۵ بهمن ۱۳۹۶، ۸:۰۹
کد خبر: 82807431
T T
۰ نفر
نقد به معناي ارزيابي و نه  منفي گرايي است

تهران –ايرنا- محمد هاشمي تاكيد كرد : در ادبيات سياسي، نقد به معناي ارزيابي است اما در كشور ما بيشتر به شكل منفي گرايي سوق داده شده است.

عضو پيشين مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: در خصوص نقدپذيري نكته مهمي كه بايد به آن توجه كرد تعريف نقد است. در كشور ما معمولا وقتي عنوان نقد مي آيد به معناي نقد واقعي نيست.
هاشمي افزود: در نقد يا ارزيابي سه نكته و محور وجود دارد، بيان نقاط مثبت، منفي و راهكار براي عبور از نقاط منفي به نقاط مثبت و يا عبور از مشكل، كه اين به معناي نقد است.
برادر آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني ادامه داد: اگر اينگونه نقد وجود داشته باشد قطعا مسئولان، اداره ها و هر شخصي در هر سطحي مي پذيرد و استقبال مي كند چون كسي كه در سازمان يا نهادي مسئوليت دارد، بيشتر علاقمند است عملكردش از ديدگاه مردم يا گروه هاي مختلف بيان و ارزيابي شود.
هاشمي گفت: اين نوع ارزيابي، كمك مشورتي براي اصلاح امور نيز است و تابلويي از عملكرد مسئول را در برابر وي قرار مي دهد اما متاسفانه در كشور ما نقد بيشتر منفي بافي، منفي گرايي، تخريب و تهمت است كه ديگر نمي توان آن را نقد ناميد.
وي خاطر نشان كرد: اگر نقد، مطابق با شاخص هاي ارزيابي انجام شود، مورد پذيرش است اما اگر در قالب نقد، تخريب و تهمت انجام و دروغ گفته شود اين ديگر نقد نبوده و قابل قبول براي هيچكس نيست.
عضو پيشين مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: اگر نقد منصفانه و با رعايت اصول اخلاقي و علمي انجام گيرد، نعمتي براي مسئول است و اصولا كار دستگاه هاي نظارتي را هم راحت تر مي كند.
دكتر حسن روحاني رئيس جمهوري اسلامي ايران هفته گذشته در در سخناني گفته بود همه بايد در معرض نقد قرار بگيرند؛ استثنا هم ندارد و تمام مسئولان در كشور قابل نقد هستند و اگر نقد توام با اميد، اراده و راه‌ حل درست باشد، بسيار مفيد و سازنده است.
گزارش*3009*1436*خبرنگار:فاطمه رحمتي*انتشار:داود پورصحت*
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست