تصمیم گیر بوده اند و هیچ دیكته ای از سوی قدرتهای خارجی پذیرفته نشده است، افزود: در دوره پهلوی اول و دوم استعمار آمریكا و انگلیس بر حكام ایران تسلط داشتند و به صورت مستقیم امر و نهی می كردند.
وی گفت: شاه در كتاب 'پاسخ به تاریخ' خود بارها به سلطه آمریكایی ها در ایران اشاره می كند و 'علی امینی'، نخست وزیر شاه در سال های 40 تا 41، در خاطراتش از شاه گله می كند كه چرا در پاسخ خبرنگارها كه در خصوص علت بركناری او از نخست وزیری پرسیده اند، صریحا این اقدام را خواست 'جان اف كندی'، رئیس جمهوری آمریكا، ذكر كرده است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اما اكنون در ایران مدیران ارشد نظام با تكیه بر حمایت مردم همه سیاستهای داخلی و خارجی را اتخاذ می كنند.
وی در خصوص استقلال اقتصادی هم گفت: در مجموع توانسته ایم مسائل راهبردی حوزه اقتصاد خود را حل كنیم و به نسبت پیشرفت خوبی داشته ایم، هر چند گامهای بسیاری باقی مانده است و دولتهای دهه اخیر در این زمینه كم كاری كرده اند.
وی گفت: در شعار جمهوری اسلامی هم، جمهوریت از ابتدای انقلاب خود را نشان داد و ما تنها انقلاب 2 قرن اخیر هستیم كه در نخستین سال انقلاب، پنج مرتبه مراجعه به آرای عمومی داشته و این روند تا به امروز ادامه یافته است. این ظرف با مظروف بینش، تفكر و قوانین اسلامی مد نظر بوده كه در بسیاری موارد تحقق پیدا كرده است و البته در بخشهایی هم به اهداف خود نرسیده است.
وی گفت: استقلال یعنی تنها كشور منطقه هستیم كه می توانیم با اقتدار و عزت حرف خود را بزنیم، آنچه كه ایرانی بخواهد هستیم نه آنچه آمریكا و اسرائیل بخواهند. هر چند كه در عمل در تراز ملت و جمهوری اسلامی نتوانسته ایم نیازهای جامعه را تامین كنیم.

*در قیاس با كشورهای همجوار آزادی بسیاری داریم
وكیلی با اشاره به مفهوم آزادی در شعار 'استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی' گفت: مفهوم آزادی باید در سطح علمی و دقیق خود تعریف و بعد از آن با دیگران مقایسه شود، آزادی یعنی اینكه جامعه فاقد استبداد، دارای حق رای و دور از آنارشی و هرج و مرج باشد.
وی ادامه داد: محدود كردن آزادی به برگزاری كنسرت یا ورود زنان به ورزشگاه، لاغر كردن مفهوم بلند آزادی است. آزادی مبتنی بر اصول دقیق تر و كاملتری تعریف می شود. به عنوان مثال مردم عربستان صندوق رای ندیده اند، آیا در این كشور آزادی وجود دارد؟ اینكه حقوق اساسی مردم را گرفته و آنها را سرگرم كنسرت و ورود به ورزشگاه كنیم، اقدامی منفعت طلبانه است.
وی اظهار كرد: در حوزه آزادی، به قیاس قبل از انقلاب و كشورهای همجوار، جزو كشورهایی هستیم كه آزادی بسیاری در حوزه اجتماعی و سیاسی داریم. انواع گروههای اجتماعی در قلمرو قانون آزادی فعالیت دارند و منعی برای حضور آنها نیست. حتی گروههای ضد انقلاب در فضای مجازی كه می تواند مسدود شود، فعال هستند و منعی برای فعالیت آنها نمی بینیم.
وی ادامه داد: نباید ادعا بكنیم كه همه سطوح و لایه های آزادی را توانسته ایم برای همه مهیا كنیم. به عنوان نمونه هنوز نتوانسته ایم در حوزه آزادی های اجتماعی و موضوعی مانند 'حجاب' به تعریف قانونی دقیقی كه هم احكام اسلامی در آن دیده شود و هم حقوق شهروندی، برسیم.

*حضور مردم در راهپیمایی یك نوع همه پرسی است
وكیلی در خصوص برگزاری همه پرسی گفت: اگر بخواهیم علمی و دقیق صحبت كنیم در عرف بین الملل یك نظام سیاسی كه مبتنی بر یك قانون اساسی متكی به آرای مردم شكل گرفته، تا چندین نسل ماندگار است و كسی نمی گوید مثلا قانون اساسی و نظام سیاسی فرانسه 220 سال قبل نوشته شده و الان آنرا قبول نداریم.
وی ادامه داد: در قوانین بین الملل پذیرفته شده كه اگر كشور و ملتی مبتنی بر آرای مردم دولت تاسیس كنند، مادام كه شهروندان در عرصه های حقوقی و مدنی حضور خود را نشان می دهند به معنای تایید آن ساختار است. مردم وقتی با درصد بالا در انتخابات شركت می كنند نفس این حضور در عرف بین الملل به معنای مشاركت بر مبنای پذیرش و مشروعیت حاكمیت است و این به نوعی یك همه پرسی نامحسوس است.
وكیلی گفت: حضور داوطلبانه در راهپیمایی ها هم همینطور است، اگر این راهها را به عنوان تایید ساختار نپذیریم، راههای قهرآمیز مطرح می شود، جامعه ای كه بخواهد انقلاب كند هزینه دارد و مردم ایران این هزینه را در سال 57 پرداخته اند.
وی با بیان اینكه تقریبا هر سال در كشور ما بیش از مشاركت مردم دیگر كشورها، همه پرسی برگزار می شود، افزود: اگر مردم نظام را قبول نداشته باشند می توانند در این عرصه ها شركت نكنند تا مقدمات فضای همه پرسی و غیره فراهم شود.

*بخشی از قانون اساسی ناقص اجرا شده است
وی در خصوص اجرای قانون اساسی به عنوان تجلیگاه اهداف انقلاب اسلامی، گفت: بخشی از قانون اساسی ناقص اجرا شده است. برای فعالیت تشكلهای سیاسی ذیل قانون باید حدود و امكانت لازم فراهم شود. حتی در مورد جریانهای غیرتشكلی هم مجوز فعالیت مبتنی بر قانون اساسی داده شود.
وكیلی ادامه داد: وقتی مبنای مجوزها شفاف باشد، جریان برانداز و غیر برانداز مشخص می شود و هیچ كشوری به برانداز مجوز فعالیت نمی دهد. در عمل باید زمینه را فراهم كنیم كه صدا درون سیستمی شنیده شود و گرنه این فریاد در شرایطی برون سیستمی و ضدسیستمی مطرح خواهد شد.
وی گفت: اصل 44 هم از دیگر موارد قانون اساسی است كه اگر به درستی اجرا می شد بخش زیادی از مشكلات كشور حل می شد، در این مورد همه كم كاری كردند. زایش اصطلاح 'خصولتی' در ادبیات معاصر ما نشانگر ضعف عمل در اجرای اصل 44 است یعنی با قانون اساسی بازی می كنیم در حالی كه امام(ره) و رهبری صریحا گفتند كارها را به بخش خصوصی بسپارید و دولت نظارت كند اما این كار بطور كامل و بدون تبعیض و رانت انجام نمی شود.

* شعارهای انقلاب زیر سئوال رفته است
دبیر مجمع روحانیون مبارز خراسان رضوی در خصوص اهداف انقلاب اسلامی و میزان دستیابی به این آرمانها اظهار كرد: انقلاب اسلامی شعار 'استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی'، این سه اصل ركین جامعه پیشرفته رو به توسعه را مطرح كرد و مردم هم تحت تاثیر این شعارها بودند اما اكنون به لحاظ برخی تفكرات، هر سه شعار در درون خودمان زیر سئوال رفته است.
حجت الاسلام علی عجم گفت: آزادی و جمهوریت اصل است اما یك جریان از تفكر مذهبی وجود دارد كه آزادی را به بی بند و باری ربط داده و از جمهور (عامه مردم) نیز انتظار اطاعت مطلق دارد. این جریان اسلامیت نظام را زیر سئوال می برد زیرا این نگاه بر خلاف نظر امام(ره) و رهبری است.
وی ادامه داد: الان، هر سه شعار زیر سئوال است. نسل جدید، وضعیت قبل را نمی شناسد و با وجود اینكه در این نظام پرورش یافته اما هویت قوی اسلامی و انقلابی ندارد.

* اقلیتهای مذهبی و سیاسی محدود هستند
وی با بیان اینكه نمودار آزادی، انتخابات، احزاب مستقل، تشكلهای مردمی، بیان، قلم، اجتماعات و اعتراضات آزاد است، افزود: اینها نمودهای اصلی آزادی هستند كه اگر در یك اجتماع باشند آن جامعه آزاد است و گرنه آزاد نیست.
حجت الاسلام عجم گفت: یكی از مشكلات بزرگ كنونی این است كه بسیاری از اقشار مردم از حق انتخاب شدن و داشتن مطبوعات آزاد سهمی ندارند و اقلیت های مذهبی و سیاسی محدود هستند و از ابتدای انقلاب محدودتر شده اند و غیر هم اندیشان احساس برابری نمی كنند، رادیو و تلویزیون میدان فعالیت یك جریان خاص شده و با این شرایط رسانه ملی چقدر می تواند مدعی آزادی اندیشه باشد و گروههای سیاسی و اقلیت ها چه سهمی از آن دارند؟
وی ادامه داد: بسیاری از نیروهای انقلاب به خاطر اینكه تفكر آنها با یك جریان خاص هماهنگ نیست از امكانات مختلف محروم هستند. در زمان شاه هم طرفداران او آزاد بودند اما غیر هم اندیشان شاه، حق آزادی نداشتند در حالی كه آزادی واقعی به معنی آزادی مخالف است.
وی اظهار كرد: كشوری كه نتواند حقوق شهروندی برابر را برای افراد خود تامین كند آزاد نیست و نباید هیچكس احساس كند مغبون شده است وگرنه جامعه به ثبات نمی رسد.
دبیر مجمع روحانیون مبارز خراسان رضوی گفت: در عمل باید دید انتخابات چگونه است، با رای آوردن هر رئیس جمهوری آیا نتایج این انتخابات، كه حق الناس است، در عمل محقق می شود یا خیر؟ آیا دولت می تواند هر استاندار و وزیری خواست بگذارد؟ در پاسخ به این سوالها می بینیم كه یك جریان وجود دارد كه نمی گذارد اصل انتخابات كه بهره مند شدن مردم از نتایج آن است به نتیجه برسد.

* با درخواست عمومی باید همه پرسی كرد
وی در خصوص همه پرسی گفت: رفراندوم اگر درخواست مردمی و فضای عمومی جامعه باشد باید آنرا انجام داد، امام(ره) گفتند كه گیرم قانون اساسی بسیار هم خوب است، چه حق دارند پیشینیان كه صد سال قبل قانون مشروطه را نوشتند، ما هم همان را اجرا كنیم؟
حجت الاسلام عجم افزود: در جامعه ای كه حقایق روشن نمی شود و جامعه شفاف نیست فتنه ایجاد می شود، همان زمان كه حوادث سال 88 در كشور رخ داد، در افغانستان هم انتخابات شد اما در آنجا نشستند و مساله را حل كردند و دچار مشكل نشدند و كنار آمدند.
وی تاكید كرد: هرچه شفافیت و آزادی مدنی بیشتر باشد جامعه سالم تر است و باید كاری كرد آزادی های مدنی بیشتر شود، مطبوعات به عنوان چشم مردم آزاد باشند و نتوان دروغ گفت. اگر این امور محقق شود گناه و غیبت و تهمت و موج سواری هم كمتر می شود.
وی اظهار كرد: آنچه كه انقلاب می خواست و آنچه الان وجود دارد با یكدیگر متناسب نیست، آزادی داریم ولی یك 'اما'ی بزرگ در كنار آن می گذاریم كه آزادی گم می شود.
حجت الاسلام عجم گفت: احزاب و جریان های سیاسی بزرگ و تاثیرگذار چنان كه باید جا نیفتاده اند تا بتوانند دولت را امر به معروف و نهی از منكر كنند و شرایط را طوری سامان دهند كه مردم بتوانند حرف خود را بزنند. یكی از دلایل اعتراضات اخیر هم این بود كه خواسته مردم از طریق جریان های حزبی مطرح نمی شود.

*به یك سوم اهداف انقلاب رسیده ایم
عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، شاخه خراسان رضوی هم در این میزگرد اظهار كرد: برای درك و شناخت اهداف انقلاب باید به شعار و گفته ها و دست نوشته های همان زمان نگاه كنیم؛ اینكه الان بخواهیم از شعارهای ابتدای انقلاب یك تعبیر خاص داشته باشیم، چندان كاربرد ندارد.
مهدی عبایی با بیان اینكه شعارهای ابتدای انقلاب در مرحله نخست خود سلبی بود، افزود: نفی بی دینی، سلطنت، تك حزبی و ستم از جمله درخواست های سلبی بود و در مقابل آن مردم به دنبال قسط و عدل بودند.
وی گفت: مردم در ابتدا شعار 'استقلال، آزادی، حكومت اسلامی' می دادند كه بعد از آن بزرگان در خطبه ها و سخنرانی ها اعلام كردند كه امام(ره) از نجف اعلام كرده اند بگویید 'جمهوری اسلامی'.
وی با بیان اینكه دریافت و تلقی از شعارها یكسان نبود، اظهار كرد: در پاریس از امام(ره) سئوال كردند مقصود از جمهوری كدام است و حضرت امام(ره) فرمودند كه 'جمهوری اسلامی' مثل بقیه جمهوری های رایج است.
وی افزود: اینكه بار ایدئولوژیك به پدیده های علمی و عرفی بدهیم تعاریف را مخدوش می كند و در این حالت است كه اختلافات بروز می كند.

* كشور مستقل منزوی فایده ندارد
عبایی در خصوص تعبیر شدن شعار 'استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی' اظهار كرد: با وجود نهادهای بین المللی، امروز دیگر استقلال معنای قدیم خود را ندارد.
وی افزود: كره شمالی مستقل ترین كشور دنیا، اما منزوی است و مردمش هیچ نفعی از این وضعیت نمی برند، مهم این است كه یك كشور مستقل در روابط بین المللی خود دچار مشكل نباشد.
وی با اشاره به اینكه در استقلال اقتصادی به محاق رفته ایم، گفت: در گذشته كفش ملی، مینی بوس ایران خودرو و پارچه فاستونی را صادر می كردیم اما اكنون وضع كشور به گونه دیگری است.

*عدالت نباشد، آزادی هم نیست
عبایی در مورد مفهوم آزادی هم گفت: آزادی یك فرآیند است و هیچ وقت پایان پذیر نیست، این فرآیند با انتخابات آغاز می شود اما با آن تمام نمی شود. از درون صندوق رای هیتلر هم بیرون آمد و برای اجتناب از چنین مواردی، جامعه نیازمند آگاهی بخشی است.
وی گفت: آزادی برآمده از تعریف عدالت است، اگر عدالت نباشد آزادی هم نیست. اگر توزیع امكانات و آگاهی رسانی، عادلانه باشد بتدریج آزادی هم به دست می آید اما الان شرایطی فراهم نیست.

