۷ بهمن ۱۳۹۶، ۸:۰۳
کد خبر: 82809079
T T
۰ نفر

اتمام حجت- يحيي كمالي‌پور*

۷ بهمن ۱۳۹۶، ۸:۰۳
کد خبر: 82809079
اتمام حجت- يحيي كمالي‌پور*

آيت‌الله آملي لاريجاني، رئيس قوه قضائيه در جلسه با رؤساي كل دادگستري‌هاي كل كشور اعلام كرد كه نام و تصوير قضات متخلف در رسانه‌ها منتشر خواهد شد. اگرچه اعلام اين موضوع ممكن است در بين برخي قضات كشور بازتاب خوبي نداشته باشد، اما اين يك اصل پذيرفته شده است كه هر كدام از ما مسئولان شفاف‌سازي را بايد از خود و نهاد تحت مسئوليت‌مان آغاز كنيم.

قضاوت شغل سختي است و قضات هم مانند بقيه جامعه گاهي با اشتباهاتي روبه‌رو مي‌شوند اگر چه ميزان آن بسيار كم است زيرا فيلترهاي كنترل كننده در دستگاه قضايي وجود دارد. در جامعه آماري كه 2 هزار نفر را شامل مي‌شود، طبيعي است كه كار تعدادي ولو محدود از اعضاي اين خانواده نيز با تخلف همراه شود.

اگر چه نمي‌توان تخلفات تعداد محدودي از متخلفان را به تمامي قضات پاكدامن تعميم داد، اما از اين هم نمي‌توان غفلت كرد كه وقتي از يك قاضي اشتباهي رخ مي‌دهد، به ناگاه موضوع برجسته و پررنگ مي‌شود. چرا كه جامعه چنين انتظاري را ندارد.

اهميت اين اتمام حجت رئيس دستگاه قضا از اين جهت واجد اهميت است كه اگر تصور كنند كسي بر كار آنها نظارت نمي‌كند و از تخلفات احتمالي آنها چشم‌پوشي مي‌شود، احساس خطر نمي‌كنند و چه بسا تبعات همان خطاي محدود دامن كل دستگاه قضا را بگيرد. اما اينكه بدانند در صورت تخلف نام و تصوير آنها منتشر مي‌شود، قطعاً با دقت و حساسيت به وظيفه خود عمل مي‌كنند.

قوه قضائيه كه نقش اصلاحي در جامعه دارد و مرجع رسيدگي به جرايم و تخلفات است، بايد براي اصلاح امور از خود شروع كند. قضات كشور نبايد از صحبت‌هاي رئيس محترم قوه قضائيه درباره اين موضوع ناراحت شوند.

كسي كه تخلف كرد، بايد هزينه تخلف يا اشتباه خود را نيز بپردازد. قابل قبول نيست كه اشتباه يك يا چند فرد به پاي يك نهاد نوشته شود. وجود تخلف در دستگاه قضايي حتماً هم كارآمدي و هم اعتماد افكار عمومي به اين نهاد مهم را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد كه تبعات آن براي خود مردم هم مفيد نخواهد بود.

بر اين اساس شايسته است كه قواي مجريه و مقننه نيز روند برخورد با تخلفات را از خود شروع كنند. اگر اين گونه شد و قواي سه گانه اصلاح امور را از خود شروع كردند، آنگاه مي‌توانند با اعتماد به نفس بيشتري از اصلاح جامعه حرف بزنند. اولين شرط مصلحان جامعه اين است كه خودشان صالح باشند.

با اين وصف، صحبت‌هاي رئيس قوه قضائيه را قابل دفاع مي‌دانم و به مردم اطمينان مي‌دهم كه اگر تخلفي در اين قوه صورت بگيرد، حتماً با آن برخورد مي‌شود. در مجموع خودانتقادي و برخورد با فساد و تخلف در كشور يك اصل است كه بايد به صورت جدي به آن پرداخته شود. ما براي بهبود وضعيت كشور راهي جز صداقت با مردم و آغاز روند اصلاح از خود را نداريم.
*دبير كميسيون حقوقي و قضايي مجلس
منبع: روزنامه ايران هفتم بهمن ماه 96
پژوهشم**1197**
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه