۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۸:۴۹
کد خبر: 82805903
T T
۰ نفر

پرستار؛ روشنايي نور اميد در دل بيماران

۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۸:۴۹
کد خبر: 82805903
پرستار؛ روشنايي نور اميد در دل بيماران

اهواز - ايرنا - پرستاري واژه اي است كه وقتي اسم آن را مي شنويم تنها ايثار و فداكاري را به ياد مي آوريم.

پرستاري عشق و شور است، تسكين آلام بيماران و درد بيماران را به جان خريدن است؛پرستاران با عشق و شور، بر سر بالين بيماراني كه شايد تنها ذره اي اميد در دل آنها مانده باشد و فقط اميدشان به خداست حاضر مي شوند تا چراغ اميد را دوباره در دلشان روشن كنند و زندگي را به آنها برگردانند.
وقتي به بيمارستان ها مراجعه كنيم، مي بينيم پرستاران با چه دلسوزي و علاقه اي بر سر بالين بيماران حاضر مي شوند و شور دوباره زندگي را به آنها بر مي گردانند.
پرستار نمونه بيمارستان رازي اهواز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: با توجه به رضايت مترون ها و سوپروايزرها و در نظر سنجي به عنوان پرستار نمونه انتخاب شدم.
فرزانه لشكري ادامه داد: علاقه مهمترين فاكتور در كار پرستاري است و من اين رشته را با علاقه انتخاب كردم و وظيفه ام را با شور و اشتياق انجام مي دهم.
وي افزود: حفظ آرامش، مديريت كردن استرس و صبر و حوصله از مهمترين ويژگي هاي يك پرستار خوب است و من اين موارد را سرلوحه كارهاي خود قرارداده ام.
لشكري بيان كرد: سعي مي كنم دردي از بيماران را كم كنم و فضاي اعتماد را براي مسئولان و بيماران ايجاد مي كنم.
اين پرستار بيمارستان رازي اهواز اضافه كرد: با توجه به اينكه گاهي چند بيمار بدحال همزمان به بيمارستان مراجعه مي كنند و همراهان بيمار نيز نگراني زيادي دارند استرس در فضاي كاري بالا مي رود كه در اين موقعيت مديريت استرس و صبر و حوصله، اهميت زيادي پيدا مي كند.
وي در خصوص فعاليت هاي پژوهشي گفت: به صورت مستمر در آموزش هاي مداوم شركت مي كنم و امتياز باز آموزي كسب، و در نوشتن مقاله و كار ترجمه نيز فعاليت دارم.
لشكري با اشاره به اينكه مشكلات خانه و كار نبايد با هم تداخل پيدا كنند افزود: زماني كه بر بالين بيمار حاضر مي شوم تمام مشكلات را فراموش، و سعي مي كنم مشكلات بيمار را حل كنم؛ وقتي درد بيمار آرام مي شود و دعا مي كند زيباترين لحظه را تجربه مي كنم و تمام خستگي هايم را فراموش مي كنم.
اين پرستار نمونه يكي از خاطرات دوران فعاليت خود را اين گونه بيان مي گويد: سال 80 كه در بيمارستان ابوذر كار مي كردم يك دختر چهار ساله با وجود تلاش همكاران تا نيمي از روز در پيدا شدن رگ وي دچار مشكل شده بود.
وي افزود: در نوبت ظهر كه سركار آمدم مسئول بخش از من خواست براي اين كودك رگ پيدا كنم چون در غير اين صورت بايد روانه اتاق عمل مي شد.
لشكري اظهار كرد: پيش از شروع كار، از خدا خواستم كمكم كند تا اين كودك درد بيشتري را تحمل نكند و مشكلش حل شود كه در عرض چند ثانيه رگ كودك پيدا شد.
اين پرستار بيمارستان رازي اهواز ادامه داد: خودم باور نمي كردم به اين راحتي مشكل حل شود و مادر اين كودك مي گفت خدا شما را رسانده و خوشحالي اين مادر هميشه در ذهنم باقي ماند.
وي در خصوص مشكلات پرستاران گفت: اين مشكلات هميشه بوده اما براي حل آنها خلاقيت و ابتكار لازم است.
لشكري ادامه داد: وظيفه و خدمت به بيماران نبايد تحت تاثير مشكلات قرار گيرد چون ثانيه ها براي بيماران اهميت دارد و بايد تمام توجه خود را به آنها معطوف كنيم.
اين پرستار نمونه بيان كرد: وضعيت تجهيزات و بازسازي بيمارستان ها كمي بهبود يافته كه در تقويت روحيه بيماران تاثير زيادي دارد.
وي در خصوص طرح تحول سلامت گفت: از آنجا كه با اجراي اين طرح با افزايش مراجعه بيماران روبه رو شديم قرار بود تعداد نيروها اصلاح شود اما كامل صورت نگرفت و با پيگيري صورت گرفته تعداد كمي نيرو جذب شده است.
لشكري اظهار كرد: 17 سال است كه در بيمارستان هاي ابوذر، بقايي، فاطمه زهرا، آريا، علامه كرمي و بيمارستان رازي مشغول خدمت رساني به بيماران هستم.
مترون نمونه كشوري از بيمارستان شهيد چمران سوسنگرد نيز گفت: پرستاري يعني حضرت زينب (س) را الگو قرار دادن، صبر داشتن و خود را در جايگاه بيمار و همراه بيمار قرار دادن؛ پرستار بايد بيمار و همراهانش را درك كند و خدمت به بيمار را در اولويت قرار دهد چون فقط انسانيت مي ماند.
شهين سياحي بيان كرد: نيت من با 20 سال فعاليت، فقط خدمت به بيمار بوده و اميدوارم خداوند از من قبول كند.
وي در خصوص كارهاي پژوهشي اظهار كرد: در خصوص بيماران قلبي و روش زندگي در شهر اهواز تحقيق كردم كه مورد تاييد قرار گرفت و در حج تمتع سالي كه فاجعه منا رخ داد و نيز در خدمت زوار راهپيمايي اربعين حسيني، توفيق خدمت داشتم.
سياحي در مورد مشكلات حوزه پرستاري گفت: با توجه به مرزي بودن سوسنگرد و خدمت رساني به زائران به امكانات بيشتري نياز است.
اين مترون نمونه ادامه داد: بيمارستان شهيد چمران سوسنگرد آي سي يو و سي تي اسكن ندارد اما خدمت رساني در حد مطلوب است.
وي بيان كرد: كارانه ما يك سال عقب است كه البته يك مساله وزارتخانه اي است و به دانشگاه علوم پزشكي اهواز ارتباطي ندارد.
سالروز ولادت حضرت زينب كبري(س)، در تقويم رسمي كشور، روز پرستار ناميده شده است.
3004/ 6037
خبرنگار: خاطره غفاري ** انتشار دهنده: عبدالحميد راجي
۰ نفر