* بیشتر جمعیت كنونی در همه پرسی اول انقلاب نبودند
عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، شاخه خراسان رضوی در مورد موضوع برگزاری همه پرسی در كشور، اظهار كرد: بیش از 38 سال از اول انقلاب می گذرد و كسانی كه در آن زمان رای دادند 15 سال داشتند و اكنون همه بیش از 53 سال دارند. بیشتر جمعیت كنونی كشور در رای گیری ابتدای انقلاب حضور نداشتند و به قول امام خمینی(ره) پدران ما چه حقی داشتند برای ما تصمیم گیری كنند؟
عبایی گفت: كشورهایی كه امكانات بیشتر و مشغولیت كمتری دارند مثل كشورهای شمال اروپا برای ساخت یك خیابان هم از مردم نظرخواهی می كنند، آنها قانون تغییر نمی دهند اما در یك دوره مشخص 20 یا 30 سال بازنگری می كنند.
وی با بیان اینكه تمام كسانی كه می نشینند و رای می دهند لازم نیست از درون سیستم باشند، افزود: به محض اینكه افرادی از این طرف میز به آن طرف می روند، می بینند این قانون برای حفظ آنها خوب است، ما نیازمند یك نهاد مستقل متشكل از قانون دان های مستقل و دادگاه قانون اساسی هستیم.
وی افزود: در جریان ناآرامی های اخیر و بعد از 38 سال تازه به این فكر افتاده ایم كه مكانهایی برای اعتراض در نظر گرفته شود در حالیكه از ابتدای انقلاب باید این كار را انجام می دادیم.
وی گفت: باید اجازه دهیم احزاب و مردم حرف خود را بزنند و بلندگوی عده ای، بزرگتر از بقیه نباشد و نگذاریم امكانات در جامعه نابجا توزیع شود.
عبایی با بیان اینكه در استقلال جغرافیایی و ارضی نمره بالایی داریم، افزود: استقلال ارضی كشور نه به خاطر مسئولان بلكه به دلیل فداكاری مردم است.
وی گفت: به لحاظ استقلال سیاسی، فرهنگی و... روز به روز شعارها ضعیفتر و كم رنگتر شده است و پسرفت داشته ایم. در اصولی مانند اجرای اصل 27 قانون اساسی و برگزاری راهپیمایی، به صورت گزینشی عمل می شود.
وی ادامه داد: روند اجرای شعارهای انقلاب رو به افول است، مردم از بی عدالتی ناراحت هستند و این باعث می شود كل ساختار نظام را زیر سئوال ببرند.

* از نظر استقلال سیاسی، كشوری برتر هستیم
عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در خراسان رضوی با توجه به شعارهای اول انقلاب، مردم خواهان حاكمیت نظامی بودند كه بینش توحیدی، عدالت، كرامت، ارزشهای والای انسانی توام با مسئولیت در برابر خداوند، همراه با بهره گیری از تجارب پیشرفته بشری و نفی هر گونه ستمگری و ستم كشی؛ دارای استقلال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشد.
جواد آرین منش ادامه داد: امروز به لحاظ استقلال سیاسی و حفظ تمامیت ارضی یك كشور برتر هستیم و به لحاظ قدرت نظامی یك قدرت منطقه ای محسوب می شویم كه قدرتهای بزرگ جهان در مساله ای مثل برجام با ما پای میز مذاكره می نشینند.
وی افزود: به لحاظ مشاركت سیاسی مردم و انتخابات آزاد و سالم یك كشور موفق به نظر می رسیم و به لحاظ تولید سلاح و جنگ افزار، توسعه علمی، توسعه عمرانی، صنایع دارویی، میزان سواد، تحصیلات زنان و مردان رشد خوبی داشته ایم لكن هرگز به اهداف بلند انقلاب دست نیافته ایم.
وی اظهار كرد: به لحاظ اقتصادی در رسیدن به اهداف قانون اساسی نظیر عدالت، كرامت انسانی، نفی تبعیض، رشد فضایل اخلاقی، مقابله با مظاهر فساد و تباهی، آسیب های اجتماعی، امنیت قضایی و رفاه نسبی وضعیت نامناسبی داریم.

