۵ بهمن ۱۳۹۶، ۷:۵۴
کد خبر: 82807416
T T
۰ نفر

كشف محموله قاچاق ماهي خاوياري در غرب گلستان

۵ بهمن ۱۳۹۶، ۷:۵۴
کد خبر: 82807416
كشف محموله قاچاق ماهي خاوياري در غرب گلستان

گرگان – ايرنا – دادستان عمومي و انقلاب گميشان از كشف 22 قطعه ماهي نابالغ خاوياري از بازارچه ماهي فروشان اين شهر خبر داد و گفت: ماهيان خاوياري جزو ذخائر ژنتيكي كشور محسوب و صيد تجاري آن ممنوعيت دارد.

علي اكبر قنبرزاده افروزي شامگاه چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: پس از اطلاع از نگهداري و فروش تعدادي ماهي ازون برون توسط صيادان، حكم قضايي صادر و ماموران پليس آگاهي شهرستان با حضور در بازارچه اين تعداد ماهي خاوياري از نوع تاس ماهي و به وزن 66 كيلوگرم را كشف و ضبط كردند.
وي گفت: متهمين پرونده متواري بوده و اقدامات قضايي و پليسي جهت دستگيري اين افراد در حال انجام است.
قنبرزاده گفت: عمده اين ماهيان خاوياري غير استاندارد، نابالغ و فاسد بود.
وي با اشاره به فعاليت هاي پيشگيرانه از سوي مرجع قضايي گميشان در خصوص قاچاق اين گونه هاي با ارزش اظهار كرد: به شيوه هاي مختلف و با نصب بنر و پارچه نوشته، حضور در بازار و نشست با فعالان بازار ماهي فروشان گميشان در اين خصوص فعاليت مي شود، اما متاسفانه همچنان شاهد صيد ماهيان در حال انقراض از سوي برخي افراد متخلف هستيم.
قنبرزاده تاكيد كرد : بايد جنبه هاي پيشگيرانه در خصوص وقوع اين گونه جرائم در دستور كار قرار گيرد و ارتقاء سطح آموزش عمومي و فرهنگ سازي در اين حوزه خط مشي متوليان باشد و با اطلاع رساني در خصوص اهميت اين مواهب با ارزش الهي به مردم روشنگري لازم ارائه شود.
وي تاكيد كرد كه برابر اقدام سود جويانه و منفعت طلبانه افراد متخلف در قبال منابع آبزي درياي خزر به ويژه ماهيان با ارزش خاوياري اغماض نخواهد شد.
به گفته وي؛ ماهيان كشف شده جزو گونه هاي در معرض خطر انقراض بوده كه طبق قانون قاچاق كالا و ارز صيد، حمل، فرآوري و عرضه آنها قاچاق محسوب مي شود و قانونگذار نيز مجازات شديد در جهت حمايت از اين گونه ماهي و ممانعت از انقراض آن تعيين كرده است.
وي گفت: طبق مصوبه شماره 380 شوراي عالي حفاظت محيط زيست كشور كه در 29 دي ماه سال 93 به تصويب رسيد صيد هر قطعه ماهي خاوياري شامل فيل ماهي، اوزن برون، قره برون و چالباش 100 ميليون ريال جريمه دارد و قانونگذار براي صيد غيرمجاز آن جريمه اي تا سقف 5 برابر قيمت اين گونه تعيين كرده است.
به گزارش ايرنا ، خزر بزرگ ترين درياچه جهان است كه از مجموع شش هزار و 400 كيلومتر نوار ساحلي آن، 740 كيلومتر در حاشيه سه استان شمالي ايران و از جمله گلستان واقع است.
حدود 116 گونه آبزي شناخته شده و 64 زيرگونه در اين دريا زيست مي كنند كه از اين مجموع حدود 17 گونه آن ارزش تجاري دارد.
ماهيان خاوياري از خانواده تاس ماهيان ازجمله گونه هاي آبزي كم نظيري هستند كه با توجه به قدمت آنها به عنوان فسيل هاي زنده شناخته مي شوند، اين ماهيان به 27 گونه و زيرگونه در جهان تقسيم مي شوند، پنج گونه از ماهيان خاوياري ممتاز جهان شامل فيل ماهي يا بلوگا، تاس ماهي روسي يا چالباش، تاس ماهي ايراني يا قره برون، ماهي شيپ و ماهي ازون برون يا سوروگا گونه هاي اصلي درياي خزر هستند.
خاويار اين ماهيان از گران ترين غذاهاي جهان است.
گميشان با 80 هزار نفر جمعيت در شمال غرب استان گلستان و در شمالي ترين قسمت حاشيه شرقي خزر قرار دارد و از شمال به كشور تركمنستان، از جنوب به بندرتركمن، از شرق به آق قلا و از طرف غرب به دريا منتهي مي شود.
كشاورزي، دامداري، قالي بافي، ماهيگيري از مشاغل اصلي مردم گميشان محسوب مي شود، بيشتر ساكنان اين شهرستان را هموطنان تركمن تشكيل مي دهند.
7333/1648
خبرنگار: علي قاسمعلي ** انتشار: پري سالارنيا