* افتتاح پروژه ها شاخص موقعیت نیست
آرین منش با بیان اینكه افتتاح چند پروژه در دهه فجر شاخص موقعیت كشور نیست، افزود: باید معیارهای اندازه گیری نظیر میزان تحقق سند چشم انداز 20 ساله، میزان تحقق برنامه های پنج ساله، نظیر برنامه چهارم و پنجم توسعه، رشد اقتصادی كشور، نرخ بیكاری و امثال آن را با برنامه و اهداف انقلاب و همچنین در مقایسه با كشورهایی كه شرایط بدتری از كشور ما در آغاز انقلاب داشته اند مثل چین، مالزی، تركیه و عربستان مقایسه و ارزیابی كنیم.
وی گفت: در خصوص تحقق اصول قانون اساسی، برخی اصول مانند انتخابات، تحقق نهادهای سیاستگذاری و قانون گذاری و قوه مقننه، تشكیل شوراها، امنیت استقلال سیاسی را داریم اما بسیاری از اصول مانند تساوی حقوق، ممنوعیت تفتیش عقاید، آزادی احزاب، تامین شغل، رفاه، فقر زدایی، رفع آسیب های اجتماعی و برقراری عدالت قضایی محقق نشده است.
عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری خراسان رضوی در خصوص همه پرسی اظهار كرد: معمولا حكومتهای مردمی در مسائل مهم و حساس از مردم نظرخواهی می كنند و برای حفظ پشتوانه های مردمی دست به همه پرسی در زمینه های مختلف می زنند زیرا حكومت های مردمی مشروعیت خود را از مردم می دانند و هیچ نظامی بی نیاز از انجام اصلاح در مسیر حركت نیست و گرنه از مردم جدا می افتد.
آرین منش افزود: اگر زمینه را برای حضور مردم در فضای مناسب و تضارب آراء و شنیدن نظرات موافق و مخالف فراهم نكنیم زیان می بینیم و این موضوع خود را در اشكال منفی مثل اعتراضات خیابانی نشان می دهد.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری چندین مرتبه ضرورت ایجاد كرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی را یادآور شده اند ولی هنوز هیچ یك از محافل علمی و دانشگاهی بستر را فراهم نكرده اند زیرا هر جریان سیاسی موافق شنیدن سخنان موافق خود است.

* چه باید كرد:
جواد آرین منش، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری خراسان رضوی اظهار كرد: در رقم خوردن شرایط كنونی كشور همه مسئولان، جریانهای سیاسی و مردم شریك هستند و نباید هیچ جریان سیاسی با فرافكنی مشكلات را به دیگران نسبت دهد، وقتی همه در رقم خوردن یك كار شریك هستیم رفع موانع و مشكلات هم با همكاری همه باید انجام شود.
مهدی عبایی، عضو شورای مركزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، شاخه خراسان رضوی، با بیان اینكه كسانی كه ایده و تفكر دارند باید بتوانند با امكانات خود آگاهی بدهند، افزود: دولتها باید امكانات آگاهی رسانی را فراهم كنند و اجازه ندهند یك عده بلندگوهای بزرگی داشته و عده ای بدون بلندگو باشند؛ بی عدالتی در توزیع امكانات و فرصت ها باعث ناراحتی مردم می شود و به دنبال آن كل ساختار زیر سئوال می رود.
حجت الاسلام علی عجم، دبیر مجمع روحانیون مبارز خراسان رضوی، گفت: اگر احزاب نهادینه و چند صدایی در كشور حاكم باشد، در كنار اینها نیازمند شفافیت هر چه بیشتر هستیم. باید امور سیاسی و اقتصادی و دیگر امور جامعه و نحوه تصمیم گیری ها و بودجه بندی ها و هزینه های كشور هرچه شفاف تر باشد. وقتی مردم بدانند مالیات پرداختی یا درآمدهای نفتی و صادراتی چگونه هزینه می شود، شایعات كمتر و اعتماد بیشتر می شود.
هادی وكیلی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار كرد: میزان دستیابی به اهداف انقلاب باید مبتنی بر یك كار علمی و پژوهشی باشد. شیعه در عصر غیبت هیچوقت وضع موجود را مطلوب نمی داند و هنوز راه درازی تا رسیدن به اهداف متعالی انقلاب داریم. مشكل مهم این است كه هم رویكرد دولتها و هم فرهنگ حاكم بر مردم گاه مانع از تحقق آرمانهاست. برای رسیدن به اهداف متعالی و توسعه همه جانبه نیازمند وحدت و حركت در زیر پرچم ولایت هستیم.
كانال تلگرام ایرنا خراسان رضوی به نشانی telegram.me/irnamashhad برای دسترسی و دریافت سریع اخبار منتخب در همه حوزه های خبری و تصویری فعال است.
خبرنگار: مصطفی نخعی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
5132/7507
۰ نفر